Ijskoffie zet de categorie in vuur en vlam

Ijskoffie spreekt steeds meer consumenten aan, vooral jongeren, en wint aan populariteit tot ver na het zomerseizoen. Deze snelgroeiende trend werd dit jaar opgepikt door onze koffiemerken, vooral bij Delhaize. En dat is nog maar het begin!
Cold is the new hot
Of u nu uw zomer in België of elders hebt doorgebracht, het was moeilijk om te ontsnappen aan de ijskoffietrend in koffiebars, op sociale netwerken of in tijdschriften. En daar is een goede reden voor: ijskoffie is het snelst groeiende segment in de categorie, met een wereldwijde stijging van 15% in 4 jaar. Terwijl 10 jaar geleden 1 kopje op 14 koud werd gedronken*, is dat nu 1 kopje op 6 en, voor de consumptie buitenshuis, 1 kopje op 3!
In de sector van deretail kent de populariteit van deze dranken, met of zonder melk, ook een opmerkelijke groei, zowel voor bereidingen die de coffeeshop ervaring thuis nabootsen als voor kant-en-klare dranken. De kracht van dit segment is niet alleen dat het de consumptiemomenten van de dag en het jaar diversifieert, maar vooral dat het jonge mensen aantrekt in de categorie. Deze laatsten worden immers erg geïnspireerd door de coffeeshop ervaring en geven de voorkeur aan gearomatiseerde koffie (41% van hun ‘koffiemomenten’ tegenover 30% gemiddeld) en koude koffie (33% tegenover 18%).
Huisbereide ijskoffie: de wens is er, maar niet altijd het resultaat!
Waarom ijskoffie? Liefhebbers houden van het verfrissende, smaakvolle en gemakkelijk te drinken aspect ervan. Ze zijn op zoek naar personaliseerbare, originele, kwaliteitsvolle en betaalbare dranken, die veel goedkoper zijn dan een bezoekje aan de coffeeshop voor een oppepper in het midden van de voor- ofnamiddag. Thuis een goede koude koffie maken kan echter een moeilijke opgave zijn: de smaak is nooit echt hetzelfde, het kost tijd en vereist vaardigheden, vertrouwen en het juiste materiaal. Het resultaat is dat zelfgemaakte koude koffie vaak wordt gezien als een flauwe versie van warme koffie.
En daar komen wij om de hoek kijken! Bij Nestlé zien we in ijskoffie een groeikans die we al jaren verkennen met onze verschillende merken en formaten. Als wereldleider in koffie wenden we onze expertise in R&D en geavanceerde technologieën aan op het gebied van branden en zetten om innovatieve, heerlijke en gemakkelijk thuis te bereiden koude koffie-ervaringen te creëren. Ons assortiment breidt zich wereldwijd steeds verder uit, met uiteraard binnenkort nieuwe opties voor de Belgische markt.
De ijskoffietrend bij Nestlé
NESCAFÉ Dolce Gusto Summer Creations: activatie de hele zomer lang
Om zich in dit segment te positioneren en zijn belangrijkste aanbod tijdens de zomer een boost te geven, lanceerde NESCAFÉ Dolce Gusto (NDG) vier exclusieve ijskoffierecepten, die duidelijk werden weergegeven op de verpakkingen van zijn paradepaardjes. Zo konden de klanten zichzelf trakteren op Ijskoffie met melk en honing, Ijscappuccino met ahornsiroop, of, voor de durvers, Ijsgrande met pompelmoes en Ijsespresso met kokosnoot (recept dat alleen online beschikbaar is).
Er werd een solide media- en activatieplan opgezet om deze lancering te ondersteunen, met name door:
- Een partnerschap met het evenement Zomerhit van Radio2 en VRT1 gedurende de hele zomer, waarbij onze Coffee Trailer aanwezig was in het Zomerhit Village, waar we gratis proeverijen aanboden en wedstrijden en spelletjes organiseerden om koffiemachines en bonnen te winnen. Deze samenwerking werd versterkt door een mediacampagne op de televisie en op de radio, vergezeld van een wedstrijd om elke dag een winnaar te belonen.
