Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

Nutri-Score en voedingsstrategie "Good for You" van Nestlé: wat staat er op het spel?

Nestlé heeft onlangs aangekondigd dat het de Nutri-Score in heel Europa blijft steunen. We passen de verpakkingen van onze producten geleidelijk aan volgens het nieuwe algoritme. Deze beslissing weerspiegelt de pijlers van onze voedingsstrategie “Good for You”, namelijk de transparantie van ons productassortiment. We hebben Ines De Zwaef, Nutrition, Health and Wellness Manager voor België en Luxemburg, gevraagd om de grote lijnen uit de doeken te doen aan de hand van concrete voorbeelden voor ons land.

Laten we beginnen met de Nutri-Score. Het gewijzigde algoritme gaf aanleiding tot veel discussie op Europees niveau. Hoe stond Nestlé hier tegenover?

Nestlé was in 2019 een van de eerste producenten van A-merken in Europa die de Nutri-Score toepaste. We hebben dit dan uitgerold naar alle betreffende producten in heel Europa, en dus ook in België.

We hebben altijd open gestaan voor een onderbouwde evolutie van de Nutri-Score, steunend op de meest recente kennis op gebied van wetenschap en voeding.

Onze beslissing ligt in lijn met onze jarenlange inzet om consumenten te helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen voor gezondere en evenwichtigere voeding.

Nestlé’s jarenlange inzet voor voeding zeg je, wat houdt dat precies in? 

Al sinds de oprichting 150 jaar geleden vormt voeding een essentieel onderdeel van Nestlé. De laatste 25 jaar hebben we ons toegespitst op het verbeteren van onze recepten, hun samenstellingen en de informatie voor de consument. Deze inspanningen, uitgevoerd in samenwerking met gezondheidsprofessionals, resulteren in minder suikers, zout en vet in duizenden producten per jaar.

> In 2002 hebben we de voedingswaarde van 1.200 producten aanzienlijk verbeterd.

> De afgelopen 6 jaar bleven we het suiker- en zoutgehalte van onze producten met 5%-6% terugbrengen.

> In Europa wordt de Nutri-Score gebruikt om recepten aan te passen zodat we ten minste dezelfde score, of zelfs een betere scoren behalen dan onze concurrenten.

> In België en Luxemburg bevatten onze Fitness Original ontbijtgranen nu 58% volkoren granen en hebben we het suiker- en zoutgehalte teruggebracht. Zo konden we de Nutri-Score verbeteren van C naar A. Daarnaast heeft 98% van onze plantaardige producten van Garden Gourmet een Nutri-Score A of B.

Nestlé heeft onlangs zijn nieuwe wereldwijde voedingsstrategie “Good for You” vastgesteld. Wat zijn de belangrijkste principes?

Het is onze ambitie om lekkere en evenwichtige voeding aan te bieden aan miljarden mensen overal ter wereld, en dat op basis van twee fundamentele pijlers: de voedingswaarde van onze producten verbeteren en een gezonde en duurzame levensstijl promoten.

De “Good for You”-strategie stelt voeding centraal in een evenwichtig dieet, rekening houdend met de producten, de grootte van de porties, de samenstelling van de maaltijden en de consumptiefrequentie.

Uiteraard zijn de recepten voor iedereen anders, wat voeding betreft. Daarom zetten we in op producten die voldoen aan de specifieke voedingsbehoeften van de consumenten. Deze behoeften veranderen tijdens hun leven naargelang hun gezondheidstoestand.

Enkele concrete voorbeelden en cijfers? 

Evolution n5

Ontwikkeling van de portefeuille

We willen tegen 2030* de omzet van onze voedzame producten optrekken van 20 naar 25 miljard euro, goed voor een groei van zo’n 50% ten opzichte van de omzet van 2022! Onder voedzame producten verstaan we de producten met een Nutri-Score A en B (of een Health Star Rating-score van >3,5**) en de gespecialiseerde voeding.

amélioration nutritionnel n5

Verbeterd voedingsprofiel 

De voedingskwaliteit van onze producten is er al sterk op vooruit gegaan dankzij ons peer-reviewed nutriëntenprofileringssysteem. We hebben onlangs een nieuwe functie toegevoegd om onszelf te vergelijken met onze concurrenten. Het algoritme, dat rekening houdt met de vijf belangrijkste door de WHO erkende voedingsstoffen - suikers, verzadigde vetten, natrium, vezels en eiwitten - vormt nu de kern van onze categoriespecifieke formuleringsdoelstellingen. Of het nu gaat om bestaande producten met een nieuwe formule of volledig nieuwe producten, deze doelstellingen moeten strikt worden nageleefd.

portions n5

Porties

Er staan duidelijke aanwijzingen met betrekking tot de porties op de voorkant van de verpakking van onze chocoladeproducten die meerdere porties per verpakking bevatten. Bovendien bevatten al onze porties snoepgoed voor kinderen maximaal 110 kilocalorieën. Uiteraard zijn al onze productcategorieën voorzien van informatie over de porties.

