Delhaize en Nestlé

Nestlé en Delhaize engageren zich om samen te winnen
met het Joint Business Plan
2023 luidt een nieuw tijdperk in de relatie tussen Nestlé en Delhaize in. Na het bevestigde succes voor onze beide ondernemingen in de koffiecategorie, is Nestlé vereerd om zich met al zijn categorieën aan te sluiten bij het Joint Business Plan (JBP) van Delhaize. Het doel van dit partnerschap is om samen te werken om ambitieuze doelstellingen te bereiken. En deze doelstellingen zijn niet min! Onze twee ondernemingen streven er eenvoudigweg naar om beter te presteren dan de markt. Om daarin te slagen, zullen ze niet alleen gezamenlijke doelstellingen nastreven (omzet, marktaandeel, etc.), maar ook de nodige inspanningen leveren om deze doelstellingen te bereiken en de voortgang te volgen via scorecards.
Gedurende het hele jaar zullen de teams nauw contact met elkaar onderhouden, met regelmatige afstemmingsvergaderingen tussen de verschillende managementniveaus.
‘Deze win-win-aanpak voor onze beide ondernemingen is uniek en zeer veelbelovend. Wij zijn ervan overtuigd dat ons nieuwe samenwerkingsmodel ons nog meer succes op de markt zal opleveren’, vertrouwt Jacky Indriets, Corporate Customer Manager voor Delhaize ons toe.
Om het startsein van deze nieuwe relatie te geven, werden de sourcing teams en category managers van Delhaize uitgenodigd op het hoofdkantoor van Nestlé voor een kick-off meeting. Op de agenda stonden onder meer het uitwisselen van de assortimentsstrategie en de categorieplannen, brainstormen over toekomstige mogelijkheden... en uiteraard heerlijke koffie!
Een sessierijk aan uitwisselingen en die eindigde met een 100% plantaardig culinair vuurwerk! De fijnproevers van Delhaize konden de culinaire veelzijdigheid van de vegetarische Garden Gourmet producten ontdekken dankzij een met passie bereide maaltijd door onze Nestlé-chef Charles Payet.


Sorteren van koffiecapsules: Nestlé versnelt zijn inspanningen
Delhaize en Nestlé delen een gemeenschappelijke visie, namelijk bijdragen aan een gezondere toekomst voor mens en planeet. Naast onze sterke initiatieven op het gebied van voeding, speelt duurzaamheid een centrale rol in onze strategieën. Het bewijs hiervan is ons engagement voor het recycleren van koffiecapsules.
Sinds januari kunnen aluminium en plastic capsules worden gesorteerd in de blauwe zak. Een groter comfort voor koffieliefhebbers en het resultaat van het werk van en jarenlange onderzoek en discussies tussen Nespresso en Fost Plus, gevolgd door Nestlé en zijn iconische koffiemerken (meer details in het artikel hier).
Om dit geweldige nieuws met de klanten van Delhaize te delen en hen aan te moedigen om voortaan de blauwe zak te gebruiken, hebben we een uitgebreide marketingcampagne gelanceerd met Nescafé Dolce Gusto-shelfstoppers en Starbucks abribus affiches in alle winkels van de groep.
De reorganisatie van de categorie warme dranken onder de loep
Het is geen toeval dat Delhaize een team van Nestlé, de wereldwijde koffiespecialist en preferred partner van het bedrijf, heeft ingeschakeld om te werken aan de reorganisatie van de categorie warme dranken. Met onze grote merken Nescafé, Nescafé Dolce Gusto, Nescafé Farmers Origins en Starbucks in de retail weten we hier een hele boel van af! Delhaize heeft ook een beroep gedaan op Amoobi, een bedrijf dat gespecialiseerd is in optimalisatie van verkooppunten en data-analyse.
Het project bestaat uit het analyseren en herdenken van het volledige planogram om de leesbaarheid ervan te optimaliseren, alsook van de ruimte die aan elk van de verschillende segmenten van de categorie wordt toegewezen. Dit gebeurde door het gedrag van de shoppers op een innovatieve manier te onderzoeken met behulp van camera's die door het bedrijf Amoobi in het rayon waren geplaatst.

De drie partners hebben samengewerkt aan een herontwerp van het schap dat werd geïmplementeerd in Delhaize Alsemberg. Een Sales&Marketing-team van Nestlé heeft overigens geholpen met het vullen van de schappen voor de opening. Na enkele testweken worden de gegevens die zijn verzameld door Amoobi gedeeld met Delhaize en ons team om samen mogelijke verbeteringen voor de categorie voor te stellen. Een win-winsamenwerking voor Nestlé en Delhaize.
-
Vergroening van het witte goud: hoe Nestlé innoveert in melkveebedrijven om zijn CO2-uitstoot te verminderenLees het artikel
-
Duurzame bevoorrading: wat verwachten onze shoppers?Lees het artikel
-
Hoe kunnen wij onze logistiek en productie koolstofvrij maken?Lees het artikel
-
Dacht u dat u alles had geprobeerd op het gebied van duurzame bevoorrading?Lees het artikel
-
Walk the talk: 3 circulaire initiatieven om van te lerenLees het artikel