Viering van 150 jaar Nestlé

To Press Releases listBrussel,jan 5, 2016

150 jaar, dat viert men toch !

Hoe een geschiedenis van baanbrekende innovatie de 'Good Food, Good Life'-revolutie teweegbracht

Sinds 1866 ontwikkelt Nestlé op de wetenschap gebaseerde producten, geïnspireerd door onze passie voor voeding, die levens hebben verbeterd en zelfs gered. Meer informatie over de producten en waarden die onze geschiedenis van innovatie vorm hebben gegeven en de moderne wereld hebben veranderd - van 'farine lactée’ tot Nescafé en Cailler.

‘Good Food, Good Life’: Viering van 150 jaar Nestlé

We zijn in 1867 in Zwitserland. Een te vroeg geboren baby verdraagt geen borstvoeding, wat zorgwekkend is in een tijd waarin veel kinderen sterven door ondervoeding bij gebrek aan doeltreffende alternatieven voor moedermelk. Henri Nestlé hoort hiervan en besluit het kind te voeden met zijn nieuwe 'farine lactée'-babyvoeding. Het is het enige product dat de jongen kan verteren, en hij overleeft. .

Henri Nestlé  

 

Het verhaal van het succes van Nestlé verspreidt zich snel, en dankzij diens vastberadenheid, inzet en pioniersgeest zet hij een bloeiende handel op. Zijn levensreddende innovatie is het model voor alle innovaties die volgen gedurende de 150 jaar Nestlé, waaruit de vaardigheid van het bedrijf in het voldoen aan en anticiperen op de veranderende behoeften van de consument blijkt.

Wereldwijd consumeren de mensen nu meer dan 1 miljard porties Nestlé-producten per dag. Het bedrijf is actief in meer dan 189 landen en telt meer dan 335.000 medewerkers. Het is ver verwijderd van de kleinschalige handel die Henri Nestlé oprichtte in Vevey in Zwitserland. Maar Nestlé heeft zijn waarden, zijn beroemde 'Nest'-logo en zijn hoofdkantoor in de stad behouden.

Ontwikkeling in het industriële tijdperk

De eigenlijke geschiedenis van Nestlé begint in 1866, toen de Anglo-Swiss Condensed Milk Company Europa's eerste gecondenseerde melk lanceerde, een ander levensreddend product in een tijdperk vóór koeling, waarin verse melk gemakkelijk bedierf tijdens het transport. In 1905 ging Anglo-Swiss een fusie aan met Nestlé, om de Nestlé & Anglo-Swiss Milk Company te vormen, die vanaf 1977 Nestlé werd.

Het vroege succes van het bedrijf was te danken aan zijn investeringen in op de wetenschap gebaseerde producten en moderne fabrieken om deze laatste efficiënt te produceren. De spoorwegen en stoomschepen gaven Nestlé & Anglo-Swiss toegang tot de nieuwe stedelijke markten wereldwijd, en het bedrijf maakte gewiekst gebruik van de moderne reclamemedia - kranten, tijdschriften, aanplakborden - om de mensen te informeren over de voordelen van zijn producten. Namelijk: voedzaamheid, kwaliteit, veiligheid, betaalbaarheid en smaak.

Nestlé Condensed Milk  

 

Een blauwdruk voor succes dat, op een paar noodzakelijke updates na, nog steeds van toepassing is vandaag. Een ander voordeel dat de Nestlé-producten altijd hebben geboden is gemak; dit werd vooral belangrijk na de Tweede Wereldoorlog, toen meer vrouwen gingen werken en de mensen levensmiddelen nodig hadden die gemakkelijk te bereiden waren.

In 1938 konden de mensen ‘de dag beginnen met een Nescafé, de eerste geweldig smakende oploskoffie ter wereld’, gewoon door er warm water aan toe te voegen. In 1948 konden ze genieten van Nesquik, een poeder op basis van cacao dat gemakkelijk oplost in koude melk. En tegen 1957 konden ze de dag afsluiten met Maggi-pasta, ‘kant-en-klare maaltijden’ in blikjes, die enorm veel succes hadden.

Verlichting van het werk in de keuken

Blikjes waren niet nieuw, maar voedzame maaltijden in blikjes waren dat wel, en dit werd al gauw een sterk groeiend segment voor Nestlé. Dergelijke voedingsmiddelen hadden een lange houdbaarheid, waren gemakkelijk te verwarmen en daarna op te eten, en je kon ze zelfs koud eten. Blikjes waren ook eenvoudig te vervoeren, zodat je ze kon consumeren tijdens een kampeervakantie, bijvoorbeeld, samen met een kopje Nescafé. Dergelijke producten gaven vorm aan onze moderne wereld, en het leven zou nooit meer hetzelfde zijn. .

Nescafé  

Vanaf de jaren 1960 kon je ook genieten van het gemak van Nestlé-diepvriesproducten en -ijs, die het bedrijf introduceerde naarmate de huishoudelijke koelkasten en diepvriezers aan populariteit wonnen. In 1986 ging Nestlé een stapje verder door zijn eigen baanbrekende Nespresso-systeem te ontwerpen, dat de manier waarop wij premium koffie ervaren veranderde. Nespresso is weer een innovatie van Nestlé die de kwaliteit van het leven overal en elke dag verbetert. Het brengt genot, een emotie die we sterk associëren met chocolade. Nestlé betrad deze belangrijke sector voor het eerst in 1904, toen het begon te exporteren voor Peter & Kohler, en voegde later merken zoals Cailler en KitKat toe.

Cailler  

Gerichte voeding: de toekomst van voedsel

Vandaag omvatten de activiteiten van Nestlé dranken, water, zuivelproducten, zoetwaren, dierenvoeding en zelfs huidverzorging. In 2011 breidde het bedrijf zijn leiderspositie in Nutrition, Health & Wellness uit door Nestlé Health Science op te richten om medische voedingsproducten te ontwikkelen die gericht zijn op, bijvoorbeeld, een optimale gezondheid van de hersenen of gezond ouder worden. .

Good Food, Good Life  

Dergelijke innovaties zullen Nestlé helpen om de wereldwijde uitdagingen van ondervoeding, de groeiende en vergrijzende bevolking en obesitas aan te gaan. Dezelfde passie voor voeding schraagt een engagement om de producten te verbeteren door het gehalte aan zout, suiker en verzadigde vetten te verminderen en door ze te versterken met vitaminen, mineralen, groenten en volkorenproducten.

Met de viering van zijn 150 jarig-bestaan blijft Nestlé trouw aan zijn overtuiging dat het om op lange termijn te gedijen, waarde moet creëren voor de aandeelhouders, de gemeenschappen waarin het actief is en de bredere samenleving. Een overtuiging waarin de waarden van Henri Nestlé verankerd zijn en waarmee Nestlé de volgende 150 jaar van 'Good Food, Good Life' tegemoet ziet. .

Verwante links :

Nestlé en de maatschappij - Respect voor onze engagementen in België en Luxemburg

Vintage beelden en posters van Nestlé 

Verwante verhalen :

Timeline - historisch overzicht van Nestlé

Evolutie van het Nestlé logo  (Engelse versie)

200 jaar van Henri Nestlé (Engelse versie)