Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Uw bericht is verzonden. We zullen u zo snel mogelijk antwoorden. Houd er rekening mee dat weekends en feestdagen onze reactietijd kunnen beïnvloeden. In de tussentijd hopen we dat u geniet van uw bezoek aan deze site.

Image Change
Honderden jobs. Vind de job die bij je past.

Zwangerschap: advies over voedingskeuzes voor jou en je baby!

Nog voor je je kind in de armen neemt, kun je het al beschermen! Een aangepaste voeding gedurende de hele zwangerschap dekt niet alleen je eigen voedingsbehoeften, maar ook die van je baby. Het bevordert ook zijn groei. De grote liefde voor je kind, begint dus al op je bord!

Een zwangerschap roept heel wat vragen op, vooral bij een eerste kind. De meest voor de hand liggende vragen hebben betrekking op de juiste voedingskeuzes. Moet je eten voor twee? Wat is de ideale gewichtstoename? Mag je sporten? Genieten bepaalde producten de voorkeur? Daarop wil toekomstige mama Julie Van Tongerloo (Nutrition, Health & Wellness Manager Belgilux Nestlé) concrete antwoorden geven. Dat deed ze door een seminarie te organiseren in kader van Nutrition Square, op die manier bracht ze een aantal belangrijke spelers uit de gezondheidssector samen om kennis te delen.

2019%20-%20nhw%20s%C3%A9minaire%20photo%20int%C3%A9rieure%202.jpg

De kracht van de darmmicrobiota

Je baby beschermen, begint al voor de geboorte! Alles begint bij jou, in je buik, want je darmmicrobiota gaat gedeeltelijk over naar die van je baby, via de placenta en het vruchtwater. Deze term zegt je niets? Het gaat om het veelvoud aan bacteriën in ieders spijsverteringsstelsel. Die darmflora speelt een belangrijke rol bij tal van afweermechanismen om de gezondheid te beschermen. De microbiota van je baby zal die van jou kopiëren tijdens de zwangerschap. Bij de geboorte verrijkt ze zich met de bacteriën van je vagina en via de moedermelk of flesvoeding, waarna ze zich een heel leven lang verder blijft ontwikkelen.

De mening van de mama’s van Nestlé

De microbiota bij baby’s die geboren worden via een keizersnede en bij baby’s die via vaginale weg ter wereld komen, verschillen van elkaar. Een aangepaste voeding heeft een positieve invloed op de darmmicrobiota en bevordert haar ontwikkelingGéraldine

 

Voor wie geen borstvoeding wil geven, bestaan er oplossingen om zwaarlijvigheid te voorkomen. Kies bijvoorbeeld voor flesvoeding die de weldaden van moedermelk imiteert, door de baby goede bacteriën te geven, naast een matige hoeveelheid eiwitten en belangrijke voedingsstoffenCathérine

Zwangerschapsdiabetes: een betere fysieke conditie verlaagt het risico

Je kind helpen om te groeien, betekent ook bepaalde zwangerschapsziekten, zoals zwangerschapsdiabetes, voorkomen. Deze vorm van diabetes kan complicaties veroorzaken bij de bevalling en verhoogt het risico op overgewicht bij je kind op latere leeftijd. Door vermoeidheid of ongemak stoppen veel zwangere vrouwen met lichaamsbeweging, terwijl bewegen net een doeltreffende preventieoplossing is! Zo luidt de raad van dr. Charlotte De Gélas, gynaecologe-verloskundige in het UMC Sint-Pieter. Haar recept om het risico op zwangerschapsdiabetes te vermijden, omvat 4 goede gewoonten:

  • Je gewicht onder controle houden voor de zwangerschap en gewichtstoename tijdens de zwangerschap beperken,
  • Regelmatig bewegen,
  • Gezond eten,
  • Stoppen met roken voor de zwangerschap.

2019%20-%20nhw%20s%C3%A9minaire%20photo%20int%C3%A9rieure%201.jpg 

De eerste 1.000 levensdagen zijn belangrijk voor een gezonde toekomst!

