1919-1938

1919-1938: Crisis en opportuniteiten

Na de oorlog neemt de vraag naar melk in blik af waardoor Nestlé & Anglo-Swiss in een grote crisis terechtkomt. Het bedrijf herstelt, maar wordt later opnieuw getroffen door de Wall Street Crash in 1929 die de koopkracht vermindert. Niettemin brengt dit tijdperk ook veel positiefs: het bedrijf krijgt een professioneel management, onderzoek krijgt een centrale plaats en baanbrekende producten zoals Nescafé worden gelanceerd.

1921-22

 

 

Dalende prijzen en hoge voorraden leiden in 1921 tot het eerste, en enige, financieel verlies voor Nestlé & Anglo-Swiss. Bankier Louis Dapples wordt aangeworven als crisis manager en moedigt het bedrijf aan om voor het eerst professionele managers te benoemen. Administratie wordt gecentraliseerd en onderzoek wordt geconsolideerd in één laboratorium in Vevey, Zwitserland.

1929

 

 

Het bedrijf koopt het grootste chocoladebedrijf van Zwitserland, Peter-Cailler-Kohler, waarvan de oorsprong teruggaat tot 1819 toen François Louis Cailler een van de eerste chocolademerken van het land ontwikkelde: Cailler. Chocolade maakt vanaf nu integraal deel uit van Nestlé & Anglo-Swiss.

1934

 

 

Het gemouten chocoladedrankje Milo wordt gelanceerd in Australië, en dankzij dit succes wordt het later geëxporteerd naar andere markten. Het bedrijf blijft baby- en kindervoeding ontwikkelen tijdens het interbellum, en brengt Pelargon op de markt in 1934. Pelargon is melkpoeder voor baby’s dat rijk is aan melkzuurbacteriën om de verteerbaarheid te bevorderen.

1936

 

 

De competitieve chocolademarkt in Zwitserland stimuleert Nestlé-Peter-Cailler-Kohler om te vernieuwen. Dit doen ze door de witte chocolade Galak te lanceren, en het jaar daarop Rayon, de chocolade met honing en luchtbellen. In de jaren dertig zijn vitaminen een belangrijk verkoopsargument voor gezonde producten, en Nestlé lanceert in 1936 het vitaminesupplement Nestrovit.

1938

 

 

Nescafé wordt gelanceerd als een ‘poederextract van pure koffie’ die de natuurlijke smaak van koffie behoudt, maar die gemakkelijk klaargemaakt kan worden door enkel warm water toe te voegen. Dit product is het geesteskind van Max Morgenthaler die eraan begint te werken wanneer de Braziliaanse regering Nestlé & Anglo-Swiss in 1929 vraagt om een oplossing te vinden voor hun enorme koffieoverschotten.