Sort by
Sort by

Bijgewerkt in januari 2024 


Het aannemen van goede eetgewoonten vanaf de kindertijd is de sleutel tot een gezond leven en het is bewezen dat blootstelling aan reclame voor eten en drinken op jonge leeftijd invloed kan hebben op wat kinderen eten en wanneer ze dat doen.  

Wij geloven dat merken door middel van voorlichting en verantwoorde marketing- en reclamepraktijken ouders kunnen helpen bij het maken van weloverwogen keuzes met betrekking tot de evenwichtige voeding die kinderen nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken. In dit opzicht nemen wij al vele jaren vrijwillige maatregelen voor verantwoorde marketing en reclame gericht op kinderen.  

We zijn een van de eerste grote bedrijven in de voedings- en drankensector die betaalde mediareclame voor kinderen onder de 16 jaar beperken. Deze beperkingen gelden voor categorieën als snoep, ijs en dranken op waterbasis met toegevoegde suikers.  

Wij richten geen commerciële communicatie tot kinderen onder de 6 jaar. 

Bovendien verzamelen wij geen persoonsgegevens van minderjarigen onder de 18 jaar voor marketingcommunicatiedoeleinden. 

Raadpleeg ons beleid (pdf, 2Mb) voor meer informatie over onze praktijken op het gebied van verantwoorde marketing gericht op kinderen.

Maken wij reclame voor onze producten bij kinderen op sociale media? Hoe zit het met influencers? 

Wij beperken betaalde mediareclame gericht op kinderen onder de 16 jaar op alle reclamekanalen, zoals op tv, op sociale media, in games en op evenementen. Ons beleid is ook van toepassing op partnerschappen met influencers en wij doen geen beroep op influencers onder de 18 jaar.  

Meer informatie is beschikbaar op de website van het hoofdkantoor van Nestlé in Zwitserland via de onderstaande link (informatie in het Engels): 

Nestlé strengthens its responsible marketing to children practices (nestle.com) 

Goed nieuws! In 2023 hebben we onze uitstoot van broeikasgassen met 13,5% verminderd ten opzichte van 2018 en liggen we op koers om onze absolute vermindering van onze uitstoot met 20% te bereiken tegen 2025 en met 100% tegen 2050, terwijl we onze groei behouden. Ontdek de belangrijkste resultaten in onsCreating Shared Value and Sustainability Report 2023 en hoe we ons inzetten om duurzame waarde te leveren aan al onze belanghebbenden: onze medewerkers, onze consumenten, onze aandeelhouders, onze partners en de samenleving als geheel.

Wat zijn de belangrijkste punten in het verslag van 2023?

  • We liggen op schema om de nettovermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 20% tegen 2025 te halen, in lijn met ons plan voor een nettonuluitstoot. We hebben onze CO2-uitstoot al met meer dan 13,5% verminderd ten opzichte van de uitgangswaarde van 2018, terwijl ons bedrijf is blijven groeien. Dit omvat een vermindering met meer dan 15,3% van de methaanuitstoot.
    • We verbeteren de energie-efficiëntie van onze eigen activiteiten en 91,9% van de elektriciteit die wereldwijd in onze productievestigingen wordt gebruikt, is afkomstig van hernieuwbare bronnen (100% in België).
  • We helpen ook de landbouwers en leveranciers in onze waardeketen om hun uitstoot te verminderen en regeneratieve landbouwpraktijken toe te passen.
    • Tegen het einde van 2023 was 15,2% van onze hoofdingrediënten afkomstig van boerderijen die regeneratieve landbouw beoefenen, tegenover 6,8% in 2022.
    • We hebben ook bijgedragen aan initiatieven voor regeneratie van landschappen in Brazilië, Chili, Indonesië en Maleisië, waarbij 60.000 hectare land is hersteld en ongeveer 60.000 mensen lokaal zijn ondersteund.
  • We verhogen het aandeel op verantwoorde wijze ingekochte hoofdingrediënten door de traceerbaarheid te versterken en door leveranciers, landbouwers en gemeenschappen autonoom te maken zodat ze veerkrachtiger worden.
    • Eind 2023 was 36,2% van onze hoofdingrediënten op verantwoorde wijze ingekocht, tegenover 22% in 2022.
    • 93,4% van onze primaire toeleveringsketens voor cacao, koffie, vlees, palmolie, papierpulp, soja en suiker is als ontbossingsvrij beoordeeld.

nesquik

  • We boeken ook vooruitgang in onze inspanningen om onze verpakkingen duurzamer te maken. We gebruiken minder nieuw plastic en meer alternatieve materialen. We herzien onze verpakkingen om ze recycleerbaar of herbruikbaar te maken en werken aan een beter beheer van plastic afval. 
    • 86,6% van al onze verpakkingen is herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar volgens de definities van de Ellen MacArthur Foundation. In België bedraagt dit cijfer 97,2%. 
    • 83,5% van onze plastic verpakkingen is speciaal ontworpen om gerecycled te worden volgens strikte ecodesigncriteria die uniek zijn voor Nestlé.  
    • We hebben het gebruik van nieuw plastic verminderd met 14,9% ten opzichte van onze uitgangswaarde in 2018 op mondiaal niveau en met 33% op Europees niveau.
  • We hebben ons een ambitieus doel gesteld om de verkoop van meer voedzame producten te verhogen en de voedingswaarde en smaak van onze producten verder te verbeteren. We hebben blijk gegeven van transparantie wat betreft de voedingswaarde van ons wereldwijde portfolio. We hebben onze praktijken voor verantwoorde marketing versterkt.
    • In België: al onze producten die onder de Nutri-Score vallen, dragen dit label. 98% van onze Garden Gourmet-plantaardige producten heeft een Nutri-Score A of B.
    • Onze Fitness Original-ontbijtgranen bevatten nu 58% volkoren granen en minder suiker en zout. Dit is het resultaat van ons voortdurende verbeteringsbeleid, waarbij we geleidelijk de hoeveelheid volkoren granen hebben verhoogd en suiker en zout hebben verminderd.
    • In 2023 hebben we een van de strengste beleidslijnen voor verantwoorde marketing ter wereld aangenomen, waarbij we marketing voor kinderen onder de 16 jaar (voorheen 13 jaar) vrijwillig beperken. Bovendien verbindt Nestlé zich ertoe om geen gegevens te verzamelen van minderjarigen en op sociale media alleen te werken met influencers die ouder zijn dan 18 jaar.

