Terug naar onze verhalen en acties
3 min leestijd
Comfort Dorkutso weet wat hard werken is. Om haar gezin te helpen ondersteunen, moest ze van school af om te gaan werken. De enige baan die beschikbaar was, hield in dat ze van deur tot deur geld moest gaan innen. Dat was geen gemakkelijke baan en leverde minder dan CHF 2 per dag op.
Comfort Dorkusto weet wat hard werken is

In 2013 hoorde Comfort over een nieuwe mogelijkheid. Ze had de opvallende koffieverkopers van Accra gezien die door de drukke menigtes laveerden. De verkopers vielen op in hun felrode T-shirts en verkochten kopjes Nescafé aan eigenaars van kraampjes, mensen die hun boodschappen deden en chauffeurs die vaststonden in het verkeer.

Wat ze niet wist, was dat veel van deze verkopers ondernemers waren die hard aan de slag waren om hun eigen inkomen te verdienen en hun bedrijf te doen groeien. Ze wist meteen dat ze dit ook wou doen.

Als straatverkoper verdient Comfort nu zo'n CHF 200 per maand. Ze kan een klein appartementje huren maar ondersteunt ook haar zussen en broers en een nichtje. Deze jonge ondernemer heeft een duidelijke visie en weet dat haar harde werk zal lonen. "Ik wil graag sparen om mijn eigen winkel te kunnen bouwen," vertelt ze trots.

Financiële onafhankelijkheid

Het ‘My Own Business’-plan, ook bekend als MYOWBU, moedigt mensen in Centraal- en West-Afrika aan om een loopbaan op te bouwen en financieel onafhankelijk te worden. Het initiatief dat geleid wordt door Nestlé Professional, helpt duizenden mensen om een eigen zaakje op te starten als straatverkopers.

MYOWBU moedigt jongeren aan om een loopbaan op te bouwen en financiële onafhankelijk te worden

Alle verkopers krijgen kopjes, thermoskannen en andere accessoires van Nescafé om hun koffie op de straat te verkopen. Ze verkopen deze en mogen een deel van de winst houden.

Als een verkoper een operator wil worden, geeft Nescafé een opleiding in verkoop, management, hygiëne, kwaliteit en veiligheid. Het bedrijf helpt ook mensen om geschikte keukens te vinden met een schone, veilige toevoer van kokend water. Operators werven dan meer verkopers aan vanuit hun gemeenschap, stellen doelstellingen en bepalen de werkuren, doen betalingen, zorgen voor de veiligheid van het product en onderhouden de uitrustingen.

Alle operators en verkopers van Nescafé hebben een trouw klantenbestand opgebouwd en zijn grote ambassadeurs van het merk geworden.

Levensveranderende kansen

Volgens het Global Youth Unemployment report van de Verenigde Naties was 11% van de jeugd in Sub-Sahara Afrika werkloos in 2016. Men verwacht dat dit cijfer nog zal stijgen.

Het MYOWBU-plan heeft al meer dan 4.500 jongeren geholpen om hun eigen micro-onderneming te starten. Bijna 1.000 van hen zijn vrouwen.

Chrystele is aan het hoofd van een onderneming van 35 verkopers

Voor Chrystèle Esso uit Kameroen heeft het haar leven veranderd. Nadat ze de school verliet, werkte Chrystèle als onbetaalde maatschappelijk werker in haar gemeenschap. In 2013 besliste ze om een eigen koffieshopje te beginnen en enkele maanden later sloot ze zich aan bij het MYOWBU-plan.

Vandaag staat Chrystèle aan het hoofd van een bloeiende onderneming met 35 verkopers die elk maandelijks zo'n CHF 130 verdienen.

"Het heeft me geholpen om mijn zaak gedisciplineerd en op een volwassen manier te runnen", aldus Chrystèle. "Mijn operators hangen af van hun baan om voor hun gezin te zorgen. Ik ben ook gelukkiger omdat ik mijn werk graag doe."