1981-2005

1981-2005: Naar Voeding, Gezondheid en Welzijn

Na jaren van groei beschikt Nestlé over een aantal onrendabele merken en promoot alleen de producten die voldoen aan de eisen van de toenemende groep gezondheidsbewuste consumenten, overeenkomstig met de nieuwe ambitie van ‘Voeding, Gezondheid en Welzijn’. Het bedrijf breidt uit in de VS, Oost-Europa en Azië en streeft mondiaal leiderschap na op de markt van water, ijscrème en dierenvoeding.

1981

De diepvriesmaaltijden van Stouffer’s Lean Cuisine, met een laag vetgehalte en weinig calorieën, worden gelanceerd. Het merk zet indrukwekkende verkoopcijfers neer. Nestlé en L’Oreal richten de joint venture Galderma op die actief is op vlak van dermatologie. De Wereldgezondheidsvergadering keurt de WHO-code voor vervangmiddelen voor moedermelk goed. Nestlé is een van de eerste bedrijven die op basis van de code een beleid ontwikkelt en toepast op basis van de code.

1985

 

 

Dankzij de overname van de Amerikaanse Carnation Company, ter waarde van 3 miljard dollar, voegt Nestlé merken als Carnation en Coffee-Mate toe aan het gamma. Wanneer het merk Friskies wordt aangekocht stapt het ook in de dierenvoedingindustrie.

1986

 

 

Het Nespresso verhaal begint met een simpel idee: geef iedereen de kans om een perfecte koffie te kunnen maken, net zoals een professionele barrista.

1988

 

 

Nestlé koopt het Britse zoetwarenbedrijf Rowntree Mackintosh, waarmee de merken KitKat, After Eight en Smarties toegevoegd worden aan het assortiment. Daarnaast verwerft het ook Buitoni-Perugina, de Italiaanse groep die pasta, saus en zoetigheden produceert.

1991

Nestlé richt samen met General Mills de joint venture Cereal Partners Worldwide op om wereldwijd ontbijtgranen te produceren en te verkopen. Het bedrijf gaat ook een joint venture aan met The Coca-Cola Company om samen Beverage Partners Worldwide te vormen, die merken zoals Nestea produceert en verkoopt.

1992

 

 

Nestlé verstevigt haar positie in mineraalwater door de overname van de Franse Perrier Groep. In 1993 wordt Nestlé Sources Internationales opgericht als een afzonderlijk waterbedrijf. In 2002 wordt het omgedoopt tot Nestlé Waters.

1997

De nieuwe CEO Peter Brabeck-Letmathe ziet groeipotentieel in gepersonaliseerde voeding. Nu het nieuwe millinium dichterbij komt, omschrijft hij Nestlé als leider in 'Voeding, Gezondheid en Welzijn'.

1998

 

 

Nestlé koopt het Italiaanse mineraalwaterbedrijf Sanpellegrino Group. Nestlé Pure Life wordt gelanceerd in ontwikkelingslanden om schoon en gezond drinkwater te garanderen. Aquarel wordt twee jaar later in Europa gelanceerd.

2000

 

 

Het Initiatief voor duurzame ontwikkeling in de landbouw (SAI) wordt gelanceerd om de samenwerking met lokale boeren te promoten. Het is de bedoeling om hun levensstandaard te verbeteren en te zorgen voor een duurzame aanvoer van grondstoffen.

2001

 

 

Nestlé koopt het Amerikaanse dierenvoedingsbedrijf Ralston Purina en voegt het samen met Nestlé Friskies Petcare om zo de nieuwe marktleider te worden op vlak van dierenzorg als Nestlé Purina Petcare.

2002

Na de uitbreiding van de ijscrèmebusiness in de jaren negentig verwerft Nestlé de licentierechten in de Verenigde Staten en Canada op de kwaliteitsvolle producent Häagen-Dazs, en koopt het Mövenpick en Dreyer’s Grand Ice Cream in 2003. Het bedrijf neemt eveneens de diepvriesfabrikant Chef Amercia over voor het bedrag van 2,6 miljard dollar.