Volgende stappen

réduction de gaz à effet de serre

Nestlé zal zijn inspanningen versterken om zijn uitstoot te verminderen door agrobosbouw, preventie van ontbossing en nieuwe landbouwpraktijken te combineren. Tegelijkertijd zullen we blijven inzetten op innovatie, zowel op productniveau als op het gebied van landbouwtechnologie, door te investeren in intern onderzoek en ontwikkeling en door externe samenwerkingsverbanden aan te gaan.

Belangrijkste indicatoren en validatie door twee onafhankelijke instanties

Dit jaar hebben we, in overeenstemming met de nieuwe Zwitserse regelgeving, onze prestaties beschreven met betrekking tot een selectie van de relevantste milieu- en sociale indicatoren. Om de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van deze gegevens te garanderen, hebben we een beroep gedaan op de expertise van twee derden: EY, voor de indicatoren die volgens de Zwitserse wetgeving essentieel worden geacht, en Bureau Veritas, voor de andere belangrijke prestatie-indicatoren. Net als in de voorgaande jaren hebben we ook vrijwillig aanvullende prestatie-indicatoren meegedeeld.

Als u opmerkingen of vragen hebt over dit verslag of een bepaald aspect wilt bespreken, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Smarties

Bij Nestlé Belgilux is duurzame logistiek een revolutie in wording! Het bewijs daarvan is de recente implementatie door Nestlé van 3 nieuwe initiatieven, waaronder een voorbeeldige samenwerking met Colruyt Group voor elektrisch transport. Zelfs binnen een kleine markt zoals de onze kunnen we het verschil maken! We zijn ervan overtuigd dat de toekomst van groene logistiek in België een zaak is van iedereen, en alleen door ervaringen te delen en door samenwerking tussen alle actoren - retailers, producenten en logistieke partners - zullen we snel vooruitgang kunnen boeken.

Maximale efficiëntie en voortdurend testen & leren

Bij Nestlé vertegenwoordigt de uitstoot van goederentransport 8% van onze totale uitstoot. Elke markt heeft duidelijke doelstellingen om deze uitstoot te helpen verminderen. In België ontbreekt het onze Head of Operations, Emma Canavan, en haar teams niet aan ambitie en ideeën.

"Onze logistieke aanpak berust op drie pijlers: het optimaliseren van de routes, het verhogen van de beladingsgraad en het invoeren van alternatieve vervoerswijzen. In 2023 zijn we erin geslaagd om een beladingsgraad van bijna 85% te bereiken, waarmee we het aantal overbodige trajecten kunnen verminderen. Een uitdaging, gezien het aantal productcategorieën in ons portfolio en de omvang van onze markt!"

Wat betreft alternatieve brandstoffen zoals elektriciteit, waterstof en andere innovaties is Emma van plan om geen tijd te verliezen: "Wij testen voortdurend nieuwe oplossingen, zodat wij klaar zijn om ze op grote schaal in te zetten wanneer de tijd rijp is. Onze nieuwe 100% elektrische vrachtwagen is daar een uitstekend voorbeeld van."

Ontdek onze 3 initiatieven in video en het interview van Mathieu Wanderpepen, Project Manager Transport bij Colruyt Group

1 miljoen km in een dieselvrachtwagen vermeden dankzij drie duurzame logistieke initiatieven > Components > First column

Initiatief nr. 1: Colruyt Group en Nestlé gaan elektrisch met de gloednieuwe 100% elektrische vrachtwagen van 44 ton

Sinds enkele maanden rijdt er een nieuwe stille reus over onze wegen om te leveren aan de magazijnen van Colruyt Group: onze 'Nestlelektrische' vrachtwagen van 44 ton die 66 pallets kan vervoeren. Nestlé is een van de eerste bedrijven in Europa die dit soort vrachtwagen heeft besteld.

Mathieu Wanderpepen, Project Manager Transport bij Colruyt Group, legt ons uit hoe deze samenwerking tot stand is gekomen: "Bij Colruyt Group zijn we voortdurend op zoek naar initiatieven om onze CO2-uitstoot te verminderen. We voeren al tests uit met elektrische en waterstofaangedreven vrachtwagens om onze winkels te bevoorraden. Sinds kort kijken we ook naar de inkomende stromen. Daarom hebben we contact opgenomen met Nestlé, dat meteen op de oproep heeft gereageerd."

Emma Canavan voegt hieraan toe: "We hadden al enige ervaring met groen transport in enkele andere Europese landen, met name met elektrische of waterstofaangedreven vrachtwagens. We hebben meteen een team opgericht om de verschillende belanghebbenden te ontmoeten en de haalbaarheid van het project te analyseren."

Het model heroverwegen

"Werken met een elektrische vrachtwagen is totaal anders dan werken met een dieselvrachtwagen’, legt Yves Oeblinger, Supply Chain Manager bij Nestlé Waters, uit. ‘Dat vereiste een grondige samenwerking met onze transportonderneming Remitrans, onze logistieke dienstverlener Distrilog en Colruyt Group. We moesten samen ons hele logistieke model heroverwegen om een geoptimaliseerde route voor de elektrische vrachtwagen te ontwerpen. De capaciteit moest optimaal worden benut rekening houdend met de levensduur van de batterij en de winstgevendheid van het project. Alle partijen speelden het spel mee en toonden veel flexibiliteit om dit project tot een goed einde te brengen."

Mathieu Wanderpepen : "De samenwerking verloopt zeer vlot en bij wijze van uitzondering hebben we vaste levertijden kunnen toewijzen aan Nestlé in onze verschillende distributiecentra om het gebruik van de elektrische vrachtwagen te optimaliseren. Het interessante aan dit project is dat we samen leren en de processen voortdurend aanpassen zodat we deze praktijken in de toekomst kunnen uitbreiden."

Meerdere rondes per dag en opladen met hernieuwbare energie

De vrachtwagen begint zijn dag in Ghislenghien, in het distributiecentrum van Nestlé Waters, om het depot van Colruyt Group in Mechelen te bevoorraden. Voor een optimale benutting rijdt het voertuig vervolgens naar ons magazijn in Willebroek, waar het producten van diverse Nestlé-categorieën laadt, voordat het terugkeert naar Ghislenghien om te leveren aan een ander magazijn van Colruyt Group. Tot slot maakt de vrachtwagen korte regionale rondes om ons water te bezorgen voordat hij terugkeert naar Remitrans om te worden volgeladen.

