1939-1947

1939-1947: De storm trotseren

De uitbraak van de Tweede Wereldoorlog in 1939 beïnvloedt vrijwel elke markt, maar Nestlé & Anglo-Swiss blijft doorwerken in moeilijke omstandigheden om zowel burgers als strijdkrachten te bevoorraen. In 1947 voegt het bedrijf Maggi soep en kruiden toe aan haar assortiment, en neemt de naam Nestlé Alimentana aan.

1939

 

 

Uit angst dat de asmogendheden Zwitserland zouden bezetten, verhuist Nestlé & Anglo-Swiss sommige managers naar een nieuw kantoor in Stamford in de Verenigde Staten, dat als tweede hoofdkantoor van het bedrijf dient tijdens de oorlog. De gevechten in Europa maken het onmogelijk voor Nestlé om melk van daaruit te exporteren, dus levert het bedrijf aan Afrika en Azië vanuit de VS en Australië, en breidt het de productie uit in Latijns-Amerika.

1942-1945

 

 

De Tweede Wereldoorlog vertraagt aanvankelijk de verkoop van Nescafé, maar herpakt zich als de vijandigheden voortduren: nadat de Verenigde Staten in de oorlog stapt, neemt de populariteit van het merk snel toe onder het Amerikaanse personeel. Op het einde van de oorlog is Nescafé ook opgenomen in CARE hulpgoederen in Japan en in Europa. In het begin van de jaren veertig wordt Nestea gelanceerd.

1947

 

 

Nestlé & Anglo Swiss fuseert met het Zwitserse bedrijf Alimentana, die Maggi soep, bouillons en kruiden produceert. Nestlé Alimentana is voortaan de nieuwe naam. De geschiedenis van Alimentana gaat terug tot 1884, toen Julius Maggi een proteïnerijke gedroogde soep ontwikkelde om ondervoeding tegen te gaan.