Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

Carrefour en Nestlé

Compass: de nieuwe datacopiloot die de verkoop in Carrefour-winkels een boost geeft

Wij leven in een geweldige tijd waarin gegevens van alle kanten binnenstromen om ons te helpen beter te presteren. Maar we moeten ze wel gemakkelijk en systematisch kunnen gebruiken...

Dat is nu mogelijk dankzij de ‘Compass’-tool die Nestlé heeft ontwikkeld om zijn verkoopteams beter te ondersteunen. Terwijl verkoopgesprekken tussen Sales Advisors en zaakvoerders vroeger vooral gebaseerd waren op ervaring en relatie, zijn ze nu ook gebaseerd op de Selling Out-data van Carrefour.

De wekelijkse gegevens worden nu omgezet in zeer leesbare Power Bi-dashboards en worden dagelijks gebruikt door onze Sales Advisors. De teams beschikken over maar liefst 9 analysecriteria, waaronder de positionering van een winkel in een regio, de omzet in een categorie na een promotie, de doeltreffendheid van lokale acties, de noodzaak tot remodeling, de introductie van innovaties enz.

Na een testperiode van drie maanden is het succes een feit. De commerciële relatie met de winkels is nu nog versterkt: op het moment dat een beslissing moet worden genomen over een specifieke actie in hun winkel, worden de zaakvoerders gerustgesteld door de gegevens en kunnen ze vervolgens snel de impact ervan evalueren Een win-winaanpak voor Carrefour en Nestlé. Onze Sales Advisors getuigen: ‘Dankzij Compass konden we de gegevens van de vorige promoties gebruiken om een zaakvoerder te overtuigen om zijn bestellingen te verdubbelen en de verkoop is hierop gevolgd’, leggen Bart en Junior ons uit. Marie: ‘Ik heb Compass gebruikt om aan afdelingsmanagers de impact van een lokale actie op de verkoop aan te tonen.’ ‘We hebben samen met een afdelingsmanager de prestaties van de koffieafdeling in vergelijking met andere winkels geanalyseerd en kwamen tot de vaststelling dat een remodeling noodzakelijk was. In de weken na die remodeling hebben we een aanzienlijke omzetstijging vastgesteld, zowel voor de categorie als voor Nestlé’, aldus Kobe.

Hoewel de ervaring op het terrein altijd de grootste kracht van onze respectieve teams zal zijn, krijgen ze nu superkrachten om samen te blijven winnen.

Shoppers een (bijkomende) goede reden geven om een Purina-product te kopen

Purina heeft een experiment uitgevoerd in een vijftiental Carrefour hypermarkten met als doel een categorie te dynamiseren met een sociaal project en tegelijkertijd de sterke waarden van het merk te delen.

Baasjes van huisdieren zijn bijzonder gevoelig voor wat dierenwelzijn betreft. Ze geven niet alleen kwaliteitsvoeding aan hun viervoeters, maar zijn over het algemeen enthousiast om een rol te spelen in het bevorderen van het welzijn van alle dieren. Dit geldt ook voor Purina, dat zich heeft toegelegd op het verbeteren van het leven van huisdieren en degenen die van hen houden, verder dan alleen de inhoud van de voerbak. Een van de zes beloften van ons petfoodmerk is overigens het bevorderen van verantwoorde adoptie. Daarom zijn we een langdurig partnerschap aangegaan met de Waalse Unie voor Dierenbescherming en hun netwerk van dierenopvangcentra met acties van voedseldonatie voor honden en katten.

In het kader van dit partnerschap heeft Purina de shoppers van de categorie de kans gegeven om verder te gaan dan de eenvoudige verhouding tussen prijs en kwaliteit bij de aankoop van een product en zich in te zetten voor een goed doel. Voor elk verkocht artikel gedurende de twee weken van de actie, werd een maaltijd gedoneerd aan een dierenopvangcentrum. Begin maart werden zo meer dan 18.000 maaltijden geserveerd aan achtergelaten dieren. De impact van deze actie wordt momenteel geanalyseerd en zou kunnen leiden tot een structureel project in het kader van ‘Act for Food’.