Ingrédients n5

Ingrediënten

We zullen de ingrediëntenlijst inkorten en gebruik maken van ingrediënten waarmee onze consumenten meer vertrouwd zijn.

Hoe zit het met Europa?

Onze strategie wordt wereldwijd doorgetrokken, maar de snelheid waarmee we dit doen, is afhankelijk van de regio. In Europa zal alles sneller verlopen op basis van deze twee pijlers:

  • De mensen naar een gezonder en duurzamer voedingspatroon leiden. Daarom blijven we ons aanbod uitbreiden en diversifiëren, met inbegrip van meer plantaardige opties.
  • De juiste porties toelichten en de te consumeren hoeveelheden helpen begrijpen. Op onze verpakkingen vertaalt dit zich in meer transparantie en inspirerende communicatie.

Over transparantie gesproken, wat maakt Nestlé zo speciaal?

Ik kan met enige trots vertellen dat Nestlé het eerste bedrijf is dat de voedingswaarde van al zijn producten wereldwijd publiceert volgens het voedingsbeoordelingssysteem Health Star Rating, een equivalent van de Nutri-Score*.

Zo kan men onze vooruitgang van jaar tot jaar volgen en zien of we op schema liggen om onze doelstellingen voor 2030 te halen.

Om onze consumenten nog nauwkeurigere en relevantere informatie te geven, hebben we de voedingswaarde van onze producten in 13 landen gepubliceerd, op basis van onze omzet. Wat onze regio’s betreft, zijn we begonnen met het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. De cijfers zullen evolueren naarmate we voedingssystemen ontwikkelen en onze producten verbeteren.

Is er nog iets waar je blij van wordt?

Ons unieke beleid van verantwoorde marketing naar kinderen toe behoort tot de strengste ter wereld!

Ik ben mama van twee kinderen en diëtiste. Ik weet dus hoe belangrijk goede voeding is voor kinderen. Ouders spelen hier een cruciale rol door erop toe te zien dat hun kinderen gezond eten en van kleins af aan goede voedingsgewoonten ontwikkelen. Goede voedingsgewoonten van kinds af aan, dat is de sleutel tot een gezond leven. En studies tonen aan dat blootstelling aan publiciteit voor voedingsmiddelen en dranken in de eerste levensfasen invloed kan hebben op wat en wanneer kinderen eten.

Daarom ben ik er bijzonder trots op dat Nestlé naast een ambitieus programma voor productsamenstelling, ook zijn beleid voor marketing voor kinderen in 2023 aanzienlijk heeft versterkt. De meeste voedingsproducenten ter wereld, als ze al een dergelijk beleid hebben, passen het toe op kinderen tot maximaal 13 jaar, maar wij gaan veel verder.

Wat zijn de belangrijkste principes?

Wij beperken onze marketing vrijwillig voor kinderen tot 16 jaar.

  • Communicatie met kinderen jongen dan 6 jaar is verboden, ongeacht de voedingssamenstelling van de producten.
  • Direct marketing bij kinderen tussen 6 en 16 jaar mag enkel indien de producten voldoen aan de criteria van de EU Pledge in Europa en aan de voedingscriteria van Nestlé in de andere landen.
  • Direct marketing voor kinderen jonger dan 16 voor snoep, ijsjes en dranken op basis van water met toegevoegde suikers is verboden. Deze norm is van toepassing op publiciteit via televisie, radio, bioscoop, affiches en online platformen, met inbegrip van sociale media en gamesites, aangezien meer dan 25% van het publiek jonger is dan 16.
  • Bovendien verplicht Nestlé zich er ook toe geen gegevens van minderjarigen te verzamelen en enkel samen te werken met influencers van sociale media die ouder zijn dan 18.

Op welke gebieden moet Nestlé nog vooruitgang boeken?

Door onderzoek en innovatie voorop te blijven stellen, kan Nestlé meer gezondere voedingsopties ontwikkelen die voldoen aan de veranderende behoeften van de consumenten. Tegelijkertijd stelt de uitbreiding van het educatieve programma de mensen in staat om weloverwogen voedingskeuzes te maken en zo een gezondere en duurzamere levensstijl te bevorderen. Deze tweeledige aanpak is van essentieel belang om de huidige generatie naar betere gezondheidsresultaten te sturen en de basis te leggen voor een gezondere toekomst voor de volgende generaties.

* Aangepast aan de voedingsbehoeften van specifieke bevolkingsgroepen, met uitzondering van zuigelingenvoeding van 0 tot 12 maanden. Meer info hier: Nestlé.com.
20-25 miljard omzet tegen 2030
**HSR is vergelijkbaar met de Nutri-Score, maar wordt gebruikt op wereldwijde schaal. Dit bekende voedingsbeoordelingssysteem wordt gebruikt op de etiketten op de voorzijde van de verpakkingen in verschillende landen en wordt toegepast door het Access to Nutrition Initative (ATNI).