Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Nestlé Belgilux ondersteunt het Belgische Rode Kruis tegen de COVID-19 pandemie

2020 - Rode Kruis Corona

Het team van Nestlé België en Luxemburg gemobiliseerd en solidair tegen het coronavirus.

Bij Nestlé zijn we ervan overtuigd dat iedereen op zijn manier kan bijdragen aan de strijd tegen het coronavirus. Geleid door onze zin voor verantwoordelijkheid en solidariteit hebben we onmiddellijk vele maatregelen genomen en blijven we ook in deze periode vele maatregelen nemen om onze medewerkers en onze verschillende partners te ondersteunen.  We hebben ook verschillende initiatieven gelanceerd met het Rode Kruis om het zorgpersoneel te helpen bij zijn dagelijkse strijd tegen het virus en zijn moed toe te juichen. Eén doel: € 200.000 inzamelen voor het Rode Kruis!

Om bij te dragen aan de inzet van de eerstelijnsgezondheidszorg heeft Nestlé wereldwijd een cruciaal partnerschap gesloten met het Rode Kruis door middel van een totale gift van 10 miljoen Zwitserse Frank. Op lokaal niveau is Nestlé dan ook trots om het Belgische Rode Kruis te steunen, waarvan de teams 24 uur per dag in de frontlinie staan om de crisis het hoofd te bieden. De eerstehulpverleners en ambulanciers zorgen voor de oriëntatie van de patiënten vóór de ziekenhuizen om de medische teams te ontlasten en te beschermen. Ze helpen ook in de ziekenhuizen bij het verplaatsen van patiënten, maar ook bij de overbrenging van patiënten naar de ziekenhuizen en tussen gezondheidszorgcentra. Bovendien bieden ze voedselhulp en zorg aan minderbedeelden, een bijzonder kwetsbaar publiek tijdens deze crisis. De vrijwilligers bieden logistieke en materiële hulp in rust- en verzorgingstehuizen en verlichten zo het werk van het verplegend personeel. Ten slotte helpt de dienst Dringende Sociale Interventiemensen die nood hebben aan een luisterend oor en beantwoorden ze hun vragen over de coronamaatregelen. De organisatie heeft dringend behoefte aan financiële middelen en hulp om haar acties te doen slagen.

Red Cross Saint Luc

Daarom is ons partnerschap met het Rode Kruis gebaseerd op drie belangrijke initiatieven:

  • Geldgifte. Nestlé België heeft een eerste systeem van giften opgezet voor de werknemers en een tweede dat openstaat voor alle Belgische burgers die willen helpen. Voor elke euro die door een externe schenker wordt geschonken, biedt Nestlé hetzelfde bedrag aan het Rode Kruis tot een maximaal bedrag van € 100.000 geschonken door Nestlé. Doelstelling : € 200.000 bereiken met de hulp van onze medeburgers! De verdubbeling van de giften van de werknemers is beperkt tot € 50.000. Deze actie loopt tot 15 mei 2020. Deze giften stellen het Rode Kruis, volgens hun regio’s, in staat hulpgoederen en hulp te verkrijgen voor de minderbedeelden. Zo kunnen we bijvoorbeeld met € 33 al 100 beschermingsschorten kopen, € 40 voor de aankoop van 14 FFP2 maskers en € 75 om voldoende verzorgingshandschoenen te kopen voor één week patiëntenvervoer. Ten slotte, een gift van € 45 is goed voor een noodvoedselpakket (melk, ontbijtgranen, conserven, pasta, hygiëneproducten enz.).
  • We nodigen je graag uit om vanaf nu hier een gift te doen
  • Giften van producten. Vanaf het begin van de crisis heeft Nestlé grote hoeveelheden producten verdeeld, zoals granen, koffie en machines, flessenwater, snacks en medische voedingsproducten. We gaan door met deze leveringen aan de teams van het Rode Kruis, maar ook aan ziekenhuizen, gezondheidszorgcentra en verenigingen.
  • Vrijwilligerswerk. De teams en vrijwilligers van het Rode Kruis werken onvermoeibaar voor de Brusselse ziekenhuizen om de patiënten te oriënteren en hebben zelden de tijd om goed te eten.  Om hen de troost van een goede maaltijd te bieden, zullen de werknemers van Nestlé gezonde en voedzame gerechten bereiden in het bedrijfsrestaurant, onder leiding van de chef-koks van het Nestlé Professional team.  Deze maaltijden worden door vrijwilligers geleverd aan de teams van het Rode Kruis die actief zijn op het terrein.
Red Cross ambulancier

Vanaf het begin van deze crisis was onze eerste prioriteit het waarborgen van de veiligheid en het welzijn van onze medewerkers. We zijn erg trots op al onze werknemers die hun uiterste best doen om ervoor te zorgen dat we onze beloften aan de klanten en consumenten kunnen waarmaken. De intense uitingen van solidariteit die we de afgelopen weken hebben waargenomen, bewijzen eens te meer hoe hecht we als team zijn. Om onze medewerkers in deze periode te steunen en hen te helpen, heeft Nestlé een aantal maatregelen genomen:

  • Versterkte veiligheidsmaatregelen voor alle medewerkers zonder onderscheid, namelijk de eerstelijns collega's die in de fabriek van Etalle werken. Ze produceren daar flessenwater, wat bijzonder belangrijk is in deze periode van gezondheidscrisis.  We willen onze klanten en consumenten verzekeren dat we onze producten zullen blijven produceren en leveren om aan de wereldwijde vraag te voldoen. Onze werknemers zijn volledig geëngageerd en werken onophoudelijk aan het handhaven van de voorraden.
  • Een gewaarborgd brutoloon van 100% gedurende 12 weken voor de medewerkers van wie de activiteit is of zal worden opgeschort. We doen er ook alles aan om te voorkomen dat we gebruik moeten maken van tijdelijke werkloosheid. 
  • Tot slot zijn we ons ervan bewust dat het sociale aspect en de teamgeest, twee sterke waarden binnen ons bedrijf, elementen zijn die in zo'n moeilijke context nog meer moeten worden ondersteund.  Wat is er beter dan dit te doen via dat wat ons allemaal bindt: samen een aangenaam moment doorbrengen rond lekker eten!  Om deze collectieve band zo goed mogelijk te behouden, heeft Nestlé enerzijds de thuisbezorging van een Family Box-maaltijd (met de hulp van Foodbag) voor meer dan 600 medewerkers en een virtuele maaltijd voor alle werknemers georganiseerd. Deze laatsten hebben anderzijds de mogelijkheid om hun favoriete Nestlé-producten rechtstreeks bij hen thuis te laten bezorgen. Deze producten waren gewoonlijk verkrijgbaar voor hen in de Nestlé Market, de bedrijfswinkel en kunnen online worden besteld, zodat onze werknemers zich niet hoeven te verplaatsen.

Door middel van deze interne en externe initiatieven wil Nestlé concrete hulp bieden aan zijn medewerkers en, meer in het algemeen, aan degenen die dat het meest nodig hebben. Want vandaag is het verbeteren van de levenskwaliteit meer dan ooit onze voornaamste zorg.