Sort by
Sort by

Antwoord van Nestlé aan het rapport van Orb Media over de aanwezigheid van Microplastics in flessenwater

Wij verzekeren dat de veiligheid en de kwaliteit van onze producten een absolute prioriteit zijn voor Nestlé en dat ons flessenwater geheel veilig is om te verbruiken.

Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat microplastics in de natuurlijke omgeving aanwezig kunnen zijn en zelfs kunnen worden opgenomen via de lucht die we inademen.

Momenteel zijn er geen duidelijke aanwijzigen dat microplastics schadelijk zou kunnen zijn voor de gezondheid en zijn de waarden niet bepaald opdat deze al dan niet als veilig kunnen worden beschouwd. Nestlé deelt de bezorgdheid met betrekking tot dit onderwerp en verwelkomt ieder verder onderzoek naar microplastics om een beter inzicht te krijgen van de eventuele effecten op de menselijke gezondheid.

De afgelopen twee jaar hebben we al onze producten (inclusief Nestlé Pure Life en S.Pellegrino) getest op de aanwezigheid van microplastics. In het kader van het plan van toezicht op de productveiligheid worden deze testen systematisch uitgevoerd op al onze producten. Wij gebruiken ultramoderne apparaturen en technieken om aanwezigheid van microplastics op te sporen en trachten we zo tevens hun oorsprong te bepalen.

Tot op heden hebben we in onze producten nog geen microplastics gevonden van een traceerbaar niveau. We hebben Orb Media uitgenodigd om onze respectievelijke testmethoden te bespreken en om de verschillen in onze resultaten te bekijken en te analyseren.

Testmethoden moeten kunnen garanderen dat de resultaten die ze weergeven vrij zijn van milieuverontreiniging. Daarnaast moeten testmethoden voorkomen dat “vals positieve” resultaten, als gevolg van stofjes die van nature aanwezig zijn in het water, ten onrechte meegerekend worden.

Bij Nestlé Waters zijn we bereid om onze kennis omtrent dit onderwerp te delen en om samen te werken met andere partijen en zo degelijke en gestandaardiseerde testmethodes te ontwikkelen voor microplastic in water. Hiermee wordt bijgedragen aan het geven van meer zekerheid aan de consument.