Nestlé : transparent over zijn verbintenissen

Vevey - Zwitserland

Creating Shared ValueDe inspanningen van Nestlé om een aantal verbintenissen na te komen in domeinen waarin het bedrijf deelneemt aan de maatschappij worden uitvoerig beschreven in een nieuw rapport:

Nestlé in Society 2013.

De 35 verbintenissen hebben betrekking op voeding, water, plattelands-ontwikkeling, duurzaamheid en compliance. Nestlé streeft ernaar al deze verbintenissen na te komen tegen 2020 of eerder.

Tien zijn nieuw dit jaar en zes zijn aangepast op basis van feedback van de stakeholders in de voorbije 12 maanden.

Het rapport onderstreept de fundamentele overtuiging van Nestlé dat een bedrijf om succesvol te zijn op de lange termijn en om waarde te creëren voor zijn aandeelhouders, ook waarde moet creëren voor de maatschappij. De verbintenissen tonen onze vastberadenheid om dit te bereiken.

Ze omvatten, onder meer, toonaangevend zijn in voedings- en gezondheidsonderzoek en producten voor kinderen aanbieden met een degelijke voedingswaarde.

De langetermijnvisie

“Wij geloven dat dit rapport van 2013 over Creating Shared Value bij Nestlé een belangrijke stap voorwaarts betekent in ons streven naar transparante communicatie,” zei Nestlé Voorzitter Peter Brabeck-Letmathe.

“Om te kunnen bloeien, moet een bedrijf zoals het onze een langetermijnvisie aannemen, gekaderd in een reeks van krachtige principes en waarden gebaseerd op respect,” voegde hij daaraan toe.

Paul Bulcke, CEO van Nestlé, zei dat hij hoopte dat het rapport de aandeelhouders en stakeholders in staat zou stellen om het bedrijf verantwoordelijk te houden en om advies en feedback te geven.

“Dit is een reeks van toekomstgerichte verbintenissen met betrekking tot elk onderdeel van ons bedrijf, die een duidelijk beeld geven van de strategische richting die wij opgaan en van de normen waaraan wij ons willen houden,” verklaarde de heer Bulcke.

“Ze zijn echt, ze zijn geloofwaardig en wij zullen alles doen wat in onze macht ligt om ervoor te zorgen dat ze haalbaar zijn. Maar wij weten dat er uitdagingen op onze weg zullen komen en ook die zullen wij met u delen.”

Creating Shaerd ValueFocus op voeding

Nestlé’s vernieuwd beleid voor het verminderen van zout, suikers en verzadigde vetten en het verwijderen van transvetzuren afkomstig van gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën benadrukt zijn aanhoudende inzet voor de wereldwijde volksgezondheid.

Nestlé verbindt zich ertoe om zowel het natrium- (zout) als het suikergehalte van zijn producten te verlagen.

Bij het verminderen van de verzadigde vetten en het verwijderen van de transvetten afkomstig van gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën in zijn producten zal Nestlé voorrang geven aan de producten die verbruikt worden door kinderen en gezinnen, zoals soepen, snacks, pizza’s en kant-en-klare maaltijden.

Aanhoudende investeringen in het netwerk van onderzoeks- en ontwikkelingscentra, alsook externe samenwerkingen en partnerschappen, zullen Nestlé helpen om deze doelstellingen te bereiken en om een voortdurende en positieve bijdrage te leveren aan de behoeften op het gebied van voeding, gezondheid en welzijn van de samenleving tot ver in de toekomst.

De nieuwe verbintenissen die toegevoegd zijn aan het rapport van dit jaar zijn het resultaat van specifieke aanbevelingen die gegeven werden op het rapport van 2012 tijdens overleg met de stakeholders.

Vijf komen overeen met Nestlé’s bestaande W.A.T.E.R.-verbintenissen, die daardoor meer aandacht krijgen en het bedrijf publiek verantwoordelijk maken voor de nakoming ervan.

Andere verbintenissen die het bedrijf is aangegaan, zijn gericht op de mensen – waaronder een belofte om de mensenrechtenimpact van zijn activiteiten en toeleveringsketen te evalueren en aan te pakken, om kinderarbeid uit te bannen en om het genderevenwicht te verbeteren.

Feiten

Belangrijkste realisaties in 2013

• Er werden 7.789 producten vernieuwd om voedings- of gezondheidsoverwegingen.
  • Er werden meer dan 67 miljard porties verrijkte producten geleverd.
  • Het verpakkingsmateriaal werd verminderd met 66.594 ton, waardoor CHF 158 miljoen werd bespaard.
  • Het totale waterverbruik werd verminderd met 33% per ton product sinds 2005.
  • 300.000 boeren werden opgeleid via capaciteitsopbouwprogramma’s.
  • Een absolute reductie van de directe uitstoot van broeikasgassen met 7,4% werd verwezenlijkt sinds 2005.

W.A.T.E.R-verbintenissen

• Werken aan efficiënt watergebruik in al onze activiteiten
  • IJveren voor een doeltreffend waterbeleid en duurzaam waterbeheer
  • Het water dat we lozen doeltreffend behandelen