In 1.000 dagen tijd (270 dagen zwangerschap + 365 dagen voor het eerste levensjaar + 365 dagen voor het tweede levensjaar) maakt je baby een ongelofelijke ontwikkeling door! Volgens Dr. Joseph Vinckx, pediater aan het UZ Leuven, geven studies aan dat het kind tijdens deze intense groeiperiode bijzonder gevoelig is voor omgevingsprikkels. Dat begint al met de voeding van de moeder, waarvan de kwaliteit het risico op zwaarlijvigheid, diabetes en hart- en vaatziekten bij haar toekomstige kind kan beïnvloeden. Later, tot minstens de leeftijd van 2 jaar, leiden de afwisseling en de kwaliteit van de maaltijden tot goede toekomstige gewoonten en een goede gezondheid. Kortom, heel wat factoren zijn bepalend in die eerste 1.000 dagen. Vandaar dat het belangrijk is om onze oogappeltjes te vertroetelen tijdens deze periode, om hen een betere en gezondere toekomst te bieden!

 

Enkele misvattingen de wereld uit helpen

Stoppen met sporten is niet de enige misvatting over de zwangerschap. Zo herinneren Geneviève Vanbellinghen (diëtiste & voedingsdeskundige) en Bénédicte de Thysebaert (vroedvrouw) eraan dat het niet noodzakelijk is om twee keer meer te eten, maar wel om twee keer gezonder te eten. Ze raden ook een veganistisch dieet af, want dat is niet geschikt voor de moeder en nog minder voor de groei van haar baby! Vraag raad aan je arts of je diëtist.

Op deze pagina vindt u verslagen, brochures en andere publicaties van Nestlé

Boiler Plate: over Nestlé in België

Brochure Nestlé en de maatschappij in België : digitale versie / Print versie

Annual review 2018 van de groep Nestlé

Financial statement 2018 van de groep Nestlé

Corporate Governance Report 2018 van de groep Nestlé

Andere publicaties van de groep Nestlé

Als journalist bent u op zoek naar informatie over de Nestlé-groep en over Nestlé in België en Luxemburg ?

Perscontact

Florence Maniquet

Tel : +32 2 529 52 52

[email protected]

Hierna volgd het standpunt van Nestlé over dit onderwerp.

Gebotteld water en kraantjeswater zijn complementair

Voor Nestlé vormt gebotteld water geen concurrentie voor kraantjeswater als een belangrijke bron van drinkwater voor de bevolking. Water – zowel gebotteld als kraantjeswater – zou moeten worden aanbevolen als eerste keuze voor dagelijkse vochtinname aangezien het geen calorieën aan het lichaam toevoegt. Daarom menen we dat gebotteld water en kraantjeswater complementair zijn zodat mensen kunnen kiezen om een gezonder leven te leiden. Nestlé moedigt de consumptie van water aan en mensen kunnen zowel kraantjes- als gebotteld water drinken, afhankelijk van de situatie en de gelegenheid.

Keuzes, smaken en consumentenvoorkeuren

Met gebotteld water kunnen mensen kiezen welk water ze drinken. Elk merk van gebotteld water onderscheidt zich door zijn intrinsieke kenmerken, en biedt de consumenten de keuze tussen verschillende herkomsten, processen, minerale samenstellingen, smaken en in sommige gevallen gezondheidsvoordelen.

Gebruiksvriendelijk en gezond gebotteld water.

Gebotteld water biedt met name een gemakkelijke en draagbare manier om op elk ogenblik van de dag en ook onderweg toegang te hebben tot drinkwater van goede kwaliteit. Derhalve biedt gebotteld water een gezonde optie voor vochtinname, als alternatief voor gesuikerde dranken.

Gemak en gezondheid van gebotteld water

Er wordt aanbevolen om 1,5 l water per dag te drinken. In België drinkt echter slechts 27 % van de Belgen (3-64 jaar) voldoende water of niet-gesuikerde dranken (light frisdranken, koffie of thee). Meer dan 90 % van de kinderen en tieners (6-17 jaar) leven de minimale aanbevelingen op het vlak van waterconsumptie echter niet na.

Kwaliteit van natuurlijk mineraalwater, bronwater en kraantjeswater

In België zijn er verschillende soorten water. Natuurlijk mineraalwater en bronwater mogen geen chemische of antimicrobiële behandelingen ondergaan.

Natuurlijk mineraalwater:

natuurlijk mineraalwater is van ondergrondse herkomst, beschermd tegen elke menselijke vervuiling en wordt gebotteld waar het naar boven komt. Het is microbiologisch gezond en wordt bovenal gekenmerkt door de oorspronkelijke zuiverheid en de unieke samenstelling aan minerale zouten, die stabiel is op lange termijn. Het is afkomstig uit een enkele en unieke bron, en is feitelijk het enige water dat kan bogen op heilzame eigenschappen die worden erkend door de Academie voor Geneeskunde. Het heeft ook een unieke smaak, afhankelijk van zijn herkomst.

Bv. Valvert waarvan de bron in België ligt, in Etalle

Bronwater is van ondergrondse herkomst, drinkbaar in natuurlijke staat en gebotteld aan de bron. In tegenstelling tot natuurlijk mineraalwater hoeft bronwater geen stabiele samenstelling te hebbenaangezien het afkomstig kan zijn van verschillende bronnen die worden gebotteld onder eenzelfde merknaam. Het heeft ook een unieke smaak, afhankelijk van de herkomst.

Bv. Nestlé Pure Life (Acacias-bron, Etalle in België)

Voor kraantjeswater bij de consument aankomt, moet het bepaalde behandelingen ondergaan om het drinkbaar te maken. In België zijn de parameters om bronwater en kraantjeswater te controleren dezelfde, net als de frequentie van de controles.

Tot slot moet gebotteld water, als verpakt voedingsproduct, voldoen aan specifeke productregelgeving en wetgeving inzake verpakkingen, voedselveiligheid en hygiëne. Nestlé Waters waarborgt een constante kwaliteit en een lekkere smaak van zijn gebotteld water door kwaliteitsparameters te monitoren van de bron tot de consument.

Gebotteld water is anders dan kraantjeswater. Het eerste is een verpakte drank terwijl het twee een openbare dienst is. Het is daarom niet realistisch om de prijzen van gebotteld water en kraantjeswater te vergelijken.

De prijs van gebotteld water omvat dezelfde investeringen en kosten als voor andere verpakte dranken: waterlicenties en -vergunningen, verpakkingsmaterialen, productie, analyses en controles, transport, communicatie en bijdragen aan recyclageprogramma’s.

Milieu – Plastics

Onze visie is dat geen enkele van onze verpakkingen, met inbegrip van plastics, mogen eindigen op het stort of als afval. In 2018 hebben we ons engagement aangekondigd om tegen 2025 100% van onze verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar te maken. In januari 2019 hebben we onze ruimere visie voor een afvalvrije toekomst uiteengezet, en een reeks specifieke acties aangekondigd om ons engagement na te komen. Hoewel we blijven streven naar recyclageopties waar dat haalbaar is, weten we dat 100% recycleerbaarheid niet voldoende is om het probleem van het kunststofafval met succes aan te pakken. We moeten de grenzen verleggen en meer doen. We zijn vastberaden om alle opties te bekijken om deze complexe uitdaging aan te gaan en meerdere oplossingen in te voeren die nu een impact kunnen hebben.

Onze flessen zijn gemaakt van PET-kunststof, die volledig recycleerbaar is. Een op de twee geproduceerde flessen worden echter wereldwijd niet gerecycleerd, hoewel we in België 87% van onze PET-flessen recycleren. Er rest nog een grote uitdaging om het volledige potentieel te benutten van PET als herbruikbare bron. Nestlé Waters verwerkt gerecycleerde PET (r-PET) in zijn flessen waar en wanneer dat haalbaar is en zal het r-PET-gehalte in zijn flessen blijven verhogen tot 35% wereldwijd (en 50% in België) tegen 2025.

Tot slot heeft gebotteld water een betere milieuprestatie dan andere soorten verpakte dranken. Nestlé Waters heeft minder dan 2,5 liter water nodig om één liter product te produceren. Volgens de informatie op waterfootprint.com vergt de productie van 1 liter bier ongeveer 300 liter water.

Bovendien, bij natuurrampen of wanneer de waterbronnen en distributiesystemen tijdelijk onbeschikbaar worden, kan gebotteld water een belangrijke rol spelen om kwalitatief water te bieden aan consumenten.

 

Met het plastic afval dat zich blijft ophopen op stortplaatsen en in onze oceanen, waardoor de dieren in het wild in gevaar worden gebracht, is het aanpakken van plasticvervuiling nog nooit zo dringend geweest. Het is een dringende prioriteit voor ons en een verantwoordelijkheid die we serieus nemen.

We versnellen onze acties om het probleem van plastic afval aan te pakken en zijn vastbesloten om een betekenisvol verschil te maken overal waar wij actief zijn.

We boeken vooruitgang maar er staat nog heel wat voor de boeg. We willen een leider zijn op dit gebied.

Onze visie en verbintenis

Onze visie is dat geen van onze verpakkingen, met inbegrip van die van plastic, op een stortplaats of bij het zwerfafval terechtkomt. Onze visie is niet alleen een hoogstaand ideaal - we werken er hard aan om het waar te maken en helpen om een afvalvrije toekomst te realiseren.

We hebben vorig jaar ons streven aangekondigd om 100% van onze verpakkingen in 2025 recycleerbaar of herbruikbaar te maken. In januari 2019 hebben we onze bredere visie voor een afvalvrije toekomst uiteengezet en een reeks specifieke acties aangekondigd om onze verbintenis na te komen.

Hoewel we waar mogelijk recyclageopties nastreven, weten we dat 100% recycleerbaarheid niet voldoende is om het probleem van plastic afval succesvol aan te pakken. We moeten de grenzen verleggen en meer doen. We zijn vastbesloten om elke optie te bekijken om deze complexe uitdaging aan te pakken en om gebruik te maken van meerdere oplossingen die nu een impact kunnen hebben. Wij geloven bijvoorbeeld in de waarde van recycleerbare en composteerbare op papier gebaseerde materialen en biologisch afbreekbare polymeren op plaatsen waar geen recyclage-infrastructuur bestaat.

Bij het inzetten van nieuwe oplossingen zullen we nooit de gezondheid van onze consumenten schaden. Over de veiligheid en kwaliteit van onze voedingsmiddelen en dranken kan niet onderhandeld worden.

Onze acties

Het complexe probleem van plasticvervuiling vereist een inclusieve en gezamenlijke aanpak. Om deze doelstelling te realiseren, zijn specifieke acties vereist. In overeenstemming met deze aanpak ondernemen we concrete stappen op het gebied van:

1. Baanbrekende alternatieve materialen

We hebben het Nestlé Institute for Packaging Sciences opgericht om duurzame verpakkingsmaterialen te ontwikkelen en samen te werken met industriële partners om onderzoek en innovatie op te schalen. Via het instituut onderzoeken we momenteel een reeks innovaties, waaronder nieuwe op papier gebaseerde materialen en biologisch afbreekbare/composteerbare polymeren die ook recycleerbaar zijn.

We hebben onze op papier gebaseerde verpakking wereldwijd op de markt gebracht voor Nesquik in het eerste kwartaal van 2019 en zullen dat voor de Yes!-repen doen in de tweede helft van 2019. Smarties gaat in 2019 ook plasticvrije, op papier gebaseerde verpakkingen lanceren en Milo zal op papier gebaseerde zakjes introduceren in 2020.

We werken aan een geleidelijkie afschaffing van alle plastic die niet-recycleerbaar of moeilijk te recycleren is voor al onze producten wereldwijd tegen 2025 (pdf, 50Kb).

In het kader van deze verbintenis zijn we vanaf februari 2019 begonnen met het verwijderen van alle plastic rietjes uit onze producten.

Nestlé Waters werkt eraan om het gerecycleerde PET-gehalte in zijn flessen wereldwijd op te trekken tot 35% in 2025. Tegen 2025 zal het in de Verenigde Staten 50% bedragen, met een specifieke focus op Poland Spring, en 50% voor de Europese merken Acqua Panna, Buxton, Henniez en Levissima.

We zijn een wereldwijd partnerschap met Danimer Scientific aangegaan om een biologisch afbreekbare en recycleerbare fles voor onze wateractiviteiten te ontwikkelen.

Wij zijn ons bewust van de uitdagingen om gerecycleerde materialen voor de verpakkinghttps://www.systemiq.earth/stop/ van voedingswaren te verkrijgen en zijn een samenwerking aangegaan met PureCycle Technologies om gerecycleerd polypropyleen van voedingskwaliteit te produceren.

We hebben ons aangesloten bij NaturALL Bottle Alliiance , dat zich ten doel stelt om 100% biogebaseerde PET te ontwikkelen voor gebruik in onze wateractiviteiten.

2. Bouwen aan een afvalvrije toekomst

We gaan een partnerschap aan met Project STOP, een frontlijninitiatief gericht op het lekken van plastic in de oceaan, via partnerschappen met steden en overheden in Zuidoost-Azië. Ons eerste Project STOP-proefproject wordt uitgevoerd in Indonesië.

We zijn stichtende ondertekenaar van het New Plastics Economy Global Commitment, een initiatief dat gezamenlijk wordt geleid door The Ellen MacArthur Foundation en VN Milieu om vooruitgang in de aanpak van het plasticafvalprobleem te bevorderen en aan te moedigen.

We zijn vastbesloten om ons gebruik van plastic voor eenmalig gebruik te verminderen. We introduceren herbruikbare verpakkingen, nieuwe leveringssystemen en innovatieve bedrijfsmodellen.

We werken samen met de Loop-organisatie om herbruikbare verpakkingen te ontwikkelen. We testen momenteel herbruikbare ijspotjes voor ons merk Haagen-Dazs in de VS.

Dispensers voor Nescafé en Milo zijn al beschikbaar in veel landen over de hele wereld.

Begin 2020 lanceren we nieuwe waterdispensers met behulp van de nieuwste technologie, zodat consumenten hun eigen herbruikbare flessen kunnen vullen.

We werken samen met Veolia aan het verzamelen, sorteren en recycleren van plastic materiaal, met een bijzondere nadruk op soepele plastic verpakkingen. Het partnerschap zal ook onderzoek doen naar technologieën om haalbare recyclagemodellen voor verschillende landen vast te stellen. Dit omvat chemische recyclagetechnologieën die Nestlé zullen helpen om het gerecycleerde gehalte van zijn verpakkingen voor flessenwater te verhogen tot 35% en dat voor alle productverpakkingen te verhogen tot 15% tegen 2025.

Samen met andere bedrijven hebben we onlangs de Africa Plastics Recycling Alliance gelanceerd om de recyclage-infrastructuur in Subsaharaans Afrika te ontwikkelen - en daarbij banen te creëren.

3. Nieuw gedrag aansturen

Alle 4.200 Nestlé-vestigingen wereldwijd elimineren plastic wegwerpartikelen die niet kunnen worden gerecycleerd.

Onze werknemers over de hele wereld wijden hun vrijwilligersdagen aan het verwijderen van zwerfafval en zullen deelnemen aan de opruimacties op WereldOceaanDag (8 juni). Voor meer informatie over hoe u kunt meedoen, kunt u de WereldOceaanDag-website raadplegen.

  

Meer Weten?

Wat doet Nestlé om verpakkingsafval aan te pakken

Nestlé en de recyclage en terugwinning van plastic

Gerelateerd nieuws

 

Zin om het avontuur te wagen ?

Bij Nestlé bieden onze uiteenlopende functies je veel perspectieven in omstandigheden die bevorderlijk zijn voor je ontwikkeling. Een startupgeest wordt aangemoedigd en we helpen je om je eigen kansen te creëren, je ideeën waar te maken en ambitieuze projecten te lanceren.

Onze manier van werken: ONE TEAM

Samenwerking, dialoog en uitwisseling tussen collega's en teams is een must.

 

Bij Nestlé werken we niet alleen, maar weten we ons ook te ontspannen. Tal van sportieve en inspirerende activiteiten, een moderne en ontspannen werkomgeving en maatschappelijke projecten waarbij alle collega’s betrokken zijn, versterken onze teamgeest en ons welzijn op het werk.

Want als het onze purpose is om de kwaliteit van het leven van onze consumenten te verbeteren, begint dat bij onze medewerkers. 