Om ervoor te zorgen dat dit project volledig in overeenstemming is met ons wereldwijde beleid, dat vereist dat we alleen hernieuwbare energie gebruiken in onze eigen vestigingen, hebben we Remitrans gevraagd om onze vrachtwagen op te laden met behulp van zonnepanelen en, indien nodig, 100% hernieuwbare elektriciteit van Belgische oorsprong.

  • Uiteindelijk zullen zowart 45.000 km per dieselvrachtwagen en ongeveer 70 ton CO2 worden bespaard dankzij dit project.

Initiatieven nr. 2 en 3: 3.500 km per boot en trein in plaats van per vrachtwagen

Sinds enkele jaren maakt Nestlé gebruik van multimodaal transport (trein of boot + vrachtwagen) voor trajecten van meer dan 800 km in Europa. Naast een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot haalt dat ook veel vrachtwagens van de weg en draagt het dus bij aan een vlotte doorstroming van het verkeer. Onlangs hebben wij meer dan 40 alternatieve routes op het continent gelanceerd.

Voor onze leveringen in België werden in 2023 twee nieuwe oplossingen geïmplementeerd vanuit het noorden van Spanje, wat het gebruik van dieselvrachtwagens aanzienlijk verminderde.

  • De eerste oplossing betreft het transport van onze zuigelingenmelk geproduceerd in Sevares, op 1.500 km van bij ons. Voorheen werden deze producten alleen per vrachtwagen vervoerd. Nu reizen ze 1.400 km per boot vanuit Santander of Bilbao en ongeveer 100 km per vrachtwagen. Deze nieuwe route vermindert de koolstofuitstoot met 27%.
  • De tweede oplossing heeft het potentieel om onze CO2-uitstoot met 75% te verminderen. Vorig jaar hebben we een test uitgevoerd door 1.200 van de 1.300 km van het transport per vrachtwagen van onze Nescafé- en Nescafé Dolce Gusto-producten, geproduceerd in Girona, over te hevelen naar een trein tussen Perpignan en Antwerpen.

De volgende stap: het gebruik van de binnenvaart, wat ons in staat zal stellen nog meer kilometers per vrachtwagen te besparen, maar ook heel wat verkeersproblemen te vermijden, vooral rond Antwerpen.

Duurzame logistiek is niet concurrerend: laten we onze krachten bundelen!

In België, net als in Europa, worden actoren die zich inzetten voor duurzame logistiek zoals Nestlé geconfronteerd met hetzelfde probleem: de infrastructuur is nog niet klaar daarvoor. Op dit moment zijn oplaadpunten voor elektriciteit of waterstofvrachtwagens niet in staat om aan de vereiste volumes te voldoen voor grootschalige uitbreiding. De capaciteit van het elektriciteitsnet is te laag om te voorzien in de groeiende behoeften van openbaarvervoerbedrijven, particulieren en bedrijven. Biobrandstoffen op basis van afval van de derde generatie zijn nog maar in beperkte hoeveelheden beschikbaar.

Deze realiteit, in combinatie met de versnelling van nieuwe technologieën, betekent dat we de organisatie van de keten moeten herzien, legt Emma Canavan ons uit. "Duurzame logistiek is duidelijk een niet-concurrerend onderwerp en de mentaliteit in de sector verandert snel. Onze uitdagingen zijn industrieel, collectief en vereisen dat wij samenwerken om te leren en langetermijnoplossingen te ontwikkelen." Mathieu Wanderpepen voegt daaraan toe: "Om ons doel te bereiken om al ons vrachtvervoer koolstofneutraal te maken tegen 2035, rekenen we op duurzame samenwerkingen met onze verschillende partners, zoals Nestlé".

We nodigen iedereen die geïnteresseerd is in dialoog, samenwerking en het delen van ervaringen uit om contact op te nemen met Emma Canavan om duurzame logistiek te versnellen.

Bijgewerkt in januari 2024 


Sommige mensen maken zich zorgen over de invloed van gebotteld water op de beschikbaarheid van water, op de mensen en op het milieu. Dat is ook een van onze zorgen en wij ondernemen actie om verantwoord bottelen en toegang tot water te waarborgen. 

Overal waar wij water bottelen, controleren wij de gebruikte hoeveelheid om er zeker van te zijn dat er geen negatieve invloed is op de lokale waterbekkens en watervoerende lagen.  

De industrie in het algemeen gebruikt 20% van al het zoet water in de wereld. Nestlé gebruikt voor al zijn activiteiten 0,003% van alle onttrekkingen van zoet water wereldwijd. En meer specifiek en alleen voor onze bottelactiviteiten gebruiken wij 0,0009% van het beschikbare zoet water. 

Onze verbintenissen 

Om onze aanpak te ondersteunen, zijn wij in 2017 de verbintenis aangegaan om al onze Nestlé Waters-bottelarijen tegen 2025 te laten certificeren door de Alliance for Water Stewardship

Daarnaast zullen wij tegen 2025 meer dan 100 watercyclusregeneratieprojecten implementeren voor onze 48 bottelarijen en CHF 120 miljoen investeren voor de uitvoering van al deze projecten. Vanaf dan zal onze aanpak de natuur helpen om meer water te behouden dan onze activiteiten op het gebied van water nodig hebben. 

Eind 2023 waren er al ongeveer 40 waterregeneratieprojecten voltooid, waarmee het equivalent van bijna 4 miljoen m3 water werd bespaard. Bovendien hadden 22 van onze bottelarijen al het Alliance for Water Stewardship-certificaat behaald. 

Om het probleem van plastic afval aan te pakken, gebruiken wij voor de meeste van onze watermerken flessen van 100% gerecycleerd plastic (ook bekend als rPET), waardoor wij de impact op het milieu aanzienlijk kunnen verminderen. rPET is PET-plastic dat is ingezameld en gerecycleerd om het een tweede leven te geven. Het kan dan worden gebruikt om nieuwe plastic voorwerpen te maken, zoals buizen of bakken, maar ook voorwerpen gemaakt van textielvezel zoals tapijten of dekens. 

Deze verantwoorde verpakking heeft het voordeel dat de productie van nieuw plastic, dat voornamelijk wordt gemaakt van ruwe olie en aardgas, wordt beperkt. 

Wij werken ook samen met andere bedrijven, overheden en ngo's om een echte circulaire economie van recyclage en hergebruik te ontwikkelen.  

Toegang tot drinkwater 

Wij zijn ervan overtuigd dat water een mensenrecht is en wij werken nauw samen met de lokale gemeenschappen om ervoor te zorgen dat toegang tot water wordt gewaarborgd. In veel gevallen bieden wij toegang tot water en sanitaire voorzieningen aan de lokale gemeenschappen in de buurt van onze fabrieken die niet noodzakelijk toegang hebben tot drinkwater (geen nabijgelegen bron of put), of dat nu in kansarme regio’s is of niet. Wij ontwikkelen ook gezamenlijke sociale, economische en milieu-initiatieven. 

De nieuwe technologieën die in onze waterbottelarijen worden gebruikt, helpen ons om onze impact op het milieu tot een minimum te beperken. Enkele voorbeelden: 

  • Onze fabriek in Buxton, in het Verenigd Koninkrijk, gebruikt 100% hernieuwbare energie. 
  • Onze fabriek in Henniez, in Zwitserland, maakt gebruik van biogas uit de landbouw om in haar elektriciteitsbehoeften te voorzien. 
  • Onze fabriek in Jalisco, in Mexico, die poedermelk produceert, werkt zonder waterwinning. Dankzij recyclage- en waterzuiveringsmethoden wordt voor alle activiteiten van de fabriek alleen het water gebruikt dat aan de melk wordt onttrokken. 

Verantwoord gebruik 

Gebotteld water wordt nooit verspild. Mensen drinken het en wij verkopen het om te beantwoorden aan de groeiende vraag naar praktische en gezonde hydratatie. Het concurreert niet met kraantjeswater als belangrijkste bron voor drinkwater. 

Voor het bottelen van water is minder water, plastic en energie nodig dan voor de meeste andere gebottelde dranken. Wij hebben minder dan 2,5 liter water nodig om een liter gebotteld water te produceren, terwijl voor een liter bier ongeveer 300 liter water nodig is. 

Overal waar wij water bottelen, betalen wij wat de lokale autoriteiten ons vragen. Alle watergebruikers (van voedingsbedrijven tot golfbanen en andere industrieën) zouden op gelijke voet moeten worden behandeld en alle betaalde vergoedingen zouden moeten worden gebruikt om de watervoorraden duurzamer te beheren. 

 

Meer informatie is beschikbaar op de website van het hoofdkantoor van Nestlé in Zwitserland via de onderstaande links (informatie in het Engels):

De afgelopen vier jaar hebben Colruyt en Garden Gourmet bijgedragen tot een revolutie in de Belgische voedingswereld als hoofdsponsors van de Veggie Challenge, die uitdaging van een maand waarbij de Belgen worden uitgenodigd om hun vleesconsumptie te verminderen. Ons partnerschap wordt vernieuwd en versterkt, wat getuigt van ons voortdurende engagement om heerlijke vegetarische voeding te promoten die toegankelijk is voor iedereen.

Verder dan de schappen: een gezamenlijke missie

Het initiatief beperkt zich niet tot een gewone verkoop- en marketingsamenwerking tussen Colruyt en ons merk. Het strekt zich ook uit tot de medewerkers van Colruyt en getuigt van onze gezamenlijke wil om gewoonten te helpen veranderen door de transitie naar plantaardige voeding te vergemakkelijken. Voordat de Veggie Challenge van start ging, maakte de foodtruck van Garden Gourmet een tussenstop bij het hoofdkantoor van Colruyt om meer dan 200 poké bowls te serveren, op smaak gebracht met de veganistische schnitzel van Garden Gourmet, het vlaggenschipproduct van het merk. De week nadien bezocht het team het bedrijfsrestaurant om twee andere topproducten, de Veggie Balls en de Vegan filet pieces voor te stellen. Meer dan 500 proevertjes werden geserveerd, wat het enthousiasme voor deze smakelijke alternatieven benadrukte.

Een maand lang 100% plantaardige activatie en een cadeau voor de best presterende winkel!

Met de Veggie Challenge gaan Colruyt en Garden Gourmet een belangrijke samenwerking aan. Tussen half februari en eind maart staat de Veggie Challenge in de schijnwerpers in verschillende Colruyt-winkels, met tal van acties en activiteiten rond ons assortiment: promoties, publicaties van influencers, instore degustaties, bannering enz. De kers op de taart is dat de Colruyt-winkel met de beste verkoop van onze producten een bezoek zal krijgen van onze foodtruck om zijn klanten te verwennen.

Garden Gourmet: een consistente aanpak, van het ingrediënt tot de verpakking

Garden Gourmet

Garden Gourmet is al meer dan 20 jaar een pionier op het gebied van plantaardige voeding en biedt vandaag een assortiment aan dat de belangrijkste segmenten bestrijkt, zoals vlees- en visvervangers, plantaardige producten en falafels. Wij innoveren en verrassen onze consumenten voortdurend met nieuwe producten, terwijl wij ook veel aandacht besteden aan het voedingsprofiel van onze producten, waarvan de overgrote meerderheid de Nutri-Score A of B heeft.

Maar ons engagement gaat verder dan het louter promoten van verantwoorde voeding. Wij zijn vastbesloten om onze ecologische voetafdruk aanzienlijk te verkleinen. In 2023 hebben wij aanzienlijke vooruitgang geboekt door de milieu-impact van onze verpakkingen met 36% te verminderen en wij zijn vastbesloten om op dezelfde weg verder te gaan. Daarnaast is het ons doel om 100% Europese sojabevoorrading te garanderen en al onze productievestigingen volledig om te schakelen naar hernieuwbare energie tegen 2025.

Welke impact heeft de Veggie Challenge op de deelnemers?

De impact van de Veggie Challenge is voelbaar: meer dan 56.000 Belgen gingen de uitdaging aan in 2023. Uit een enquête na de Challenge bleek dat bijna 60% van de deelnemers na hun deelname aan de Veggie Challenge vaker plantaardige producten bleef consumeren dan daarvoor, wat het blijvende effect van dit initiatief op voedingsgewoonten benadrukt.

We kunnen trots zijn op ons partnerschap, want het gaat verder dan een maand lang plantaardige alternatieven aanbieden. Het maakt deel uit van een duurzame aanpak voor verandering met een positieve impact op het milieu en de consumptiewijzen. Het is een mooi bewijs van de doeltreffendheid van onze samenwerking met het oog op een duurzamere toekomst.

Bij Nestlé Belgilux, net als bij Colruyt Group, is duurzame logistiek een revolutie in wording! Het bewijs daarvan is de recente implementatie door Nestlé van 3 nieuwe initiatieven, waaronder een voorbeeldige samenwerking met Colruyt Group voor elektrisch transport. Zelfs binnen een kleine markt zoals de onze kunnen we het verschil maken! We zijn ervan overtuigd dat de toekomst van groene logistiek in België een zaak is van iedereen, en alleen door ervaringen te delen en door samenwerking tussen alle actoren - retailers, producenten en logistieke partners - zullen we snel vooruitgang kunnen boeken.

Maximale efficiëntie en voortdurend testen & leren

Bij Nestlé vertegenwoordigt de uitstoot van goederentransport 8% van onze totale uitstoot. Elke markt heeft duidelijke doelstellingen om deze uitstoot te helpen verminderen. In België ontbreekt het onze Head of Operations, Emma Canavan, en haar teams niet aan ambitie en ideeën.

"Onze logistieke aanpak berust op drie pijlers: het optimaliseren van de routes, het verhogen van de beladingsgraad en het invoeren van alternatieve vervoerswijzen. In 2023 zijn we erin geslaagd om een beladingsgraad van bijna 85% te bereiken, waarmee we het aantal overbodige trajecten kunnen verminderen. Een uitdaging, gezien het aantal productcategorieën in ons portfolio en de omvang van onze markt!"

Wat betreft alternatieve brandstoffen zoals elektriciteit, waterstof en andere innovaties is Emma van plan om geen tijd te verliezen: "Wij testen voortdurend nieuwe oplossingen, zodat wij klaar zijn om ze op grote schaal in te zetten wanneer de tijd rijp is. Onze nieuwe 100% elektrische vrachtwagen is daar een uitstekend voorbeeld van."

Ontdek onze 3 initiatieven in video en het interview van Mathieu Wanderpepen, Project Manager Transport bij Colruyt Group

1 miljoen km in een dieselvrachtwagen vermeden dankzij drie duurzame logistieke initiatieven > Components > First column

Initiatief nr. 1: Colruyt Group en Nestlé gaan elektrisch met de gloednieuwe 100% elektrische vrachtwagen van 44 ton

Sinds enkele maanden rijdt er een nieuwe stille reus over onze wegen om te leveren aan de magazijnen van Colruyt Group: onze 'Nestlelektrische' vrachtwagen van 44 ton die 66 pallets kan vervoeren. Nestlé is een van de eerste bedrijven in Europa die dit soort vrachtwagen heeft besteld.

Mathieu Wanderpepen, Project Manager Transport bij Colruyt Group, legt ons uit hoe deze samenwerking tot stand is gekomen: "Bij Colruyt Group zijn we voortdurend op zoek naar initiatieven om onze CO2-uitstoot te verminderen. We voeren al tests uit met elektrische en waterstofaangedreven vrachtwagens om onze winkels te bevoorraden. Sinds kort kijken we ook naar de inkomende stromen. Daarom hebben we contact opgenomen met Nestlé, dat meteen op de oproep heeft gereageerd."

Emma Canavan voegt hieraan toe: "We hadden al enige ervaring met groen transport in enkele andere Europese landen, met name met elektrische of waterstofaangedreven vrachtwagens. We hebben meteen een team opgericht om de verschillende belanghebbenden te ontmoeten en de haalbaarheid van het project te analyseren."

Het model heroverwegen

"Werken met een elektrische vrachtwagen is totaal anders dan werken met een dieselvrachtwagen’, legt Yves Oeblinger, Supply Chain Manager bij Nestlé Waters, uit. ‘Dat vereiste een grondige samenwerking met onze transportonderneming Remitrans, onze logistieke dienstverlener Distrilog en Colruyt Group. We moesten samen ons hele logistieke model heroverwegen om een geoptimaliseerde route voor de elektrische vrachtwagen te ontwerpen. De capaciteit moest optimaal worden benut rekening houdend met de levensduur van de batterij en de winstgevendheid van het project. Alle partijen speelden het spel mee en toonden veel flexibiliteit om dit project tot een goed einde te brengen."

Mathieu Wanderpepen : "De samenwerking verloopt zeer vlot en bij wijze van uitzondering hebben we vaste levertijden kunnen toewijzen aan Nestlé in onze verschillende distributiecentra om het gebruik van de elektrische vrachtwagen te optimaliseren. Het interessante aan dit project is dat we samen leren en de processen voortdurend aanpassen zodat we deze praktijken in de toekomst kunnen uitbreiden."

Meerdere rondes per dag en opladen met hernieuwbare energie

De vrachtwagen begint zijn dag in Ghislenghien, in het distributiecentrum van Nestlé Waters, om het depot van Colruyt Group in Mechelen te bevoorraden. Voor een optimale benutting rijdt het voertuig vervolgens naar ons magazijn in Willebroek, waar het producten van diverse Nestlé-categorieën laadt, voordat het terugkeert naar Ghislenghien om te leveren aan een ander magazijn van Colruyt Group. Tot slot maakt de vrachtwagen korte regionale rondes om ons water te bezorgen voordat hij terugkeert naar Remitrans om te worden volgeladen.

Om ervoor te zorgen dat dit project volledig in overeenstemming is met ons wereldwijde beleid, dat vereist dat we alleen hernieuwbare energie gebruiken in onze eigen vestigingen, hebben we Remitrans gevraagd om onze vrachtwagen op te laden met behulp van zonnepanelen en, indien nodig, 100% hernieuwbare elektriciteit van Belgische oorsprong.

  • Uiteindelijk zullen zowart 45.000 km per dieselvrachtwagen en ongeveer 70 ton CO2 worden bespaard dankzij dit project.

Initiatieven nr. 2 en 3: 3.500 km per boot en trein in plaats van per vrachtwagen

Sinds enkele jaren maakt Nestlé gebruik van multimodaal transport (trein of boot + vrachtwagen) voor trajecten van meer dan 800 km in Europa. Naast een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot haalt dat ook veel vrachtwagens van de weg en draagt het dus bij aan een vlotte doorstroming van het verkeer. Onlangs hebben wij meer dan 40 alternatieve routes op het continent gelanceerd.

Voor onze leveringen in België werden in 2023 twee nieuwe oplossingen geïmplementeerd vanuit het noorden van Spanje, wat het gebruik van dieselvrachtwagens aanzienlijk verminderde.

  • De eerste oplossing betreft het transport van onze zuigelingenmelk geproduceerd in Sevares, op 1.500 km van bij ons. Voorheen werden deze producten alleen per vrachtwagen vervoerd. Nu reizen ze 1.400 km per boot vanuit Santander of Bilbao en ongeveer 100 km per vrachtwagen. Deze nieuwe route vermindert de koolstofuitstoot met 27%.
  • De tweede oplossing heeft het potentieel om onze CO2-uitstoot met 75% te verminderen. Vorig jaar hebben we een test uitgevoerd door 1.200 van de 1.300 km van het transport per vrachtwagen van onze Nescafé- en Nescafé Dolce Gusto-producten, geproduceerd in Girona, over te hevelen naar een trein tussen Perpignan en Antwerpen.

De volgende stap: het gebruik van de binnenvaart, wat ons in staat zal stellen nog meer kilometers per vrachtwagen te besparen, maar ook heel wat verkeersproblemen te vermijden, vooral rond Antwerpen.

Duurzame logistiek is niet concurrerend: laten we onze krachten bundelen!

In België, net als in Europa, worden actoren die zich inzetten voor duurzame logistiek zoals Nestlé geconfronteerd met hetzelfde probleem: de infrastructuur is nog niet klaar daarvoor. Op dit moment zijn oplaadpunten voor elektriciteit of waterstofvrachtwagens niet in staat om aan de vereiste volumes te voldoen voor grootschalige uitbreiding. De capaciteit van het elektriciteitsnet is te laag om te voorzien in de groeiende behoeften van openbaarvervoerbedrijven, particulieren en bedrijven. Biobrandstoffen op basis van afval van de derde generatie zijn nog maar in beperkte hoeveelheden beschikbaar.

Deze realiteit, in combinatie met de versnelling van nieuwe technologieën, betekent dat we de organisatie van de keten moeten herzien, legt Emma Canavan ons uit. "Duurzame logistiek is duidelijk een niet-concurrerend onderwerp en de mentaliteit in de sector verandert snel. Onze uitdagingen zijn industrieel, collectief en vereisen dat wij samenwerken om te leren en langetermijnoplossingen te ontwikkelen." Mathieu Wanderpepen voegt daaraan toe: "Om ons doel te bereiken om al ons vrachtvervoer koolstofneutraal te maken tegen 2035, rekenen we op duurzame samenwerkingen met onze verschillende partners, zoals Nestlé".

We nodigen iedereen die geïnteresseerd is in dialoog, samenwerking en het delen van ervaringen uit om contact op te nemen met Emma Canavan om duurzame logistiek te versnellen.

Mogelijk heeft u gelezen of gehoord over bepaalde operationele praktijken binnen onze natuurlijke mineraalwaterproductiesites in Frankrijk.

Nestlé Waters France besloot toen om het gebruik van de meest kwetsbare boorputten op te schorten en de controle- en geïntegreerde kwaliteitsbeheerprocedures te versterken. Deze procedures, gedeeld met en gecontroleerd door de bevoegde autoriteiten, zijn bedoeld om de voedselveiligheid van al onze producten te waarborgen. Ze zijn gebaseerd op een filtratiesysteem in combinatie met een strikt reinigingsprogramma voor de bottelcircuits en de dagelijkse analyse van meer dan 1500 parameters (waaronder fysisch-chemische, microbiologische en sensorische parameters). Deze procedures zorgen ervoor dat de voedselveiligheid en kwaliteit van elk van de natuurlijke mineraalwaters gedurende het hele productieproces worden gegarandeerd.

Onze merken natuurlijk mineraalwater, waaronder Perrier, Vittel, Hépar en Contrex, voldoen volledig aan de geldende regelgeving in Frankrijk.

Wat betreft ons Belgische natuurlijke mineraalwater Valvert, hebben we nooit gebruik gemaakt van UV-behandelingen of actieve koolfilters om Valvert te produceren in onze fabriek in Etalle. Bovendien hechten we veel belang aan de bescherming van onze bronnen en hun omgeving. In België werken we nauw samen met de gemeente Etalle en 12 actieve landbouwers rondom het waterwinninggebied van de Valvert-bron, om zo duurzame landbouwpraktijken te bevorderen.

Wees ervan overtuigd dat we vastbesloten zijn om een langdurige partner te blijven en producten te leveren die veilig en van hoge kwaliteit zijn, in overeenstemming met uw verwachtingen en die van onze consumenten.

Goed nieuws! In 2023 hebben we onze uitstoot van broeikasgassen met 13,5% verminderd ten opzichte van 2018 en liggen we op koers om onze absolute vermindering van onze uitstoot met 20% te bereiken tegen 2025 en met 100% tegen 2050, terwijl we onze groei behouden. Ontdek de belangrijkste resultaten in onsCreating Shared Value and Sustainability Report 2023 en hoe we ons inzetten om duurzame waarde te leveren aan al onze belanghebbenden: onze medewerkers, onze consumenten, onze aandeelhouders, onze partners en de samenleving als geheel.

Wat zijn de belangrijkste punten in het verslag van 2023?

