Sort by
Sort by

Van het begin tot de jaren 2000

1866-1918

1866

Oprichting van the Anglo-Swiss Condensed Milk Co.

1867

Henri Nestlé, een scheikundige uit Frankfurt, gevestigd in Vevey (Zwitserland), creëert een melkmeel voor zuigelingen en richt het bedrijf Nestlé op.

1905

Het bedrijf Henri Nestlé fusioneert met de Anglo-Swiss Condensed Milk Company, een anonieme vennootschap te Cham onder de impuls van twee broers, de Amerikanen Charles en Georges Page. Zij gebruikten de rijke en kwaliteitsvolle Zwitserse melk om gecondenseerde suikermelk te vervaardigen en te exporteren naar een aantal Europese landen.

Het bedrijf Henri Nestlé en de Anglo-Swiss Condensed Milk Company kenden een parallelle ontwikkeling en traden in concurrentie toen de broers Page hun eigen melkmeel op de markt brachten. Nestlé besloot toen om ook gecondenseerde melk te vervaardigen. Beide bedrijven voerden vanaf toen een zware concurrentieslag.

In 1905 fusioneren de twee bedrijven onder de naam Nestlé & Anglo-Swiss Condensed Milk Company. De Nestlé Groep, zoals we die vandaag kennen, ziet het daglicht en exploiteert fabrieken in de Verenigde Staten, in Groot-Brittannië, in Duitsland en in Spanje.

Naar aanleiding van de Eerste Wereldoorlog is er een nieuwe vraag naar melkproducten in de vorm van regeringscontracten en aan het einde van de oorlog is de productie van Nestlé meer dan verdubbeld.

1919-1938

Na de oorlog eindigen de regeringscontracten en richten de consumenten zich weer op verse melk.

De directie van Nestlé reageert snel door de exploitatie te rationaliseren en de schuld te beperken.

In de loop van de jaren 1920 kent Nestlé zijn eerste productexpansie met een chocoladegamma, dat de tweede belangrijkste activiteit wordt.

1939-1944

Nestlé ondervindt onmiddellijk de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog. De winst daalt met 20 miljoen dollar in 1938 naar 6 miljoen dollar in 1939.

De Groep richt fabrieken op in de ontwikkelingslanden, meer bepaald in Latijns-Amerika.

Ironisch genoeg bevordert de oorlog de commercialisatie van het meest recente product van Nestlé, de Nescafé, die een basisdrank van het Amerikaanse leger wordt. De productie en de verkoop van Nestlé nemen daarom toe in de oorlogsperiode.

1945-1975

Het einde van de Tweede Wereldoorlog is het begin van een dynamisch economisch tijdperk voor Nestlé. Haar groei versnelt en het neemt bedrijven over.

1947

Fusie met Maggi (culinaire producten).

1960

Overname van Crosse & Blackwell

1963

Overname van Findus

1971

Libby’s maakt voortaan deel uit van de Nestlé Groep

1974

Nestlé diversifieert zich en verwerft een belangrijke participatie in L'Oréal

1976-1981

De groei van Nestlé in de ontwikkelingslanden compenseert gedeeltelijk de daling van de activiteiten in de traditionele markten. Nestlé diversifieert zich eveneens voor de tweede maal buiten de voedingssector door de overname in 1971 van Alcon Laboratories Inc. (oftalmologische producten) – dat nu niet meer deel uitmaakt van de Groep.

1982-1995

1985

Overname van Hills Brothers Coffee inc, Carnation en Friskies

1986

Nestlé koopt La Roche aux Fées, Jacky en Herta op

1988

Overname van Buitoni-Perugina en Rowntree.

1990
Samenwerkingsakkoord met Disney

1991

Aanwezigheid in Oost-Europa dankzij de overname van Intercsokolade Ltd.

1992

Overname van de groep Perrier

1994

Overname van Alpo

1996-2002

De eerste helft van de jaren 1990 blijkt positief voor Nestlé: de handelsbarrières vallen weg en de wereldmarkten ontwikkelen zich in meer of minder geïntegreerde handelszones.

1997

Overname van San Pellegrino

1998

Overname van Spillers Petfoods (dierenvoeding)

2000

Joint-Venture met Haägen Dasz (enkel in de VS)

2002

- Overname van de groep Schöller Holding (Nestlé versterkt zijn positie in de ijssector)

- Joint-Venture met L'Oréal en oprichting van een gemeenschappelijk onderneming "Laboratoires INNEOV" (ontwikkeling van voedingssupplementen met cosmetische doeleinden)

- Nestlé gaat een fusie aan voor zijn ijsactiviteit in de Verenigde Staten met Dreyer’s en neemt Chef America, Inc. over voor 2,6 miljard dollars

2003+

2003

Overname van het merk Mövenpick Ice Cream, waardoor Nestlé zijn positie onder de wereldleiders in de ijscategorie vergroot.
2004

Overname van Valio (ijs)

2005

- Joint-Venture met Lactalis (Frankrijk)

- Overname van Delta Ice Cream in Griekenland en van Wagner en Musashi (voedingsactiviteiten)

2006

Jenny Claig, de Amerikaanse leider in Weight Management, Uncle Toby’s en Delta Ice Cream voegen zich eveneens bij de Nestlé-groep.

2007

Overname van Novartis Medical Nutrition, van Gerber (het Amerikaanse babyvoedingsmerk), van Swiss Water Company - Sources Minérales Henniez S.A en van Ruzskaya Confectionneray Factory in Rusland. -

2010

- Overname van het diepvriespizza-activiteiten van Kraft Foods in de VS en in Canada.

- Overname van de Groep Mahler in Guatemala (Culinaire producten, zuivelproducten en ijs)

- Overname van de activiteit snacks voor honden Waggin’Train in de VS.

- Overname van Technocom in Ukraine (Culinair).

- Overname van Vitalfo in Groot-Brittannië (Nutrition).

- Verkoop van Alcon.

2011

- Oprichting van  Nestlé Health Science en Nestlé Institute of Health Sciences

- Partnership met Yinlu, Hsu Fu Chi in China

2012

- Opening van een nieuwe Nespresso fabriek in Zwitserland 

- Samenwerking met Fair Labor Association in het kader van de productieketen van cacao

2013

Pamlab

2014

Oprichting van Nestlé Skin Health

2015

Nestlé lanceert Cailler, het oudste Zwitserse chocolademerk, als haar eerste wereldwijdverkochte premium chocolade. De Franse producent in diepvriesproducten Davigel wordt verkocht.

2016

Nestlé bestaat 150 jaar Froneri (joint venture met R&R)

2017

Chameleon Cold-Brew coffee, Blue Bottle Coffee

2018

Nestlé neemt Atrium Innovations over

Koffiealliantie tussen Nestlé en Starbucks. Via de wereldwijde koffiealliantie verwierf Nestlé de eeuwigdurende rechten om Starbucks Consumer Packaged Goods (verpakte consumptiegoederen) en Foodservice koffie- en theeproducten overal ter wereld te verkopen, buiten de koffiehuizen van Starbucks en met uitzondering van Ready-to-Drink-producten.