Walk the talk: 3 circulaire initiatieven om van te leren

De overgang naar een circulaire economie en minder afval moet zich op alle niveaus van de onderneming voltrekken. Daarom hanteren wij bij Nestlé de filosofie van ‘sustainable by design’, duurzaam vanaf het ontwerp. Een mentaliteit die tot uiting komt in al onze activiteiten en waarbij wij zoveel mogelijk actoren betrekken: van onze medewerkers tot onze adverteerders en zelfs onze concurrenten. Drie voorbeelden die illustreren hoe wij de daad bij het woord voegen.
Van 2kg naar 25g restafval per werknemer per maand:
Nestlé België wordt het eerste ‘Zero Waste’-bedrijf
Alles wat ons hoofdkantoor binnenkomt, wordt gerecycleerd! In enkele jaren tijd is het hoofdkantoor van Nestlé in Brussel erin geslaagd zijn restafval (dat naar de verbrandingsoven gaat) terug te brengen tot amper 0,6%. De medewerkers hebben nu nog maar drie vuilnisbakken meer nodig: PMD, papier en organisch afval. Om dat te bereiken, heeft Nestlé zijn hele bevoorradingsketen met elk van zijn leveranciers moeten herzien en ook zijn 480 medewerkers moeten opleiden in het correct sorteren van afval. En we kunnen zeggen dat zij de sleutel tot het succes van dit project zijn.
Wat is er veranderd? Het voedsel dat in het bedrijfsrestaurant wordt bereid, wordt aangeboden in herbruikbare of recycleerbare bakken. Al het organische afval van het gebouw wordt gecomposteerd. Kantoorbenodigdheden moeten recycleerbaar zijn: geen schriften met metalen spiraal, verpakkingen bestaande uit meerdere materialen of plastificering van interne documenten meer. Zelfs de pennen zijn recycleerbaar! Om onze stalen en ons promotiemateriaal naar onze klanten te sturen, versnipperen we ons karton ter plaatse en gebruiken we de snippers om breekbare producten te beschermen.
Dankzij zijn inspanningen en zijn resultaten heeft Nestlé België het eerste ‘Zero Waste’-certificaat in België behaald. Dit certificaat, dat wordt afgeleverd door het onafhankelijke auditbureau Keurmerk Nederland1, beoogt bedrijven aan te moedigen tot meer circulariteit en de aanzienlijke inspanningen van bepaalde organisaties te erkennen.

Meer weten? Lees hier ons persbericht.
Wilt u er ook mee beginnen? Neem contact met ons op via dit e-mailadres, wij delen graag onze ervaring met u.
Onze postercampagnes zijn nu gemaakt van 100% gerecycleerd papier
Afgelopen december waren de straten van het land getuige van een kleine revolutie in onze marketingaanpak. Wij lanceerden niet alleen onze eerste campagne tegen zwerfafval, maar deze was ook voor het eerst gedrukt op 100% gerecycleerd papier.
De vaststelling is duidelijk: in België vindt nog te veel afval niet de weg naar de vuilnisbak. Om dat probleem te bestrijden, hebben wij, in samenwerking met Clear Channel, besloten om direct in te grijpen daar waar het probleem zich voordoet, namelijk op straat, en daarbij gebruik te maken van de kracht van onze iconische merken Perrier, Vittel, KitKat en Lion. De postercampagne ‘Laat ons niet vallen’ toonde on-the-go-producten waarvan het merk is aangepast om zo ‘Dank u’ te zeggen tegen degenen die het juiste doen. Het doel? Bewustmaking en bevordering van goed gedrag.
Maar Nestlé heeft het daar niet bij gelaten…
Elk gebaar telt om onze impact op de planeet te beperken, daarom hebben we onze processen op alle niveaus herzien, met inbegrip van onze mediacampagnes
We hadden contact opgenomen met Clear Channel om te bekijken of het mogelijk was om onze affiches op gerecycleerd papier te drukken. Enthousiast door dit initiatief lanceerden zij onmiddellijk tests bij hun drukker en besloten zij zich bij ons aan te sluiten. Deze primeur in België krijgt al zijn betekenis in deze campagne.
Deze verandering in aanpak, die nu voortaan de standaard wordt voor alle Nestlé branded OOH campagnes, werd geprezen door marketing professionals die de campagne een Best Campaigns in Outdoor Media (Best OOO) award toekenden voor zowel de inhoud als de vorm!
Het 100% gerecycleerde papier dat Clear Channel gebruikt wordt in Europa geproduceerd, is FSC-gecertificeerd en gegarandeerd chloorvrij. Het vertegenwoordigt een vermindering tot 20% in CO2-equivalenten ten opzichte van nieuw papier.
Meer weten? Lees hier ons persbericht.


Koffiecapsules in de blauwe zak
Uitstekend nieuws voor koffieliefhebbers: het recycleren van hun capsules wordt nog eenvoudiger! Sinds 1 januari 2023 mogen alle koffiecapsules, van plastic of van aluminium, gesorteerd worden in de blauwe zak (PMD). Dit grote project, dat veel aandacht heeft gekregen in de media, is het resultaat van jarenlang onderzoek, ontwikkeling en overleg tussen eerst Nespresso en FostPlus en daarna JDE Peet's en Nestlé (voor Starbucks by Nespresso, Nescafé Farmers Origins en Nescafé Dolce Gusto vanaf hun lancering op de markt).
Het vertegenwoordigt een echte investering van de drie producenten van koffiecapsules, die de recyclage van alle aluminium en plastic capsules op de Belgische markt financieren, ook die van de andere actoren en retailers.
Met dit initiatief hebben wij weer een nieuwe stap gezet naar een grotere circulariteit van onze verpakkingen. Onze consumenten het comfort en de efficiëntie van de blauwe zak aanbieden om onze speciaal daarvoor ontworpen verpakkingen te recycleren, is een prestatie waarover wij ons verheugen. Onze consumenten kunnen blijven genieten van de kwaliteit van onze koffie, terwijl zij samen met ons meer doen om ze een nieuw leven te geven.

-
Vergroening van het witte goud: hoe Nestlé innoveert in melkveebedrijven om zijn CO2-uitstoot te verminderenLees het artikel
-
Duurzame bevoorrading: wat verwachten onze shoppers?Lees het artikel
-
Hoe kunnen wij onze logistiek en productie koolstofvrij maken?Lees het artikel
-
Ontdek de nieuwste projecten tussen Nestlé en Delhaize in BelgiëLees het artikel
-
Dacht u dat u alles had geprobeerd op het gebied van duurzame bevoorrading?Lees het artikel