  • We liggen op schema om de nettovermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 20% tegen 2025 te halen, in lijn met ons plan voor een nettonuluitstoot. We hebben onze CO2-uitstoot al met meer dan 13,5% verminderd ten opzichte van de uitgangswaarde van 2018, terwijl ons bedrijf is blijven groeien. Dit omvat een vermindering met meer dan 15,3% van de methaanuitstoot.
    • We verbeteren de energie-efficiëntie van onze eigen activiteiten en 91,9% van de elektriciteit die wereldwijd in onze productievestigingen wordt gebruikt, is afkomstig van hernieuwbare bronnen (100% in België).
  • We helpen ook de landbouwers en leveranciers in onze waardeketen om hun uitstoot te verminderen en regeneratieve landbouwpraktijken toe te passen.
    • Tegen het einde van 2023 was 15,2% van onze hoofdingrediënten afkomstig van boerderijen die regeneratieve landbouw beoefenen, tegenover 6,8% in 2022.
    • We hebben ook bijgedragen aan initiatieven voor regeneratie van landschappen in Brazilië, Chili, Indonesië en Maleisië, waarbij 60.000 hectare land is hersteld en ongeveer 60.000 mensen lokaal zijn ondersteund.
  • We verhogen het aandeel op verantwoorde wijze ingekochte hoofdingrediënten door de traceerbaarheid te versterken en door leveranciers, landbouwers en gemeenschappen autonoom te maken zodat ze veerkrachtiger worden.
    • Eind 2023 was 36,2% van onze hoofdingrediënten op verantwoorde wijze ingekocht, tegenover 22% in 2022.
    • 93,4% van onze primaire toeleveringsketens voor cacao, koffie, vlees, palmolie, papierpulp, soja en suiker is als ontbossingsvrij beoordeeld.

nesquik

  • We boeken ook vooruitgang in onze inspanningen om onze verpakkingen duurzamer te maken. We gebruiken minder nieuw plastic en meer alternatieve materialen. We herzien onze verpakkingen om ze recycleerbaar of herbruikbaar te maken en werken aan een beter beheer van plastic afval. 
    • 86,6% van al onze verpakkingen is herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar volgens de definities van de Ellen MacArthur Foundation. In België bedraagt dit cijfer 97,2%. 
    • 83,5% van onze plastic verpakkingen is speciaal ontworpen om gerecycled te worden volgens strikte ecodesigncriteria die uniek zijn voor Nestlé.  
    • We hebben het gebruik van nieuw plastic verminderd met 14,9% ten opzichte van onze uitgangswaarde in 2018 op mondiaal niveau en met 33% op Europees niveau.
  • We hebben ons een ambitieus doel gesteld om de verkoop van meer voedzame producten te verhogen en de voedingswaarde en smaak van onze producten verder te verbeteren. We hebben blijk gegeven van transparantie wat betreft de voedingswaarde van ons wereldwijde portfolio. We hebben onze praktijken voor verantwoorde marketing versterkt.
    • In België: al onze producten die onder de Nutri-Score vallen, dragen dit label. 98% van onze Garden Gourmet-plantaardige producten heeft een Nutri-Score A of B.
    • Onze Fitness Original-ontbijtgranen bevatten nu 58% volkoren granen en minder suiker en zout. Dit is het resultaat van ons voortdurende verbeteringsbeleid, waarbij we geleidelijk de hoeveelheid volkoren granen hebben verhoogd en suiker en zout hebben verminderd.
    • In 2023 hebben we een van de strengste beleidslijnen voor verantwoorde marketing ter wereld aangenomen, waarbij we marketing voor kinderen onder de 16 jaar (voorheen 13 jaar) vrijwillig beperken. Bovendien verbindt Nestlé zich ertoe om geen gegevens te verzamelen van minderjarigen en op sociale media alleen te werken met influencers die ouder zijn dan 18 jaar.

Volgende stappen

réduction de gaz à effet de serre

Nestlé zal zijn inspanningen versterken om zijn uitstoot te verminderen door agrobosbouw, preventie van ontbossing en nieuwe landbouwpraktijken te combineren. Tegelijkertijd zullen we blijven inzetten op innovatie, zowel op productniveau als op het gebied van landbouwtechnologie, door te investeren in intern onderzoek en ontwikkeling, en door externe samenwerkingsverbanden aan te gaan.

Belangrijkste indicatoren en validatie door twee onafhankelijke instanties

Dit jaar hebben we, in overeenstemming met de nieuwe Zwitserse regelgeving, onze prestaties beschreven met betrekking tot een selectie van de meest relevantste milieu- en sociale indicatoren. Om de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van deze gegevens te garanderen, hebben we een beroep gedaan op de expertise van twee derden: EY, voor de indicatoren die volgens de Zwitserse wetgeving essentieel worden geacht, en Bureau Veritas, voor de andere belangrijke prestatie-indicatoren. Net als in de voorgaande jaren hebben we ook vrijwillig aanvullende prestatie-indicatoren meegedeeld.

Als u opmerkingen of vragen hebt over dit verslag of een bepaald aspect wilt bespreken, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Smarties

Nestlé heeft in Brussel een eerste symposium georganiseerd om de nieuwste onderzoeken op het gebied van duurzame en plantaardige voeding te delen met Franstalige diëtisten en hen praktische tools aan te reiken voor hun raadplegingen. De presentaties werden gevolgd door een live kookdemonstratie en een degustatie van Garden Gourmet-producten. Het was een gelegenheid voor rijke en leerzame uitwisselingen tussen Nestlé en de gezondheidsprofessionals. Lees aan het einde van het artikel wat de deelnemers ervan vonden.

De uitdagingen van de transitie en de rol van diëtisten

Symposium – Nestlé begeleidt gezondheidsprofessionals bij de transitie naar een plantaardige voeding > Components > First column

De recente rapporten van de Global Burden of Disease-studie en EAT-Lancet hebben duidelijk aangetoond dat een meer plantaardige voeding niet alleen een antwoord biedt op de preventie van bepaalde niet-overdraagbare ziekten zoals obesitas, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten, maar ook op de uitdagingen van de klimaatverandering. Bovendien is het aantal flexitariërs in België in 6 jaar tijd meer dan verdubbeld: 12% van de bevolking eet drie dagen per week geen vlees of vis*.

Om al die redenen hebben voedingsdeskundigen een belangrijke rol in het begeleiden van hun patiënten naar een meer plantaardige voeding en hebben ze de aangepaste tools daarvoor nodig. Op basis van onze uitgebreide expertise op het gebied van voeding en ons engagement om voedzame en duurzame voeding te bevorderen, met name via ons assortiment van plantaardige opties, hebben wij de Franstalige diëtisten uitgenodigd om deel te nemen aan het symposium ‘La transition alimentaire: moins de viande, plus de végétal’ (‘De voedseltransitie: minder vlees, meer plantaardig’), dat werd gehouden op ons hoofdkantoor in Brussel.

