Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

Delhaize en Nestlé versterken hun samenwerking op het gebied van duurzaamheid

Delhaize, een pionier onder de retailers in het recycleren van koffiecapsules. Goed zo!

recyclage

Vanaf nu kan het recyclageprogramma voor koffiecapsules in België rekenen op de steun van Delhaize, de eerste retailer die samen met de grote koffiemerken dit project heeft opgestart. Een belangrijk engagement voor de kringloopeconomie!

Sinds 1 januari 2023 is het sorteren van koffiecapsules, zowel plastic als aluminium, mogelijk dankzij de nieuwe blauwe zak (PMD), die consumenten een praktische en efficiënte oplossing biedt om hun capsules een nieuw leven te geven. Dit grote project is het resultaat van jarenlang onderzoek, ontwikkeling en overleg tussen Nespresso en Fost Plus, later aangevuld met JDE Peet's en Nestlé (voor Starbucks by Nespresso, Nescafé Farmers Origins en Nescafé Dolce Gusto) zodra ze op de markt kwamen. Het vertegenwoordigt een echte investering van de drie fabrikanten, die tot dan toe de recyclage financierden van alle koffiecapsules op de Belgische markt, inclusief die van andere koffieproducenten en -distributeurs.

Nestlé is zeer verheugd over de beslissing van Delhaize om zich bij dit programma aan te sluiten. Het getuigt van onze gezamenlijke wil om duurzaam beheer van hulpbronnen te bevorderen en verantwoordelijk te handelen.

Wij benadrukken het belang van samenwerking tussen fabrikanten en retailers om ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken en bij te dragen aan de kringloopeconomie. Nestlé blijft nieuwe actoren sterk aanmoedigen om zich bij dit initiatief aan te sluiten.

Naar meer verantwoorde promoties: Nestlé test herbruikbare displays met Delhaize

Elke dag gebruiken supermarkten duizenden promotiedisplays voor eenmalig gebruik die onvermijdelijk op de vuilnisbelt belanden. Een praktijk die een impact heeft op de planeet. Wat als we onze werkwijze zouden herzien door stevige, herbruikbare displays te maken? Dat is het doel van het nieuwe proefproject van Nestlé en Delhaize in 14 AD's rond de Nescafé- & Nescafé Dolce Gusto-campagnes.

Een gezamenlijk engagement om wegwerpverpakkingen te vermijden 

In maart 2022 ondertekenden Nestlé en Delhaize de Green Deal 'Anders Verpakt', een initiatief van OVAM, FEVIA en COMEOS om het gebruik van herbruikbare verpakkingen te promoten. Het was in dat kader dat Nestlé Belgilux besloot om het probleem van kartonnen wegwerpdisplays aan te pakken. Na een jaar van ontwikkeling in samenwerking met de specialist in duurzame retailoplossingen, Mr. Flexx, onze merchandisingpartner Shelf Service en Delhaize zijn onze herbruikbare displays nu klaar om in de winkel te worden getest.

Herbruikbare displays: duurzaamheid, flexibiliteit en efficiëntie

De displays die voor dit project zijn ontworpen, zijn meer dan louter structuren; ze belichamen een echte innovatie op het gebied van duurzaamheid en functionaliteit. Ze zijn gemaakt van gedeeltelijk gerecycleerd plastic, zijn zeer stevig en kunnen meerdere jaren worden gebruikt voordat ze gerepareerd of gerecycleerd worden.

Ze zijn gemakkelijk in elkaar te zetten en dankzij hun modulariteit kunnen ze gemakkelijk worden aangepast aan verschillende formaten en campagnes, waardoor er minder behoefte is aan nieuwe materialen.

In de praktijk wordt de solide basis van de display aangevuld met zijpanelen en een kartonnen bovenkant met daarop de details van de promotie. Om het gebruik van karton te optimaliseren en onze efficiëntie te verbeteren, worden deze elementen aan beide zijden bedrukt, elk met een andere promotie voor verschillende producten. Zo starten we de eerste week met de promotie van Nescafé-oploskoffie. De week daarop, door gewoon de panelen en de bovenkant om te draaien, staat de promotie voor Nescafé Dolce Gusto centraal. Deze methode verdubbelt het gebruik van elk element en vermindert het kartonverbruik en de inspanningen aanzienlijk.

Het succes van dit project hangt ook af van onze samenwerking met Shelf Service, die ervoor zorgt dat de instore displays snel en efficiënt geplaatst worden. Deze synergie garandeert niet alleen een optimale implementatie, maar ook een flexibiliteit en reactiviteit die essentieel zijn bij veranderingen van campagnes.

De promotielogistiek heroverwegen, ook buiten Nestlé

De introductie van herbruikbare displays gaat gepaard met een heroverweging van onze logistieke processen, van het transport tot de opstelling in de winkel, bij al onze partners. Dit proefproject bij Delhaize biedt ons een ideaal platform om de doeltreffendheid van deze nieuwe praktijken en hun impact op de verschillende processen van al onze partners te meten. 

Aan het einde van de testperiode bekijken we wat er verbeterd moet worden, wat het gebruik van deze displays betekent in termen van duurzaamheid en of we dit nieuwe promotiemodel kunnen uitrollen en uitbreiden. Wij denken hierbij niet alleen aan Nestlé, maar ook aan andere actoren die ook displays gebruiken om hun promoties in de retailsector te organiseren.

Wilt u deze displays met eigen ogen zien?

In de volgende AD Delhaize-winkels zijn de herbruikbare displays de hele maand maart te zien.

  • AD Eisden 
  • AD Wezemaal 
  • AD Sint-job-in-’t-Goor 
  • AD Herentals 
  • AD Oostkamp 
  • AD Chimay 
  • AD Verviers 
  • AD Thorembais 
  • AD Forest 
  • AD Le Roeulx 
  • AD Fort Jaco