Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

Nestlé ruilt diesel in voor frituurolie

sustainability

Sinds 1 januari 2025 worden alle droge producten die aan onze klanten worden geleverd, vervoerd met de hernieuwbare biobrandstof HVO. Met dit initiatief positioneert Nestlé zich als een van de leiders onder de voedingsproducenten op het gebied van duurzame logistiek in België. Het resultaat? Elk jaar 300.000 liter diesel minder en een vermindering van de CO2-uitstoot met minstens 66%.

Het verminderen van de CO2-impact van het transport en het verbeteren van de efficiëntie ervan is een van de doelstellingen die Nestlé nastreeft door te kiezen voor verschillende oplossingen, voortdurende optimalisatie en een toenemend gebruik van intermodaal transport en alternatieve brandstoffen voor diesel zoals elektrisch of met waterstof behandelde plantaardige olie (HVO).

Alleen gerecycleerde bakolie

Hydrotreated Vegetable Oil is een met waterstof behandelde plantaardige olie die fossiele brandstoffen zoals diesel doeltreffend vervangt, zonder dat er nieuwe vrachtwagens nodig zijn. Op ons uitdrukkelijk verzoek wordt de HVO die door onze logistieke partner, Distrilog Group wordt gebruikt, uitsluitend geproduceerd uit afvalolie die niet dierlijk is en ook niet afkomstig is van palmolie. De HVO is meer bepaald afkomstig van gebruikte bakolie die wordt ingezameld bij restaurants en voedingsbedrijven.

hydrotreated

Duurzamer transport voor 60% van de producten die bij onze klanten worden geleverd

Vergeleken met diesel zorgt HVO voor een vermindering van de CO2-uitstoot met minstens 66%1 over de hele levenscyclus van de brandstof. Voor onze markt betekent dit een jaarlijkse vermindering van ongeveer 1.005 ton CO2e voor het transport van onze koffie, chocolade en zoetwaren, culinaire zuivelproducten, dierenvoeding, cateringproducten, ontbijtgranen en babyvoeding. Deze zogenaamde 'droge' producten vertegenwoordigen het volledige volume dat vanuit ons logistiek centrum door Distrilog Group naar onze Belgische klanten wordt vervoerd en 60% van het volume van onze producten die in België worden vervoerd. In totaal zal jaarlijks 300.000 liter diesel vervangen worden door hernieuwbare brandstof.

300.000
- 66 %
- 1005 t

Continue inspanningen in Europa en in België

Onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid hebben uiteraard ook betrekking op het transport stroomopwaarts. Nestlé maakt massaal gebruik van multimodaal transport (per trein of boot en vrachtwagen) voor trajecten van meer dan 800 km in Europa. Dit maakt het niet alleen mogelijk de CO2-uitstoot te verminderen, maar ook een aantal vrachtwagens van de weg te halen en dus het verkeer vlotter te maken. We hebben onlangs meer dan 40 alternatieve routes gelanceerd op het continent.

In 2024 hebben we nieuwe multimodale routes geïntroduceerd vanuit onze verschillende fabrieken in Europa, waarmee we voor België ongeveer 36% alternatief transport voor dieselvrachtwagens bereikten. In 2025 zullen we dit cijfer verder verhogen tot 51%. Bovendien rijdt er sinds eind 2023 een reus op onze wegen voor het transport van Nestlé Waters in België: onze ‘Nestlélektrische' trekker met oplegger van 44 ton die 66 pallets kan vervoeren.

Dankzij deze gecumuleerde inspanningen dragen we elke dag bij aan onze wereldwijde doelstelling: onze uitstoot van broeikasgassen halveren tegen 2030 en wereldwijd een netto-nul uitstoot bereiken tegen 2050.

Work in progress

Hoewel Nestlé een van de leiders is onder de grote voedingsproducenten die voor HVO kiezen, blijven we alle mogelijke oplossingen verkennen om onze uitstoot te verminderen en onze wereldwijde doelstelling te halen. Hiervoor vertrouwen we niet op één enkele oplossing, aangezien elke oplossing zijn beperkingen heeft, maar op een synergie van uiteenlopende initiatieven. Bovendien zijn we ervan overtuigd dat alleen een samenwerking tussen alle spelers in de sector de ontwikkeling van een echt duurzame logistiek mogelijk zal maken. Een zaak om te volgen dus, en vooral om samen verder te zetten. Aarzel niet om contact op te nemen met Emma Canavan om uw ervaringen te delen of meer informatie te vragen over onze initiatieven.


Om de vermindering van de CO2e-uitstoot (CO2e = CO2-equivalent) te berekenen, hebben we een schatting gemaakt van de uitstoot van diesel en HVO-brandstof die Nestlé exclusief inkoopt voor een totale afstand van 900.000 km, wat onze jaarlijkse transportbehoefte vertegenwoordigt. Deze berekening werd uitgevoerd met behulp van een massabalansmethode, waarbij we de totale uitstoot hebben vergeleken op basis van de hoeveelheid brandstof die voor deze jaarlijkse afstand werd verbruikt, wat neerkomt op 300.000 liter. Volgens het Global Logistics Emissions Council, de algemene methodologie voor het berekenen en rapporteren van de uitstoot van de logistiek volgens de ISO 14083-vereisten, wordt de dieseluitstoot van bron tot wiel geschat op 1.515 ton (5,05 kg CO2e per liter), terwijl de HVO-uitstoot slechts 510 ton is (1.70 kg CO2e per liter). Dit resulteert in een vermindering van 1.005 ton CO2e, wat neerkomt op ongeveer 66,2% van de totale CO2e-uitstoot.