Valvert lanceert fles gemaakt van 100% oude gerecycleerde flessen ... en nog altijd 100% recycleerbaar. Een primeur voor Belgisch natuurlijk mineraalwater en een Europese primeur voor Nestlé

Een belangrijke mijlpaal in Nestlés concrete aanpak voor het verminderen van verpakkingsafval en het ontwikkelen van een circulaire economie.

To Press Releases listEtalle, België.,jul 10, 2019

Valvert lanceert haar nieuwe fles die volledig gemaakt is van gerecycleerd PET (rPET), en wordt zo het eerste Belgische merk van natuurlijk mineraalwater dat haar 100% rPET fles verkoopt op de Belgische en Luxemburgse markten. Deze innovatie onderstreept het engagement van Nestlé om tegen 2025 minstens 35% rPET te gebruiken in de productie van al haar flessen wereldwijd, en minstens 50% in België. De fles is een nieuwe mijlpaal in Valverts engagement aar duurzaamheid. Nestlé werkt nu al samen in partnerschap met lokale boeren en lokale autoriteiten om de natuurlijke mineraalwaterbron van Valvert rond de bottelarij in Etalle te beschermen.

De fles zal deze maand verkrijgbaar zijn in winkels in België en Luxemburg.

Geen nieuw plastic nodig voor deze nieuwe fles

De nieuwe fles, een primeur voor Nestlé in Europa, is gemaakt van 100% gerecycled PET of rPET. Dit betekent dat Valvert alleen oude flessen gebruikt om de nieuwe fles te maken, en dat er geen nieuw of 'virgin' PET moet geproduceerd worden. Valvert heeft de levering van voldoende hoogwaardig rPET, dat voldoet aan de norm voor voeding, vereist voor flessenwater, kunnen verzekeren. Hierdoor kan niet alleen de 100% rPET-fles van 150cl, maar ook een 50% rPET-fles van 50cl tegelijk op de markt worden gebracht. Het doel is om tegen het einde van 2019 de 50cl fles ook volledig van rPET te maken.(1)

"Wij geloven dat de nieuwe Valvert 100% rPET-fles een revolutie is in de volgende generatie van duurzame verpakkingen, die een circulaire economie van fles tot fles aanmoedigt", aldus Emmanuel Gruffat, General Manager van Nestlé Waters Benelux. "Tegelijkertijd blijven we ook onze verantwoordelijkheid opnemen om onze inzamelings- en recyclagepercentages in België verder te verbeteren. Daarom heeft Nestlé vorig jaar met 8 leden van Fevia (de Federatie van de Belgische voedingsindustrie) beloofd om tegen 2022 90% van alle drankverpakkingen in België in te zamelen en te recycleren".

Verpakkingsafval aanpakken: een prioriteit voor Nestlé

In januari 2019 heeft Nestlé haar visie uiteengezet dat geen van haar productverpakkingen, inclusief plastic, op stortplaatsen of in zwerfafval terecht mag komen, ook niet in zeeën, oceanen en waterwegen.

"Bij Nestlé willen we onze verantwoordelijkheid opnemen naar onze consumenten toe en mee vormgeven aan een duurzamere toekomst", zegt Michel Mersch, CEO Nestlé Belgilux. "We zijn vastbesloten om alle opties te onderzoeken om de uitdaging van plastic afval op te lossen en we willen inzetten op meerdere oplossingen die nu een impact kunnen hebben, zoals het ontwikkelen van nieuwe materialen, het verbeteren van inzamel- en recyclagesystemen en het aansturen van nieuw gedrag. R&D zit in ons DNA en we willen deze expertise aanwenden om dit doel te bereiken. We zijn dan ook trots dat we de nieuwe Valvert 100% rPET-fles kunnen lanceren als een nieuwe mijlpaal in het bereiken van een circulaire economie en in onze zoektocht naar duurzaamheid."

Een uniek partnerschap met lokale boeren om de waterbron te beschermen

Al meer dan 25 jaar zet Nestlé Waters zich in voor het beschermen van waterbronnen en het milieu door samen te werken met belanghebbende partijen.

In 2018 ondertekenden alle lokale boeren in Etalle (waar de bottelarij en de bron van Valvert zich bevinden), Nestlé Waters, en de lokale overheid van Etalle een overeenkomst om de bron van Valvert en het omringende milieu te beschermen door middel van duurzame landbouw: de 10 boeren gebruiken geen pesticiden, de gemeente Etalle gebruikt geen chemicaliën voor het wieden van onkruid, en Nestlé Waters ondersteunt de boeren door middel van training en advies van ervaren agronomen en bio-ingenieurs. Dit lokale en unieke partnerschap verzekert de uitstekende kwaliteit van het natuurlijk mineraalwater van Valvert, dat nu beschikbaar is voor consumenten in België en Luxemburg in een meer duurzame fles.

(1) De dop is momenteel gemaakt van HDPE, is volledig recycleerbaar, en wordt ingezameld via de blauwe zak.

Om de rest van Valverts zoektocht naar duurzaamheid te ontdekken, bezoek www.valvert.be.

Nestlé Waters Team
nestlewatersteam@hkstrategies.com