Wetenschappelijke studies en de kwaliteit van plantaardige eiwitten

Wat zijn de methoden en effecten van het duurzame dieet? Is het dieet voorgesteld door EAT-Lancet haalbaar? Wat zijn de voedingsaanbevelingen voor Belgische volwassenen rekening houdend met duurzaamheid? Hoe kunnen we de kwaliteit van plantaardige eiwitten beoordelen en ze combineren? En tot slot, wat is de rol van vleesvervangers en (ultra)transformatie?

Dit zijn allemaal vragen en onderwerpen die zijn besproken in een reeks recente wetenschappelijke studies en rapporten, samengesteld door Nicolas Guggenbühl, professor in voeding, en Ines De Zwaef, Nutrition, Health and Wellness Manager bij Nestlé.

Garden Gourmet: voedingsstrategie en dialoog

Symposium – Nestlé begeleidt gezondheidsprofessionals bij de transitie naar een plantaardige voeding > Components > First column

Garden Gourmet wil de plantaardige transitie vergemakkelijken voor zoveel mogelijk mensen. Als nummer 1 in België in zijn categorie biedt het merk het meest uitgebreide assortiment kant-en-klare plantaardige alternatieven aan. Deze troeven spelen in op de groeiende groep flexitariërs in ons land en de vraag van consumenten naar meer gemak bij het bereiden van hun maaltijden.

Maar hoe zit het met de voedingswaarde? Arthur Duquesne de la Vinelle, Head of European Plant Product Innovation, en Ines De Zwaef hebben de diëtisten de voedingsstrategie van het merk en de voortdurende inspanningen op het gebied van herformulering gepresenteerd. Wist u dat de grote meerderheid van de Garden Gourmet-producten een Nutri-Score A of B heeft?

Tijdens de presentatie ontstond er een transparante dialoog tussen Nestlé en de deelnemers rond concrete voorbeelden, zoals de analyse van voedingsinformatie en ingrediëntenlijsten. Deze discussie hielp om twijfels over heersende opvattingen weg te nemen en stimuleerde ook nieuwe denkwijzen binnen de teams van Nestlé.

Voordat ze overgingen tot het proeven, namen de gezondheidsprofessionals deel aan een cocreatieworkshop met Nicolas Guggenbühl. Het doel was om samen op maat gemaakte tools te ontwikkelen voor hun raadplegingen, als aanvulling op de tools die op de dag zelf werden aangeboden.

Live cooking en degustaties

Naast de wetenschappelijke en voedingsaspecten zijn diëtisten op zoek naar product- en receptsuggesties om hun patiënten te helpen in het dagelijks leven. Een van de obstakels die men vaak tegenkomt als men kiest voor een meer plantaardige voeding is een gebrek aan inspiratie. Daarom werden de deelnemers uitgenodigd in onze professionele keuken om onze chef-kok aan het werk te zien. Naast demo’s en tips voor het goed bereiden of bakken van onze plantaardige alternatieven zoals Vuna, gemarineerde filetlapjes, falafels en rondo in de stijl van gehaktballen, … konden ze een aantal gerechten proeven die zorgvuldig waren ontwikkeld door onze voedingsdeskundige en chef-kok, zowel voor doordeweekse avonden als om indruk te maken op hun gasten in het weekend.

Zeer positieve feedback van de deelnemers en nieuwsbrief verzonden naar 2.500 mensen

symposium

De feedback ontvangen tijdens het symposium en de evaluaties na afloop van het evenement waren zeer positief. De voedingsdeskundigen waardeerden de rijkdom aan wetenschappelijke en educatieve informatie die werd aangeboden, evenals de mogelijkheid tot transparante discussies met onze teams. Zelfs degenen die aanvankelijk sceptisch of weinig vertrouwd waren met verwerkte vegetarische producten waren aangenaam verrast door de kwaliteit en variëteit van de Garden Gourmet-producten.

Na dit evenement werd een nieuwsbrief met alle educatieve tools, te raadplegen bronnen en een gedetailleerde lijst van de Garden Gourmet-producten naar 2.500 gezondheidsprofessionals verzonden.

De volgende stap zal bestaan uit de organisatie van een soortgelijk evenement in het voorjaar met Nederlandstalige gezondheidsprofessionals en andere bijeenkomsten rond Nestlé-thema's in de loop van het jaar. 

Vleesvervanger Monitor 2022, Proveg.

Mogelijk heeft u gelezen of gehoord over bepaalde operationele praktijken binnen onze natuurlijke mineraalwaterproductiesites in Frankrijk.

Nestlé Waters France besloot toen om het gebruik van de meest kwetsbare boorputten op te schorten en de controle- en geïntegreerde kwaliteitsbeheerprocedures te versterken. Deze procedures, gedeeld met en gecontroleerd door de bevoegde autoriteiten, zijn bedoeld om de voedselveiligheid van al onze producten te waarborgen. Ze zijn gebaseerd op een filtratiesysteem in combinatie met een strikt reinigingsprogramma voor de bottelcircuits en de dagelijkse analyse van meer dan 1500 parameters (waaronder fysisch-chemische, microbiologische en sensorische parameters). Deze procedures zorgen ervoor dat de voedselveiligheid en kwaliteit van elk van de natuurlijke mineraalwaters gedurende het hele productieproces worden gegarandeerd.

Onze merken natuurlijk mineraalwater, waaronder Perrier, Vittel, Hépar en Contrex, voldoen volledig aan de geldende regelgeving in Frankrijk.

Wat betreft ons Belgische natuurlijke mineraalwater Valvert, hebben we nooit gebruik gemaakt van UV-behandelingen of actieve koolfilters om Valvert te produceren in onze fabriek in Etalle. Bovendien hechten we veel belang aan de bescherming van onze bronnen en hun omgeving. In België werken we nauw samen met de gemeente Etalle en 12 actieve landbouwers rondom het waterwinninggebied van de Valvert-bron, om zo duurzame landbouwpraktijken te bevorderen.

Wees ervan overtuigd dat we vastbesloten zijn om een langdurige partner te blijven en producten te leveren die veilig en van hoge kwaliteit zijn, in overeenstemming met uw verwachtingen en die van onze consumenten.