Alliance For Youth organiseert 2e editie [email protected]

Coaching om werk bij jongeren te boosten
Alliance for youth event 5 november 2019

Op 5 november 2019 vond de 2e editie van [email protected] plaats, georganiseerd door Alliance for Youth. Samen met zeven andere partners stomen ze jongeren tussen de 18 en 30 jaar klaar voor de arbeidsmarkt en bestrijden ze de jeugdwerkloosheid.

De Alliance For Youth

Op initiatief van Nestlé werd in 2014 de Alliance For Youth opgestart om de tewerkstelling van jongeren in gans Europa te bevorderen. Vandaag heeft de Alliance meer dan 340 grote en kleine ondernemingen als lid en hebben ze in de voorbije jaren maar liefst 215.000 banen, leer- en stageplaatsen aangeboden. In 2015 sloegen Nestlé, Adecoo, Axa, G4S, Nielsen, Sodexo en Solvay de handen in elkaar om een Belgische Alliance For Youth op te richten.

Indrukwekkende resultaten

In België werden er op 3 jaar tijd 9.940 opportuniteiten ingevuld met contracten van bepaalde en onbepaalde duur en 2.469 jongeren liepen stage bij één van de deelnemende bedrijven. De Alliance draagt sinds 2015 bij aan een daling van de werkloosheidsgraad bij Belgische jongeren tussen 15-24 jaar. In het eerste semester van 2019 bedroeg de werkloosheidsgraad bij de 15-24 jarigen in België 13,6%, een daling met 4,4% tegenover het vorige jaar. Michel Mersch, CEO van Nestlé, is trots op de resultaten:

“Sinds de oprichting van de Alliance For YOUth in België zijn er meer dan 12.400 jobs en stages voor jongeren tussen 18 en 30 jaar gecreëerd. Sinds januari 2019 is het initiatief van de alliantie uitgebreid. Onze ambitie is om tegen 2022 wereldwijd 6 miljoen jongeren onder de 30 jaar te helpen door hen voor te bereiden op de arbeidsmarkt.”

A4Y 2019

 

Praktische workshop

Op 5 november zakten jongeren tussen de 18 en 30 jaar af naar Brussel om het [email protected] event bij te wonen, de jaarlijkse workshop waarbij jongeren praktische tips krijgen van mensen uit het werkveld. HR professionals van de zeven organiserende bedrijven (Nestlé, Adecco, Axa, G4S, Nielsen, Sodexo en Solvay) gaven verscheidene workshops om de enthousiaste young professionals voor te bereiden op het solliciatieproces.

De focus van dit jaar lag op het gebruik van sociale media bij sollicitaties, het schrijven van een relevante cv, hoe je een sollicitatiegesprek voorbereidt en hoe je best je kwaliteiten in de verf zet tijdens een zulk een gesprek. Daarbovenop kregen 15 jongeren een extraatje: ze wonnen een fictief sollicitatiegesprek met getrainde HR-professionals om hen op die manier zo realistisch mogelijk voor te bereiden op het echte werk.

 

Alliance for youth 2 - 5 novembre 2019

De dag werd afgesloten met informele gesprekken met de vrijwilligers en recruiters van de deelnemende bedrijven. Zo konden de jongeren vragen stellen naar gelang en vooral polsen naar eventuele stages en/of jobs.

Nestlé is trots om dit avontuur samen met haar partners verder te zetten om de Belgische jeugd te blijven ondersteunen.

Ben jij op zoek naar een job? 4 tips en tricks die alles veranderen!
  •  Pas je cv en motivatiebrief aan bij elke sollicitatie die je verstuurt.
  •  Neem de competenties die je hebt verworven tijdens eerdere stages, vakantiejobs of andere kleine studentenjobs mee.
  •  Informeer je over het bedrijf vooraleer je op sollicitatiegesprek gaat en bedenk je op voorhand waarom je er graag zou willen werken.
  •  Ruim je digitale voetafdruk op: googel je naam even en zorg ervoor dat er geen privéinformatie verschijnt.

 

Over Alliance for YOUth

Alliance for YOUth (A4Y) werd als initiatief van Nestlé opgericht in 2014 om jongeren de kans te geven om werkervaring op te doen en leerrijke stages te doen in economisch moeilijke tijden van de crisis. Op Europees niveau zijn er 200 deelnemende bedrijven.

In België

In 2015 nodigde Nestlé in België meerdere bedrijven waaronder Adecco, Axa, G4S, Nielsen, Sodexo en Solvay uit om een Belgisch Alliance for YOUth op te richten. Tot op heden hebben ze meer dan 12.400 opportuniteiten gecreëerd voor jonge sollicitanten.