Sort by
Sort by

Het Nestlé merk dat instant koffie heeft uitgevonden viert haar 75e verjaardag

Back to Press releases
Vevey, Zwitserland

 

Een Nestlé merk dat begon als een idee om het probleem van koffie die niet verkocht werd op te lossen, viert haar 75e verjaardag en haar verworven positie als de meest favoriete drank ter wereld.

Per dag worden iedere seconde meer dan 5.500 kopjes NESCAFÉ koffie gedronken in verschillende varianten, die tegemoet komen aan verschillende smaken en voorkeuren over de hele wereld.

"We vieren de rijke geschiedenis en het erfgoed van NESCAFÉ, 's werelds eerste instant koffie die het uitgesproken koffiearoma wist te behouden. In de afgelopen 75 jaar heeft het merk zich ontwikkeld van een blikje koffie tot een volledig portfolio van producten en systemen", zegt Carsten Fredholm, hoofd van de Nestlé’s Beverage Strategic Business Unit.

"NESCAFÉ is aanwezig in meer dan 180 landen en we grijpen dit moment ook aan om onze belofte voor toekomstige groei te benadrukken als blijvende leider in de koffiecategorie", voegde hij eraan toe.

Innovatie vanaf het begin

In 1929 kwam Louis Dapples, de voorzitter van Nestlé in die tijd, door zijn voormalige werkgever – de Banque Française et Italienne pour l'Amérique du Sud – voor een interessante taak te staan.

Na de Wall Street Crash en de ineenstorting van de koffieprijzen had de bank in de magazijnen in Brazilië te kampen met een grote hoeveelheid koffie die zij niet verkocht kregen.

Nestlé werd gevraagd om deze voorraden om te zetten in een 'oplosbaar koffieblokje' om te verkopen aan de consument. Dit verzoek was voor Nestlé de eerste stap naar de verduurzaming van koffie.

De chemicus Dr. Max Morgenthaler kwam bij het bedrijf om de onderzoekers te helpen een oplossing te vinden.

Na drie jaar onderzoek ontdekten ze dat café au lait – koffie gemengd met melk en suiker – omgezet in poeder, langer zijn smaak behield.

Maar dit poeder was niet gemakkelijk oplosbaar en de melk en suiker veroorzaakten uitdagingen voor de productie.

NESCAFÉ is geboren

Maar Dr. Morgenthaler vond dat de smaak en het aroma van de koffie beter bewaard bleven in gezoete melkkoffie dan in ongezoete. Hij ontdekte ook dat de koffie langer houdbaar werd na blootstelling aan hoge temperatuur en druk.

Dr. Morgenthaler kwam tot de conclusie dat het geheim van het behoud van het koffiearoma lag in het creëren van een oplosbare koffie met voldoende koolhydraten. Dit was nieuw en ging volledig in tegen het gebruikelijke denken.

Een jaar later gebruikte hij een specifieke techniek om dit poeder te produceren en legde dit in monsters drinkbare instant koffie voor aan de Raad van Bestuur en technische directeurs van Nestlé.

Wat is sproeidrogen? Sproeidrogen is een industriële methode om poeder te vormen uit een oplossing. In het geval van koffie wordt van koffiebonen eerst koffie bereid. Hier wordt vervolgens water uitgehaald door middel van verdamping. Zo blijft er een poeder over: instant koffie.

Twee jaar later op 1 april 1938 werd de instant koffie, genaamd NESCAFÉ, gelanceerd in Zwitserland. Nestlé ontwikkelde een grootschalige productielijn voor koffie-extractie en “sproei gedroogde” koffiebonen om NESCAFÉ in haar fabriek in de Zwitserse stad Orbe te kunnen produceren.

Het merk werd in 1939 uitgerold in het Verenigd Koninkrijk en twee maanden later in de Verenigde Staten.

Tegen april 1940 was NESCAFÉ wereldwijd beschikbaar in 30 landen.

NESCAFÉ tijdens de oorlog

Meer dan driekwart van de wereldwijde productie van NESCAFÉ werd geconsumeerd in Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De houdbaarheid – langer dan verse koffie – hielp om de populariteit te laten groeien en verdubbelde de verkoopvolumes.

Het grootste deel van de NESCAFÉ productie werd destijds in voorraden geleverd aan de Amerikaanse troepen.

Twee productiefabrieken werden in 1943 opgericht in de VS om bij te blijven met de vraag.

Belangrijke mijlpalen

In 1952 werd in de NESCAFÉ fabriek in St. Menet, Frankrijk, een nieuwe innovatie geproduceerd – een product dat geen toegevoegde koolhydraten nodig had.

In de jaren 60 werd het product in Europa en Japan opnieuw gelanceerd in glazen potten om zo de versheid te behouden.

In 1965 onthulde het merk een andere innovatie – gevriesdroogde instant koffie NESCAFÉ Gold Blend.

Het afgelopen decennia breidde NESCAFÉ zijn instant koffierecepten uit waarmee andere varianten werden gecreëerd – NESCAFÉ Cafeïnevrij, NESCAFÉ Gold Espresso, NESCAFÉ Frappé, NESCAFÉ Cappuccino en NESCAFÉ Ready-to-Drink.

In de jaren 90 ontwikkelden onderzoekers een innovatieve oplossing om de textuur van melkschuim te verbeteren. Dit wordt nu gebruikt in de NESCAFÉ Cappuccino.

Machine innovatie

Nestlé wilde verder gaan in haar innovatie en lanceerde in 2006 NESCAFÉ Dolce Gusto in Zwitserland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. In Spanje volgde dit een jaar later.

De "coffee shop-at-home" machine kan overschakelen van warm naar koud. NESCAFÉ, NESTEA en NESQUIK capsules zijn beschikbaar voor de vijf machineseries, waaronder Melody, Circolo, Piccolo, Fontana en Creativa.

Nestlé Professional, het Nestlé bedrijf dat gericht is op het out-of-home segment, vormt ook een belangrijke bron aan innovaties voor NESCAFÉ. Het biedt drie varianten warme drank-oplossingen, waaronder NESCAFÉ Alegria, NESCAFÉ Milano en Viaggi by NESCAFÉ.

Deze systemen zijn inmiddels wereldwijd op 400.000 consumptiepunten geïnstalleerd en serveren 175 kopjes per seconde.

De laatste innovatie, de NESCAFÉ Milano Lounge machine, is ontworpen om een brede groep aan foodservice bedrijven te laten concurreren met de snelgroeiende, zelf-service, on-the-go, koffiespecialiteiten categorie.

Het NESCAFÉ Plan

Nestlé heeft ook veel vooruitgang geboekt om verantwoorde landbouw, productie & logistiek en consumptie te stimuleren in de gehele koffieketen.

In 2010 lanceerde Nestlé het NESCAFÉ Plan in Mexico City.

Het NESCAFÉ plan maakt deel uit van een 500 miljoen (Zwitserse frank) investering in koffieprojecten tot en met 2020.

Het plan bevat een aantal algemene doelstellingen die Nestlé verder zullen helpen haar koffieketen te optimaliseren, met inbegrip van een verhoging van de directe inkoop en technische hulpprogramma's voor koffieboeren.

Binnen het NESCAFÉ Plan streeft Nestlé ernaar om in 2015 meer dan 180.000 ton koffie, afkomstig van ongeveer 170.000 boeren, duurzaam in te kopen.

Gerelateerde informatie: