Bewijs in 4 stappen: het succes van het Joint Business Plan tussen Delhaize en Nestlé

Sinds begin 2023 werken Nestlé en Delhaize nauw samen via het Joint Business Plan (JBP) van Delhaize. Dit samenwerkingsmodel, een win-win voor beide partijen, gaat verder dan de traditionele doelstellingen van groei in marktaandeel of omzet . We delen niet alleen een gemeenschappelijke visie op het gebied van gezondheid en milieu, we testen ook gezamenlijk nieuwe concepten.
Vier recente voorbeelden tonen dit aan
Wonderfood : the perfect match!
Delhaize biedt ongetwijfeld een reeks toonaangevende platformen voor Nestlé en zijn merken, maar ook voor A-merken in het algemeen.
#1 Wonderfood was een voorbeeldige showcase voor Nestlé, the Good food, Good life company met zijn koffie van Nescafé Dolce Gusto en het vegetarische assortiment van Garden Gourmet.
- Nescafe Dolce Gusto heeft als belangrijkste partner alles uit de kast gehaald om bezoekers de ervaring van “Coffee Shop at Home” te laten beleven en hen tijdens één van de workshops “Maak uw eigen koffiecreatie” om te toveren tot echte barista’s.
- Dit was een groot succes, want we mochten 1 op de 2 bezoekers bij onze stand verwelkomen!
- Om koffieliefhebbers bewust te maken van de uitdagingen in de koffieproductie, heeft Gabriela Gomez, onze Business Lead Coffee en dochter van een koffieteler, een lezing gegeven met als titel: "Impact creëren met koffie: van teler tot kopje"... want een goed kopje koffie begint al op plantage!
- Wat betreft Garden Gourmet, kunnen we echt spreken van een succesverhaal! Elke bezoeker kwam langs om de heerlijke vegetarische wraps te proeven die werden aangeboden op hun stand, goed voor 11.000 geserveerde porties. Dit was een goede gelegenheid om één van onze bestsellers, de Garden Gourmet lightly roasted pieces, voor te stellen, die een perfect alternatief zijn voor gegrilde kipstukjes en bovendien een Nutri-Score A hebben.
Delhaize verdient een pluim voor het opzetten van zo'n grootschalig evenement dat perfect aansluit bij de wensen en bekommernissen van de consument.


E-commerce
Nestlé België heeft het geluk volop te kunnen genieten van de expertise van de Nestlé-groep op het gebied van e-commerce. We wisselen voortdurend informatie uit over verschillende onderwerpen zoals het belang van online content, het verhogen van de gemiddelde inhoud van het winkelmandje, het werven van gezinnen op het Delhaize-platform, enzovoort. Dankzij de nauwe samenwerking tussen Delhaize en Nestlé zijn er al verschillende initiatieven uitgevoerd of in voorbereiding.
#2 Geslaagde visibiliteitsactie! In mei hebben we de "slapende" Nestlé consumenten gereactiveerd en hebben onze merken Maison Perrier, Garden Gourmet, KitKat en Nescafé in de schijnwerpers gezet dankzij gepersonaliseerde e-mailcampagnes, inclusief flash e-deals. De eerste resultaten tonen aan dat deze nieuwsbrief een uitstekend bereik heeft gehad. Ongeveer 200.000 Delhaize klanten werden bereikt. De openings- en klikpercentages zijn in lijn met het gemiddelde e-mailcampagnes voor één merk, terwijl dit een campagne is voor meerdere merken! Verdere resultaten van de analyse volgen.
#3 Wat is de beste manier voor Delhaize om de gemiddelde inhoud van het winkelmandje te vergroten en voor beide partners om hun verkoop te stimuleren? De “Virtual bundle”. Dit proces, waarbij meerdere producten uit een assortiment worden verkocht (bijvoorbeeld vijf dozen koffiecapsules), heeft zijn succes al bewezen voor Nestlé bij tal van e-commercepartners wereldwijd. In september (W26) heeft Nestlé een testbundel gepland met een promotie voor baby- en koffieproducten. Houd de winkelmandjes alvast klaar!
#4 Tot slot is Nestlé verheugd met de beslissing van Delhaize om de door Brand Bank voorgestelde oplossing, namelijk het automatiseren van het updaten van online content, te testen. Vanaf half juni kan Nestlé automatisch meer content leveren voor babyproducten op de Delhaize-website om de online shopper beter van dienst te zijn. Uit een onderzoek uitgevoerd door Salsify heeft aangetoond dat 25% van de shoppers aangaf een winkelmandje te hebben verlaten wegens onvoldoende productafbeeldingen of informatie. Het verbeteren van online content en het delen van informatie zal dus zowel de efficiëntie van beide bedrijven verbeteren als de online verkoop verhogen.
-
3 lokale initiatieven om Belgische shoppers (opnieuw) centraal te stellen in wat we doen!Lees het artikel
-
Innovatie in de cacaoteelt: +38% inkomen voor de boerenLees het artikel
-
Nutri-Score en voedingsstrategie "Good for You" van Nestlé: wat staat er op het spel?Lees het artikel
-
Purina wil 1.500 hectare mariene habitats in Europa herstellen tegen 2030 via 4 wetenschappelijke projectenLees het artikel