Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

Samen slagen in de eiwittransitie

Colruyt Group en Nestlé delen de wil om consumenten te begeleiden bij hun transitie naar een meer plantaardige voeding om zo in te spelen op de klimaat- en gezondheidsuitdagingen. Door kennis en ervaring te delen, met name via ons merk Garden Gourmet, bundelen we onze krachten om de klanten en teams van Colruyt de middelen te bieden om minder vlees te eten, zonder in te boeten op smaak of de voedingskwaliteit.

Talrijke studies* hebben aangetoond dat het verkiezen van plantaardige eiwitten boven dierlijke eiwitten zowel een antwoord biedt op de klimaatuitdagingen als bijdraagt aan de preventie van aandoeningen zoals obesitas, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. De Belgen hebben dit overigens goed begrepen**: steeds meer Belgen kiezen af en toe voor een vleesvervanger en in 2022 telde ons land 28% flexitariërs tegen 13% in 2016.

Het meest relevante antwoord

Hoe kunnen Colruyt en Nestlé deze gezondheids- en milieubewuste consumenten tevredenstellen? Door hen één van de 40 Garden Gourmet-producten aan te bieden, het breedste assortiment kant-en-klare plantaardige alternatieven in België met voornamelijk een Nutri-Score A en B. Om de consumenten naar deze kwalitatieve keuze te begeleiden, zijn de teams van onze twee bedrijven meermaals samengekomen om na te denken, ideeën uit te wisselen en onder meer het meest doeltreffende actieplan voor 2025 uit te werken.

Business review XXL

Afgelopen najaar hebben de Key Account Managers en Category Managers van Nestlé, de inkopers van de verschillende winkelketens van Colruyt maar ook de marketingteams van beide partijen deelgenomen aan een uitgebreide brainstormsessie over de acties die voor 2025 moeten worden gepland rond het merk Garden Gourmet om de groei van het merk te versnellen en de uitdagingen op het vlak van aankoopfrequentie en marktpenetratie aan te gaan. Belangrijke ideeën die naar voren kwamen:

  • de initiatieven in het kader van de Veggie Challenge voortzetten om de vegetarische producten beter bekend te maken bij Colruyt en zijn verschillende winkelketens;
  • inspelen op de seizoensgebondenheid en gelegenheden benutten (barbecue, zomer, eindejaarsfeesten, ...) om de aankoopfrequentie te verhogen;
  • de kennis van de winkelteams verbeteren, met name door middel van een Garden Gourmet-opleiding en een culinaire workshop voor het winkelpersoneel van Colruyt.
colruyt veggie

Workshop Veggie voor promotors van Colruyt

Een veelvoorkomende drempel bij veggie voeding is: waar te beginnen? Want wie het eenmaal probeert, komt vaak terug! Om de verkoopteams van Colruyt te ondersteunen, gingen de promotors van het team van Frederik Mechelinck naar het hoofdkantoor van Nestlé voor een dag gewijd aan vegetarische voeding. Om een antwoord te geven op de vragen die ze ons vooraf hadden toegestuurd, hadden we voor hen een op maat programma voorbereid:

  • presentatie van de categorie en van de veggie markt in het algemeen, alsook van het Garden Gourmet-assortiment;
  • vragen en antwoorden over de voedingswaarden van plantaardige alternatieven;
  • en... als kers op de falafel: een culinaire workshop en maaltijd op basis van Garden Gourmet-producten, geleid door Olivier Chanteux, de getalenteerde chef van Le Corbier (het restaurant van Gérald Watelet op de Zavel in Brussel).

Een initiatief dat het team van Colruyt verheugde, zoals een van de deelnemers kan beamen. 

colruyt veggie
colruyt veggie

Levensechte ervaringen voor de werknemers

Om een consument te overtuigen, gaat er niets boven zelf overtuigd te zijn. Zo heeft Garden Gourmet het personeel van Colruyt Group zijn smakelijke producten laten ontdekken op twee evenementen van RPCG: het Food Truck Festival in juni en de Spar Family Day in oktober. Een samenwerking die erg in de smaak viel... en wij zijn niet degenen die het zeggen.

colruyt veggie
colruyt veggie

Foto’s gedeeld door RPCG

Samen verder bouwen: waarom geen presentatie met wetenschappers?

Voor Nestlé is de voedingstransitie van cruciaal belang, daarom organiseerde het bedrijf dit jaar voor de tweede keer een symposium over het onderwerp voor beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorg. Dit jaar was het evenement gericht op studenten voedings- en dieetkunde van de Hogeschool Odisee in Gent en werd het geleid door twee experts: diëtiste Lut Van Lierde en onderzoekster Evelien Mertens. 
We zouden ons perfect een dergelijke sessie kunnen voorstellen bij Colruyt in 2025, dat dan zou kunnen profiteren van de inzichten van vooraanstaande experts over de voedings- en milieuaspecten van deze transitie.

* Rapports Global Burden of Disease et Eat-Lancet
** Studie van iVox