Back
3 min
Er valt niets niet-leuk te vinden aan duurzaamheid toch?

We horen de term vaak en er is ons verteld dat het iets goeds is. Maar voordat we kijken naar ‘s werelds meest duurzame bedrijven, is het goed om echt te begrijpen wat de term werkelijk inhoudt.

Duurzaamheid kan beelden van gerecycleerde theezakjes en huisgeteelde groenten oproepen, maar wat betekent het voor de globale miljardenindustrieën?

De Verenigde Naties definieert duurzame ontwikkeling als: "Ontwikkeling die tegemoet komt aan de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien, in gevaar te brengen".

De meest duurzame bedrijven ter wereld zijn degenen die het meeste doen om hun negatieve impact op het milieu, de maatschappij en de economie te minimaliseren, terwijl ze hun positieve impact maximaliseren.

 

Hoewel dit lijkt op een soort fantastische duurzaamheidsmachine, is het helaas slechts een diagram dat de vele complexe beoordelingen toont die de prestaties van elke onderneming voor de Dow Jones Sustainability Index (DJSI) meten.

De DJSI is een wereldwijd erkend, onafhankelijk criterium dat de prestaties van de 2.500 grootste bedrijven ter wereld meet. Hieronder zijn de industrieleiders van vijf belangrijke sectoren.

Auto’s

BMW, Duitsland

De DJSI zegt dat BMW leider is van de motorindustrie met zijn buitengewone milieu- en sociale prestaties. De efficiëntieverbeteringen van het bedrijf hebben het afgelopen jaar geleid tot een vermindering van 3,3% van de gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer.

De Index zegt dat BMW, naast zijn geweldige milieuprestaties, één van de meest aantrekkelijke werkgevers ter wereld is. Het biedt personeel tal van mogelijkheden voor onderwijs en training. Het bedrijf toont ook een indrukwekkende inzet voor de mensenrechten.

Consumentengoederen

LG Electronics, Zuid-Korea

LG heeft zichzelf 'Groener 2020' -doelstellingen opgelegd, waaronder een vermindering van broeikasgasuitstoot met 40%, evenals een toename van 15% in 'groene' nieuwe zaken.

De Index zegt dat de fabrikant sinds 2008 de totale broeikasgasuitstoot met 353.000 ton heeft verminderd. Dankzij richtlijnen voor groene verpakkingen heeft LG het gewicht van de verpakking en logistieke kosten verminderd.

LG investeerde 91% van zijn sociaal investeringsbudget in gemeenschapsinitiatieven, met behulp van de technische expertise van het bedrijf om toegankelijkheidsapps voor publiek gebruik te ontwikkelen.

Voedsel en drank

Nestlé, Zwitserland

Met een score van 92 uit 100 (pdf, 600Kb), heeft Nestlé de beste scores van de industrie gekregen op alle drie de dimensies: Economie, Milieu en Sociaal.

De Index prees het bedrijf voor de 'buitengewone stappen' die het heeft genomen om de mensenrechten in het leveranciersmanagementbeleid te verankeren, evenals voor haar industriële leiderspositie in gezondheid en voeding.

Door Nestlé een 'Milieuscore' van 100 te geven, erkende de Index de betrokkenheid van het bedrijf om ervoor te zorgen dat zijn producten en processen zo milieu- en sociaalvriendelijk mogelijk zijn.

In Zwitserland bijvoorbeeld, werkte Nestlé onlangs samen met lokale boeren om de grootste landbouwbiogasfabriek van het land te openen, die gebruikmaakt van veemest om groene energie te genereren voor de Henniez-fleswaterfabriek en het Zwitserse elektriciteitsnet.

In ruil daarvoor krijgen de boeren een meer milieuvriendelijke mest, en Nestlé helpt hen ook om voor het lokale milieu te zorgen. Projecten als deze hebben geholpen om een bedrijfsscore van 98 uit 100 te scoren op de DJSI sociale dimensie voor Bedrijfsburgerschap/Filantropie.

Huishoudelijke producten

Unilever, Nederland

De DJSI vond dat duurzaamheid duidelijk te zien is in de activiteiten van Unilever.

Dove is bijvoorbeeld erkend voor zijn eigenwaardeproject, dat de schoonheidsnormen uitdaagt en vrouwen aanmoedigt om zelfverzekerd te zijn over hun eigen lichamen. Het project heeft 19 miljoen jonge mensen bereikt en maakte Dove een van Unilevers best verkopende merken.

Unilever heeft ook uitstekende vooruitgang geboekt bij het vergroten van het aantal vrouwen in leiderschapsposities. Nu is 45% van de leidinggevende functies in het bedrijf bezet door vrouwen.

Het Unilever Duurzame Levensplan heeft tot doel de milieuimpact van de bedrijfsproducten te halveren. Het bedrijf heeft al sinds 2010 de hoeveelheid afval in verband met productverkoop met 29% verminderd.

Technologie hardware

Hewlett Packard Enterprise Co, VS

De DJSI vond dat HPE de economische, milieu en sociale aspecten in zijn bedrijfsstrategieën voorrang geeft.

Het bedrijf heeft buitengewoon goed gepresteerd op het gebied van werkgelegenheid. Zijn werkzaamheden op het gebied van privacybescherming onderbouwen de inzet voor medewerkers en het welzijn van de klant en mensenrechten.

De Index merkt op dat innovatiebeheer een andere kracht van het bedrijf is. En de nieuwe strategische richting van het bedrijf - de intensivering van de dienstverlening en consulting - zal het bedrijf in staat stellen om op nieuwe fronten te concurreren.

Waarom is het van belang?

Wanneer bedrijven investeren in hun gemeenschappen, worden deze bedrijven een plek waar mensen willen werken. Wanneer mensen werken voor een werkgever die iets teruggeeft, krijgen ze het gevoel dat ze bijdragen aan een betere wereld.

Bedrijven die hun werknemers als individuen en gemeenschapsleden waarderen, hebben meer kans om meer loyaliteit en enthousiasme te krijgen van medewerkers, wat uiteindelijk hogere klanttevredenheid oplevert.

Sociale verantwoordelijkheid en milieuvriendelijk zijn ook zaken die klanten verwachten. Steeds meer mensen willen inzicht in de impact van hun uitgaven. Bedrijven die dit begrijpen zijn degene die al sterk gefocust zijn op het maken van de meest duurzame keuzes in de bedrijfsmodellen.