Nuttige tips

Weg met hectische ochtenden!

Vroeg opstaan is niet leuk. Stressy opstaan al zeker niet. Hoe maak jij je ochtendritueel zo aangenaam mogelijk?

  • Leg ‘s avonds alles klaar voor ‘s morgens: je kleren, je lunch, je handtas. Zo slaap jij trouwens een kwartier langer, heerlijk!
  • Voor iets lekkers kom je toch graag uit je bed? Koop je favoriete ontbijtgranen of loop ‘s ochtends langs de bakkerij voor een heerlijk geurend vers brood.
  • Wat ook steeds werkt is een wekker met natuurgeluiden. Goed humeur verzekerd.

Hoe ziet een gezonde lunch eruit?

Na een ochtend hard werken zijn de verleidingen vaak groot.

  • Geen gezonde kantine? Probeer je eigen lunchpakket mee te brengen. Zo eet je veel gezonder, het is de ideale manier om restjes op te gebruiken en je bespaart bovendien vele euro’s.
  • Heb je ‘s avonds weinig tijd om te sporten? Doe het gewoon tijdens je middagpauze! Gezellig met een paar collega’s een wandeling maken of naar de fitness om de hoek? Jij kiest.

Waarom tussendoortjes belangrijk zijn?

Ken je dat hongerige gevoel rond 10u? Jep, lage bloedsuiker en concentratieproblemen zijn niet veraf. Wees voorbereid!

  • Breng lekkere (gezonde) snoepjes mee naar het werk. Kerstomaatjes, fruitsla, granenkoeken, rijstwafels,...
  • Maak verse smoothies, pel een sinaasappel of snij een peer in partjes en deel met je collega’s. Zo verras je hen op een aangename manier.
  • Heb je thuis of op je werk ruimte voor een groentetuintje? Zaai en oogst dan je eigen groenten. Die zelfgekweekte wortels zul je met trots opknabbelen.
  • Belangrijkste tip: eet 2 x per dag een tussendoortje.

Handige tips voor jouw wekelijkse inkopen

Voor sommigen is inkopen doen een uitstapje en voor anderen is het een opgave. Tot welke groep je ook behoort, hier zijn een paar weetjes om efficiënter te winkelen.

  • Hou de aanbiedingen in het oog. Zeker wanneer het om producten gaat die lang houdbaar zijn zoals pasta of conserven.
  • Doe je inkopen een keer per week. Bijvoorbeeld op zaterdag. Dan hoef je niet elke avond na je werk naar de winkel en zo bespaar je dagelijks een uur tijd.
  • Maak op voorhand een lijstje. Supermarkten zijn gespecialiseerd in het etaleren van smakelijke en (vooral) dure producten. Als jij je aan lijstje houdt, blijft ook je budget binnen de perken. Af en toe zondigen mag natuurlijk!
  • Vertrek nooit met een lege maag naar de supermarkt. Je koopt dubbel zoveel producten.

Hoe krijg jij meer beweging in elke dag?

Een abonnement van de fitness dat je nooit gebruikt? Zeg vaarwel tegen “ik heb geen tijd om te sporten”. Je komt al ver met een paar simpele ideetjes.

  • Fiets bijvoorbeeld naar de bakker in plaats van de auto te nemen.
  • Parkeer je auto ook eens verder dan waar je eigenlijk moet zijn. Zo wandel je vanzelf een eindje.
  • Is je huis dringend toe aan een poetsbeurt? Tijd voor een grote lenteschoonmaak! De ramen lappen, het stof af doen en de badkamer poetsen zijn goed voor een halve dag in de fitness. Dagelijkse beweging? Check!
  • Spreek met je collega’s af dat jullie samen de trap nemen in plaats van de lift.

De ideale omstandigheden om te slapen

Slaap jij elke nacht als een roosje? Wij hebben alvast enkele extra tips.

  • Ga elke dag ongeveer op hetzelfde uur slapen. Je lichaam loopt op een biologische klok en je vat dus sneller de slaap als je die klok respecteert.
  • Verlucht je slaapkamer elke dag. Frisse lucht is beter voor je hersenen én het verkleint bovendien de kans op nachtmerries.
  • Slaap zonder tv in je kamer. Vermijd alles wat je afleidt van je rust.