Heb je een hond? Neem hem mee naar het werk, hij zal een reden tot vreugde zijn voor iedereen en alles is geregeld om hem te ontvangen! 

Want Nestlé is Pet Friendly!

Zin om jezelf onder te dompelen in #LifeatNestlé  ?

Neem je smartphone! Elf van onze supercollega’s laten je elke dag #LifeatNestlé beleven op Instagram.

 

Marketeers, financiële deskundigen, consumentenadviseurs, horecavertegenwoordigers, businessanalisten, wervers... junior of senior ... onze ambassadeurs onthullen je alles wat er gebeurt in onze kantoren ...en daarbuiten.

Ze delen hun enthousiasme voor onze merken, onze producten en onze waarden.

Een unieke duik achter de Belgische schermen van de grootste voedings- en drankengroep ter wereld.

Je volgt ons nog niet?

Volg ons op nestle_belgilux en like, reageer en, wie weet, word lid van onze gemeenschap van Instagrammers.

Dus … tot binnenkort bij Nestlé ?

Een verantwoord gebruik

Voor de productie van gebotteld water is veel minder water nodig dan voor andere dranken in flessen. 70% van de waterbronnen in de wereld is bestemd voor de landbouw, terwijl gebotteld water slechts een zeer kleine hoeveelheid gebruikt.

Transport

Wij werken aan het verkorten van de afstand tussen de bron en de consument. Wat het verbruik van plastic betreft, heeft Nestlé de lichtste fles in de sector ontwikkeld, twee keer zo licht als limonadeflessen

Recycling en onze verbintenis inzake plastic

Er moet nog veel werk worden verzet om alle soorten afval te recycleren, een geïntegreerd systeem is noodzakelijk. Wij hebben als ambitie om onze verpakkingen 100% recyclebaar of herbruikbaar te maken tegen 2025 en ervoor te zorgen dat geen van onze verpakkingen, met inbegrip van plastic, in de vorm van afval op stortplaatsen belandt.

Wij zijn van mening dat de impact van verpakkingen op het milieu dringend verminderd moet worden.

Meer weten

Lozing van gezuiverd water in het ecosysteem

Ons doel is om de hoeveelheid water te verminderen die door onze activiteiten wordt gebruikt. Wij blijven investeren in waterzuiveringsinstallaties voor de productiecyclus, waarbij gezuiverd water in het ecosysteem wordt geloosd. Wij verminderen de organische belasting van het milieu door water te behandelen om het overgrote deel van de organische verontreinigende stoffen te verwijderen..

Van de landbouwproductie tot de verwerking en het verbruik heeft de voedingsketen een aanzienlijke invloed op de kwaliteit en de beschikbaarheid van waterbronnen, de klimaatverandering, het energieverbruik, de biodiversiteit en de kwaliteit van de bodem en de lucht, terwijl hij sterk afhankelijk is van al deze milieurijkdommen. Zo hebben de beschikbaarheid en toegankelijkheid van zoet water reeds een invloed op al onze activiteiten en die van onze leveranciers, en wij verwachten ook dat wij de effecten van de klimaatverandering op onze activiteiten zullen voelen in de komende decennia.

Onze ecologische voetafdruk verkleinen

Het is onze ambitie om smakelijke en voedzame voedingsmiddelen en dranken te produceren met een minimale ecologische voetafdruk. Wij proberen dus onze operationele capaciteit en onze milieuprestaties voortdurend te verbeteren. Wij kiezen voor een op de levenscyclus gerichte benadering om de effecten van onze eigen producten en activiteiten en de effecten verbonden aan de waardeketen in de ruime zin te beoordelen. Zo dragen wij bij aan een betere toekomst en creëren wij waarde voor Nestlé en de samenleving.

We gaan verder

  • met het identificeren en implementeren van projecten om ons verbruik van water, niet-hernieuwbare energie en andere natuurlijke hulpbronnen te verminderen
  • met het beperken van onze uitstoot van broeikasgassen
  • met het elimineren van ons afval
  • met het verbeteren van de milieuprestaties van onze verpakkingen.

Wij bevorderen ook, bij onze leveranciers, duurzamere praktijken in onze bevoorradingsketen, met name op het gebied van waterbehoud.