Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

November 2024: een maand vol bijeenkomsten rond duurzaamheid

 sustainability

Duurzaamheid is een zaak van iedereen. Met dit in gedachten lanceerden we in november de eerste Maand van de Duurzaamheid bij Nestlé. Er werden maar liefst 20 workshops en bijeenkomsten met experts georganiseerd om onze medewerkers te inspireren en te motiveren om duurzaamheid niet alleen in hun werk maar ook in hun persoonlijke leven te integreren. Het succes van dit initiatief moedigt ons aan om het te herhalen en misschien zelfs uit te breiden naar onze klanten.

Duurzaam denken

‘Sustainable by design’ : : dat is de filosofie die Nestlé toepast in al zijn activiteiten, met als doel een zo duurzaam mogelijke aanpak te overwegen, vanaf het ontwerp van een project of een product tot de verpakking, de logistiek en de marketing. De transitie naar duurzaamheid moet plaatsvinden op alle niveaus van het bedrijf en wordt sterk aangemoedigd bij onze werknemers. Bovendien beperken we ons niet tot onze eigen omgeving. We betrekken ook onze leveranciers en partners bij deze aanpak om onze impact te vergroten.

Ontdek onze Maand van Duurzaamheid in beelden, evenals de getuigenissen van onze medewerkers en onze partners

November 2024: een maand vol bijeenkomsten rond duurzaamheid > Components > First column

Grenzen verleggen

Hoewel onze medewerkers de principes van 'Sustainable by design' enthousiast toepassen in hun werk, wilden we een stap verder gaan door het onderwerp duurzame ontwikkeling te verdiepen en het engagement nog meer te stimuleren.

Het doel was ook om forums voor discussie, voor reflectie te creëren, want ‘het is door onze vaardigheden en onze ideeën te bundelen dat we echt grenzen kunnen verleggen’, vervolgt ze.

Informeren, ontdekken, meedoen… door de handen uit de mouwen te steken

resultats

Van 4 tot 28 november deelden een twintigtal sprekers en externe partners hun expertise en ervaringen in sessies en workshops over een breed scala aan relevante onderwerpen. De deelnemers konden zo meer te weten komen over de klimaatverandering, hoe ze hun eigen bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot, milieuvriendelijke verpakkingen, duurzame communicatie, enz. Ze stelden vooral de gezamenlijke creatie van muurschilderingen over het klimaat en de biodiversiteit op prijs. Deze laatste hielpen om inzicht te krijgen in de biodiversiteit, de ecosystemen en de impact van menselijke activiteiten daarop.
Tot slot konden ze hun handen uit de mouwen steken (letterlijk en figuurlijk) door te leren koken zonder voedselverspilling of te leren hoe ze thuis hun afvalproductie kunnen verminderen door te composteren.

Het initiatief uitbreiden

Deze Maand van de Duurzaamheid was een groot succes: 160 mensen namen deel aan zowat 540 uren discussie en leren over duurzame ontwikkeling. Het moet gezegd worden dat de sprekers boeiend waren en dat hun bijdragen van hoge kwaliteit waren: GoodPlanet, Natuurpunt, Just Keep it!, Carbon4, bpost, Distrilog en Marielle Bordewijk, die deze maand afsloot met de presentatie van haar unieke visie op 'green food design'.

Gesterkt door dit succes denken we erover om de ervaring uit te breiden en onze klanten en partners erbij te betrekken. Want naast dit project voor de teams van Nestlé is het de bedoeling om een collectieve dynamiek op gang te brengen die ons allemaal aanspoort om te handelen, ongeacht ons bedrijf, onze afdeling of onze functie.

  • Organiseer uw eigen Maand van de Duurzaamheid
    Wilt u dit initiatief in uw eigen bedrijf proberen? Kris Peeters geeft u drie tips om van uw evenement een succes te maken:
    1. Walk the talk
    Betrek de leden van het management actief, zodat zij het goede voorbeeld geven door deel te nemen aan de workshops, eventueel samen met hun team. Maak er een discussiepunt van tijdens teamvergaderingen.
    2. Use your network
    Doe een beroep op uw partners om sprekers te vinden - Belgische of buitenlandse - waar u misschien niet aan gedacht zou hebben.
    3. Mix the sessions… and give time
    Wissel in uw programma informatieve of theoretische sessies af met praktische workshops. Geef de teams tijd om met de sprekers te praten, het doel is om de geest te stimuleren.