- Promotie van onze recepten via verschillende nieuwsbrieven die naar onze zeer uitgebreide adressenbestand werden gestuurd en op onze website.
- Een campagne op sociale netwerken en via influencers.
Bij Delhaize hebben we onze samenwerking verder versterkt door actief deel te nemen aan het Sport Event in het kader van de Olympische Spelen. Van half juni tot eind augustus voerden we een zeer zichtbare campagne, met acties in de winkels zoals digitale displays, vloerstickers en stoppers. Online maximaliseerden we onze aanwezigheid met een e-deal flash, een premium banner, vermeldingen in de multimerkennieuwsbrief en een speciale e-mailing.
Nespresso speelde ook in op de trend met zijn Unforgettable Mediterranean Summer en de lancering van capsules en accessoires voor de bereiding van ijskoffie.
De Nescafé Iced Ready-to-Drink: een succes in België in de retail in slechts enkele weken!
Het is nu een vaste waarde in de afdeling gekoelde dranken: de Ready-to-Drink (RTD) ijskoffie kent immers een echte boom! De afgelopen twee jaar is dit segment met 30% gegroeid in de Belgische retail, met een verkoop van € 50,6 miljoen eind augustus 2024 (MAT P08 - 2024), wat 8% van de koffiecategorie vertegenwoordigt. Dit biedt enorme mogelijkheden voor distributeurs!
Met onze nieuwe Nescafé Iced Coffee, beschikbaar in drie smaken, willen we u helpen om een voorsprong te nemen in dit segment, om meer waarde te creëren in de hele categorie en om de jongere generatie aan te trekken. Niet alleen bieden onze dranken een indrukwekkende uptrading, met een gemiddelde prijs per kopje die 10 keer hoger ligt dan het gemiddelde voor het koffiesegment, ze vormen ook een uitstekende kans voor cross-selling, waardoor consumenten de categorie van koude koffie kunnen ontdekken vanuit die van warme koffie en omgekeerd.

De voordelen?
- Smaak: Capuccino, Latte of Latte Caramel, de consumenten zijn er dol op en geven ze een score van 8/10, ook al bevatten ze minder suiker dan hun concurrenten!
- Voedingssamenstelling: Nutri-Score B, baby! Binnenkort C met het nieuwe algoritme, maar nog steeds het beste aanbod ten opzichte van zijn concurrenten, die rond NS D-E zweven. Het geheim? Een subtiel evenwicht tussen vetten en suikers om hun hoeveelheid te verminderen.
- Lange houdbaarheid: Het is een product dat op kamertemperatuur kan worden bewaard met een houdbaarheid van 12 maanden.
- Bekendheid van het merk, duurzame inkoop via het Nescafé Plan en een XXL marketingplan vanaf 2025.
De prestaties ervan in de winkel?
Een grote retailer in België geloofde in onze producten door ze in avant-première te lanceren en dat bleek een succes! In slechts 10 weken bereikten we samen een distributie van meer dan 90%! De lancering kreeg veel zichtbaarheid van de retailer en sterke promoties van Nestlé, zoals € 1 per blikje en 1+1 gratis, ondersteund door ons field team voor een onberispelijke uitvoering, inclusief in-store banners. Deze acties waren cruciaal voor dit segment, met name om jongeren aan te trekken naar de koffiecategorie.
Het resultaat: tijdens de acties explodeerden onze omzetten en bleven daarna hoog, zelfs , hoger dan die van de concurrenten die al langer aanwezig waren. Onze meest recente cijfers overtreffen de gestelde doelen, en dit is nog maar het begin!
De koffiewereld, die altijd inspiratie heeft, slaat een nieuwe weg in en deze trend zal zich voortzetten. Houd het hoofd koel, wij zorgen voor de rest!
*Inhome + out of home
-
De shopper: trendsetter - nr. 1 De paradoxen van generatie ZLees het artikel
-
Garden Gourmet vernieuwt zijn identiteit en lanceert een aantal innovatiesLees het artikel
-
Garden Gourmet vernieuwt zijn identiteit en lanceert een aantal innovatiesLees het artikel
-
Maison Perrier: lancering van een nieuw iconisch merkLees het artikel