Drinken we morgen nog steeds koffie?

Elk jaar worden er wereldwijd meer dan 1.200 miljard kopjes koffie gedronken, waarvan ongeveer 6 miljard in België. Koffie staat op de derde plaats in de lijst van de meest gedronken dranken ter wereld en is meteen ook een van de favoriete dranken in België. 85% van de mensen geniet minstens een keer per dag van een kopje zwart goud. Maar voor hoelang nog? De koffieteelt wordt ernstig bedreigd door de klimaatopwarming. Dus waar en hoe werkt Nestlé, de wereldleider in koffie met zijn iconische merken Nescafé, Nespresso en Starbucks, aan het voortbestaan van deze eeuwenoude drank? Het begint 500 km verderop... en eindigt op onze schermen!

Een erg populaire consumptie in België en de rest van de wereld...
Koffie valt in de smaak, dat is het minste wat je kunt zeggen. De drank was al erg populair in ons land en zat een paar jaar geleden opnieuw in de lift, gestimuleerd door de opkomst van coffeeshops en de invloed van Covid-19. Bovendien bezit 92% van de Belgische gezinnen minstens één koffiezetapparaat, waarvan de meerderheid (66%) voor geportioneerde koffie (capsules of pads). Dit toont aan dat koffie steeds meer in trek is.
Belgische koffieliefhebbers drinken gemiddeld 3,6 kopjes per dag. Goed voor de 13e plaats in Europa en de 24e plaats wereldwijd.
Hoewel koffie tot voor kort enkel werd gezien als een functioneel drankje, bedoeld om ons van de ochtend tot de avond op gang te houden, wordt het vandaag ook gewaardeerd voor zijn troostende, emotionele en sociale rol.
Het ziet er niet naar uit dat deze wereldwijde passie voor koffie snel zal uitdoven: naar verwachting zullen de verkoopvolumes, zowel in de retail als buitenshuis met nog eens 10% groeien tegen 2027.
Toch staat de koffieteelt om klimatologische en economische redenen onder druk.
Als 's werelds grootste inkoper van groene en duurzaam geproduceerde koffie is Nestlé daarom bijzonder betrokken bij deze kwestie. Met onze drie iconische merken, Nescafé, Nespresso en Starbucks, en meer dan 85 jaar expertise, zit koffie in ons bloed. We zijn dan ook vastbesloten om de toekomst van koffie op lange termijn te verzekeren, in de hele keten, van producent tot eindconsument.
Koffie telen in Frankrijk en communiceren met de planten

Gezien de voortdurende temperatuurstijging zou je het haast gaan geloven! Maar zo ver zijn we nog niet. Toch speelt het Nestlé Plant Science Research Center in Tours een belangrijke rol in de toekomst van koffie. Het richt zich op het ontwikkelen van resistente koffieplanten en het ontwerpen van innovatieve technieken om klimaatverandering tegen te gaan, de uitstoot van CO2 te verminderen en de inkomsten van boeren te verbeteren. Onlangs hebben we journalisten uitgenodigd om kennis te maken met het werk van onze gepassioneerde onderzoekers.
Hier volgen enkele hoogtepunten van hun bezoek:
Onder druk!
We onderwerpen de koffieplanten aan verschillende milieuomstandigheden: wisselende temperaturen, vochtigheid, watervoorziening, enz. Dankzij de revolutionaire techniek van de plantenelektrofysiologie laten de planten ons via een elektrische stroom weten hoe ze reageren. Zo kunnen we zien hoe ze reageren op bepaalde factoren en hen optimaal voorbereiden.
Op zoek naar de beste planten
Onze wetenschappers onderzoeken nieuwe koffievariëteiten naast de arabica en robusta, waaronder de veelbelovende liberica en de droogteresistente stenophylla. In ons centrum hebben we tussen de 40.000 en 50.000 planten van nieuwe variëteiten.
Wel nieuwe variëteiten, geen GGO's!
We gebruiken kruisingen, fundamenteel onderzoek en in-vitroweefselregeneratie om resistente en hoogrenderende planten te ontwikkelen. Sinds 2017 zijn we erin geslaagd om arabica-variëteiten te produceren die 50% meer renderen en 33% minder broeikasgassen uitstoten dan referentievariëteiten in Brazilië en Ecuador.

Gratis kennis delen!
We verkopen onze onderzoeksresultaten niet. In plaats daarvan verspreiden we gratis miljoenen hoogrenderende en ziekteresistente koffieplantjes onder onze boeren via onze partnerinstellingen. Dit helpt hen om hun levensonderhoud te verbeteren en duurzame landbouwpraktijken te bevorderen.
Regeneratieve landbouw
Dit is de hoeksteen van onze landbouwpraktijken en komt de biodiversiteit, het bodembehoud en de koolstofvastlegging ten goede. Tegen 2030 zal Nestlé 1 miljard euro investeren in het kader van het Nescafé Plan 2030, in het bijzonder om regeneratieve praktijken in de koffieteelt te bevorderen. Voor meer informatie, lees het kader hieronder.
"Maak het verschil": de eerste reclamecampagne gericht op duurzaamheid
Dit najaar werd de nieuwe “Maak het verschil”-campagne van Nescafé in België massaal verspreid op tv, online en in supermarkten. Deze campagne nodigt consumenten uit om "het verschil te maken" door te kiezen voor koffie die voor 100% afkomstig is uit verantwoorde bronnen. Patrice Grèze, Business Executive Officer Coffee Nestlé Benelux, licht de aanpak toe. "Met deze nieuwe campagne willen we een ander facet van Nescafé laten zien. Naast heerlijke koffie promoot Nescafé ook actief de duurzaamheid van de koffieteelt, inclusief de inkomsten van de boeren. Het engagement voor de toekomst van de koffieketen zit al tientallen jaren in ons DNA. Het is tijd om deze passie te delen met onze trouwe consumenten en hen uit te nodigen om een rol te spelen bij elk kopje dat ze drinken."
Klimaatverzekering, wereldwijde erkenning en regeneratieve landbouw, ontdek ons laatste koffienieuws.
-
5 feiten om te schitteren tijdens de koffiepauze!Lees het artikel
-
Do you speak coffee? Je hoeft geen barista te zijn om mee te praten over koffieLees het artikel
-
Colruyt en Nestlé Purina: partners in de premiumisering van pet foodLees het artikel
-
Shopper cornerLees het artikel
-
Green NewsLees het artikel