1960-1980

1960-1980: Van diepvriesproducten tot geneesmiddelen

De overnames stellen Nestlé in staat om snel groeiende markten te betreden, zoals die van diepvriesproducten, en om de traditionele activiteiten in melk, koffie en voeding in blik uit te breiden. In de jaren 70 verbreedt het bedrijf haar aanbod met farmaceutica en cosmetica. Nestlé begint kritiek te krijgen van activistengroepen die beweren dat de marketing van babyvoeding onethisch verloopt. Nestlé wordt later een van de eerste bedrijven die de WHO-code toepast op vervangingsmiddelen voor moedermelk.

1960

 

 

Met een groeiend aantal gezinnen die diepvriezers kopen, stijgt de vraag naar ijscrème. Nestlé koopt de Duitse producent Jopa en de Franse fabrikant Heudebert-Gervais om van deze groei te profiteren, en voegt daar in 1962 het Zwitserse merk Frisco aan toe. Het bedrijft koopt eveneens het Britse conservenbedrijf Crosse & Blackwell.

1962

 

 

Nestlé koopt het diepvriesmerk Findus van de Zweedse producent Marabou, en brengt het merk naar de internationale markt. Findus is een van de eerste bedrijven in Europa die vanaf 1945 diepvriesproducten verkoopt.

1968

Gekoelde zuivelproducten worden steeds populairder. Nestlé koopt de Franse yoghurtproducent Chambourcy. Begin jaren zeventig lanceert deze laatste het yoghurtgamma Sveltesse, gericht op gezondheids- en gewichtsbewuste consumenten.

1969

Nestlé koopt het Franse watermerk Vittel en betreedt hiermee de mineraalwatermarkt.

1973

 

 

Om het gamma diepvriesproducten en voeding in blik te versterken in de Angelsaksische markt, neemt Nestlé het Amerikaanse diepvriesbedrijf Stouffer Corporation over en koopt het Libby, McNeill & Libby – producent van voeding in blik – in 1976.

1974

Voor het eerst slaat Nestlé een nieuwe weg in naast voeding en drank. Het bedrijf wordt voor een klein deel aandeelhouder in het mondiale cosmeticabedrijf L’Oréal.

1977

Het bedrijf wordt omgedoopt tot Nestlé S.A. en blijft de diversificatiestrategie aanhouden door de Amerikaanse producent van farmaceutische en oogheelkundige producten, Alcon Laboratories, over te nemen. De dalende popularitieit van borstvoeding doet sommige activisten de marketing van babyvoedingproducenten, waaronder Nestlé, in vraag stellen. In 1977 roepen ze mensen op om Nestlé-producten te boycotten.