Back
3 min
Een gezin voeden en koesteren gaan hand in hand. Als u klaar bent om uw gezin beter te laten eten, is nu een ideaal moment om van start te gaan.

De juiste keuzes blijven maken kan uw gezin op weg zetten naar een goede gezondheid. Zo blijft u niet alleen gezond. Een goede voeding ondersteunt ook de groei, versterkt het immuunstelsel en stimuleert het energieniveau. Een goede voeding kan uw humeur verbeteren en de prestaties op school en op het werk verbeteren.

Maak van goede voeding een gezinsaangelegenheid: neem u vast voor om samen gezonde veranderingen door te voeren. Deze tips helpen elk gezinslid op weg naar een gezonde voeding.

1. Begin juist met voeding voor zuigelingen en peuters

Om gezond aan het leven te beginnen, zijn goede eetgewoontes tijdens de zwangerschap belangrijk. Blijf daarna gezonde keuzes maken voor uw baby. Borstvoeding is ideaal voor zuigelingen. Experts zoals de Wereldgezondheidsorganisatie raden aan uw baby tot de leeftijd van zes maanden uitsluitend borstvoeding te geven en daarna ook na de introductie van de eerste voedingsmiddelen borstvoeding te blijven aanbieden.

Meestal zijn baby's rond de leeftijd van 6 maanden klaar om vaste voeding te proberen. Uw kinderarts kan helpen bepalen of uw kind klaar is. Ontbijtgranen voor baby's met extra ijzer zijn een goede manier om aan de ijzerbehoefte van uw kind te voldoen. Voeg fruit en groente een voor een toe met telkens enkele dagen tussen een nieuw voedingsmiddel.

Zorg ervoor dat de grootte en de textuur van het voedsel aangepast zijn aan de ontwikkeling van uw baby. Begin met gepureerde voeding en stap over naar kleine, zachte hapjes eens uw kindje leert kauwen. Als u gevarieerde en aan de leeftijd aangepaste levensmiddelen aanbiedt, helpt u uw baby ook om verschillende smaken te ervaren.

2. Laat kinderen helpen in de keuken

Er wordt altijd naar ouders gekeken. Zorg er dus voor dat uw kind ziet hoe u meer fruit, groente en volkoren granen eet - en minder zoete, vette of zoute levensmiddelen. Leg uit waarom melk of water beter is dan een suikerhoudend drankje.

Probeer samen te eten. Gedeelde maaltijden zijn een goede gelegenheid om het gezin samen te brengen om uw kinderen op een positieve en leuke manier te laten meegenieten van gezonde zaken.

Laat kinderen meehelpen met boodschappen doen, maaltijden plannen en koken. Zo leren ze belangrijke vaardigheden. Een studie heeft zelfs aangetoond dat kinderen die helpen bij het bereiden van de maaltijd meer groente eten dan de kinderen die dat niet doen.

Willen uw kinderen niet graag nieuwe dingen proeven? Geef het niet op. Onderzoek heeft uitgewezen dat jonge kinderen wel 10 keer een nieuwe groente moeten kunnen proberen tot ze de smaak leren waarderen.

3. Voorraadje voor tieners

Een goede voeding is cruciaal tijdens de tienerjaren maar het kan ook een uitdaging zijn. Tieners ontwikkelen hun eigen voorkeuren. Ze groeien en zijn ook altijd actief.

Maak het gemakkelijk voor hen om gezond te eten. Zorg dat er voldoende eenvoudige maar lekkere levensmiddelen in huis zijn: gesneden fruit en groente voor smoothies, volkeren wraps, soep en boterhammen. Kies, voor een voedzaam en door tieners goedgekeurd drankje dat meteen een eiwitboost geeft, voor chocolademelk met negen essentiële voedingsstoffen waaronder vitamine D, calcium en kalium.

Hoewel hun voedingsbehoeftes toenemen, worden tieners ook met nieuwe, emotionele uitdagingen geconfronteerd waardoor ze soms overeten, maaltijden overslaan of op dieet gaan. Let op ongezonde voedingspatronen en wees gevoelig voor problemen met lichaamsbeeld. Blijf ontspannen en positieve gezinsmaaltijden aanbieden.

4. Groei in de lengte, niet in de breedte

Tegen de middelbare leeftijd begint de spijsvertering te vertragen. We hebben minder calorieën nodig maar het is moeilijk om oude gewoontes af te leren. Dan kan het helpen om bewust te eten.

Dek de tafel, schakel alle toestellen uit en geniet van elke hap. U zult zich na de maaltijd bevredigd voelen en minder de neiging voelen om tussendoortjes te nemen. Wees matig met alcohol en vergeet niet om water te drinken.

Als uw porties door de jaren heen op mysterieuze wijze zijn gegroeid, dan is het goed om op zoek te gaan naar advies (pdf, 630Kb).

5. Hoe ouder, hoe verstandiger

Of het nu gaat om een veranderende smaak, tandproblemen, geneesmiddelen of ziekte, naarmate mensen ouder worden verliezen ze vaak hun eetlust.

Ondanks de verminderde energiebehoefte blijft een goede voeding essentieel voor oudere volwassenen. Het is bovendien nooit te laat om positieve veranderingen door te voeren.

Als u of een ouder gezinslid niet voldoende vaak naar de winkel kan om verse producten te kopen, bestel uw boodschappen dan online. Of koop groente en fruit in blik of uit de diepvries, dat kan net zo gezond zijn als vers. Lees de etiketten om extra suiker of zout te vermijden en blijf ook voldoende water drinken.

Als gewichtsverlies een probleem wordt, overweeg dan een vloeibaar supplement of een maaltijdvervangend drankje. De huidige supplementen zijn een lekkere manier om een tekort aan voedingsstoffen, calorieën en eiwitten aan te vullen.

Druk dus maar op de resetknop. Neem u voor om uw oude voedingsgewoontes van nu af aan te vervangen door gezondere. Doe het vooral samen.