Sort by
Sort by

Nieuwe innovatie in plantaardige alternatieven: Nestlé lanceert 'VUNA', een alternatief voor tonijn, in België

VUNA Bowl
Back to Press releases

Na innovaties van onder meer vleesvervangers en plantaardige dranken, lanceert Nestlé in België VUNA, een plantaardig alternatief voor tonijn. Dit nieuwe product maakt deel uit van de lange traditie van Nestlé op het gebied van plantaardige alternatieven. Met een steeds breder assortiment aan plantaardige producten ondersteunen Nestlé en zijn merk Garden Gourmet consumenten bij hun eiwittransitie.

De overgang naar een evenwichtiger en milieuvriendelijker voedingspatroon is voor veel consumenten al enkele jaren aan de gang, en deze trend zal zich naar verwachting de komende jaren voortzetten. Ongeveer 40% van de wereldbevolking beschouwt zichzelf als veganist, vegetariër of flexitariër, vergeleken met 46% van de bevolking in België. In december 2021 vertegenwoordigde de categorie van vegetarische en plantaardige alternatieven 3% van de totale vleesconsumptie in België. De belangrijkste beweegredenen voor mensen om hun voedingspatroon aan te passen zijn: gezondheid, milieubehoud en dierenwelzijn. In dit kader ondersteunt Nestlé de consument bij deze plantaardige transitie, met name met Garden Gourmet en zijn plantaardige alternatieven.

Dit is niet Garden Gourmet’s eerste innovatie in België, het merk biedt al vele vleesvervangers aan, die in de supermarkten te vinden zijn. Het plantaardige alternatief voor tonijn wordt dan ook toegevoegd aan een reeds gevarieerd assortiment*. VUNA heeft als hoofdingrediËnt erwteneiwitten, deze bevatten essentiële aminozuren. Dit alternatief voor tonijn, zonder bewaarmiddelen of kunstmatige kleurstoffen, is vergelijkbaar met het origineel zonder verlies op het gebied van smaak, uiterlijk of textuur, en kan in de keuken op dezelfde wijze worden bereid. Plantaardige alternatieven voor vis of schaal- en schelpdieren kunnen de overbevissing verminderen en de biodiversiteit tot op zekere hoogte beschermen. Na de plantaardige vleesvervangers was het voor Nestlé dan ook logisch om de markt van de visvervangers te betreden met VUNA van Garden Gourmet.

Arthur Duquesne de la Vinelle, Business Manager bij Garden Gourmet: “Garden Gourmet's missie binnen Nestlé is om consumenten te ondersteunen in hun transitie naar een meer plantaardig dieet, met evenwichtige producten en minder impact op het milieu, zonder afbreuk te doen aan smaak en plezier. VUNA is dus een product dat zeker een plaats heeft bij Garden Gourmet.

Om zijn uitstoot tegen 2030 te halveren en tegen 2050 net zero te zijn, heeft Nestlé een ambitieus actieplan opgesteld. Regeneratieve landbouw, waarbij organisch materiaal wordt aangevuld en de biodiversiteit in aangetaste bodems wordt hersteld, is een van de pijlers van dit plan. Tegen 2030 zal 50% van de hoofdingrediënten van Nestlé afkomstig zijn van regeneratieve landbouw. Het versnellen van de productportefeuille naar een meer plantaardig aanbod is een andere pijler en brengt Nestlé ook dichter bij zijn doelstelling om in 2050 een netto-uitstoot van nul te bereiken.

*Met VUNA is het voor Garden Gourmet en Nestlé de eerste keer dat ze de markt van plant-based seafood betreden. Deze tonijnvervanger wordt gemaakt op basis van slechts 7 ingrediënten: erwteneiwitten (uit Europa), water, koolzaadolie, tarwe-gluten, aroma’s, citroenvezels en zout. Bovendien heeft het een Nutri-Score B en is het vanaf deze week te verkrijgen bij Delhaize en Albert Heijn aan de aanbevolen prijs van 3,99€/175gr.

Foto's van VUNA vindt u via deze link

Contact

Media
Tel.: +32 484 07 65 64
[email protected]

 

Over Garden Gourmet

Garden Gourmet is marktleider voor vegetarische producten op de Belgische markt met 44 producten gaande van plantaardige burgers, worstjes en falafels tot filetstukjes en gehakt. Sinds kort zetten ze ook de eerste stappen naar visvervangers met de lancering van VUNA en zijn ze vast van plan ook dit gamma uit te breiden. Garden Gourmet, filiaal van de Nestlé groep, wil iedereen inspireren om meer te variëren met gerechten zonder vlees of vis. Het consumeren van meer plantaardige eiwitten en minder dierlijke eiwitten is namelijk niet alleen lekker voor jou maar ook goed voor het milieu! Daarom ontwikkelen we voortdurend nieuwe, verrassend smakelijke vegetarische en vegan producten. Garden Gourmet voldoet aan de hoogste voedings- en milieunormen van Nestlé. De Zwitserse groep, die als bestaansreden heeft de kwaliteit van het leven te verbeteren, wil haar aanbod van plantaardige producten verhogen en op die manier meer producten aanbieden voor een evenwichtig dieet met een verbeterde ecologische voetafdruk.

Over Nestlé

Nestlé Belgilux is sinds 1925 in België gevestigd en biedt meer dan 60 merken van levensmiddelen en dranken (NAN, Nescafé, Nesquik, Nespresso, Garden Gourmet, Purina, Lion, San Pellegrino etc.) aan de klanten aan, waaronder twee plaatselijke watermerken (Valvert en Nestlé Pure Life) die worden gebotteld in de provincie Luxemburg. Meer dan 750 medewerkers engageren zich elke dag om de levenskwaliteit te verbeteren en bij te dragen tot een gezondere toekomst. “We unlock the power of food to enhance quality of life for eveyone, today and for generations to come” is onze bestaansreden en de drijvende motor achter onze activiteiten. Als dochter van de grootste levensmiddelen- en drankengroep wereldwijd heeft Nestlé Belgilux in 2020 een omzetcijfer geboekt van meer dan 480 miljoen euro. Nestlé Belgilux maakt deel uit van Nestlé S.A., de grootste voedings- en drankengroep ter wereld, aanwezig in 186 landen met 273.000 medewerkers.
Surf naar www.nestle.be voor meer informatie of volg ons op Instagram.