Initiatief voor Werkgelegenheid Jongeren

To Press Releases listBrussel,nov 15, 2013

Nestlé lanceert Europees Initiatief voor Werkgelegenheid Jongeren

Brussel, 15 november - Nestlé maakt vandaag in Athene de invulling van het Initiatief voor Werkgelegenheid Jongeren bekend. Dit programma heeft als doelstelling Europese jongeren meer kansen te geven op de arbeidsmarkt. Het initiatief, genaamd ‘Nestlé needs YOUth’, heeft 3 pijlers: directe banen en stages bij Nestlé, ondersteuning van jongeren bij toetreding tot de arbeidsmarkt en het activeren van leveranciers. Het richt zich op jongeren onder de 30 jaar.

Nestlé needs YOUth“Tegenwoordig heeft één op de vier jongeren in Europa geen baan”, aldus Laurent Freixe, Nestlé Executive Vice-President en Zone Director voor Europa.

In Griekenland is meer dan de helft van de jongeren onder de 25 werkloos en in België zit bijna 1 op de 4 jongeren zonder baan.

Het initiatief ging vandaag in Athene officieel van startin aanwezigheid van de Griekse Minister van Tewerkstelling, Giannis Vroutsis, voorzitter van de Europese Raad Herman Van Rompuy (via videoconferentie) en van EU commissaris voor Onderwijs en Jeugd Androulla Vassiliou.

Bekijk hier een samenvatting van de persconferentie

20.000 banen en stages

De Eurocommissaris voor Onderwijs en Jeugd, Androulla Vassiliou, zei tijdens de bijeenkomst dat ze ‘Nestlé needs YOUth’ verwelkomt als een voorbeeld van hoe de private sector kan bijdragen aan het herstel in Europa. Alle Nestlé teams in Europa gaan een bijdrage leveren aan het initiatief.

Nestlé biedt de komende drie jaar werk aan 3.000 jongeren in Frankrijk, 2.420 in Duitsland, 1.250 in Spanje en 1.080 in Italië. In België helpt Nestlé de komende drie jaar ongeveer 200 jongeren jaar aan een baan of stageplaats.

Het initiatief stelt tot 2016 in totaal 20.000 banen en stageplaatsen beschikbaar voor mensen jonger dan 30 jaar. Aan het programma wordt nu verder invulling gegeven in de deelnemende landen.

Arbeidsmarktvaardigheden

Naast banen en stages richt het programma zich op carrièrebegeleiding en het trainen van jongeren in arbeidsmarktvaardigheden,bijvoorbeeld door CV workshops en interviewtrainingen op onderwijsinstellingen en op websites van Nestlé.

De derde pijler van het programma is gericht op leveranciers. Nestlé moedigt haar 63.000 Europese leveranciers aan om deel te nemen aan ‘Nestlé needs YOUth’ door zelf ook banen en stageplaatsen te bieden aan jongeren.

‘’Nestlé is wereldwijd succesvol, mede doordat we in Europa succesvol zijn”, verklaarde Freixe. “Dit initiatief wil de dynamiek van de jongeren verder vleugels geven zodat zij met zelfvertrouwen de toekomst tegemoet kunnen gaan”.

De toekomst van Europa

Dit initiatief, het eerste op deze schaal, is gebaseerd op het engagement van Nestlé om te blijven investeren in Europa tijdens de economische crisis.

‘’Denk aan de impact op onze gemeenschap als deze jonge mensen achterblijven, zonder inkomen en zonder een toekomst”, aldus Freixe.

“Zolang we blijven groeien en investeren in Europa willen we er alles aan doen om de vaardigheden van jongeren te versterken en te ontwikkelen en hun kans op een baan te vergroten, ongeacht het opleidingsniveau.