Peulvruchten voor beginners

Peulvruchten zijn goed voor onze gezondheid en deze van de planeet! Toch is het voor velen onder ons een te grote stap om ze geregeld op het menu te zetten, tot nu… We leggen je hier uit hoe je stap voor stap peulvruchten kan integreren in jouw menu.

Wist je dat peulvruchten een prioriteit zijn binnen ons voedingspatroon in België? Er zijn 5 pijlers om beter te eten en op de 3de plaats komen de peulvruchten. Goed nieuws, want van de 5 pijlers zijn er 4 positieve boodschappen. We moeten niet minder eten maar net meer van de voedzame voedingsmiddelen. Volkoren granen, groenten & fruit, peulvruchten, noten & zaden zijn vier voedingsmiddelenfamilies die nog te weinig op het menu staat bij de Belgen. Toch hebben zij een niet te onderschatten impact op onze gezondheid.

Peulvruchten voor klein en groot

Maar hoe integreer je peulvruchten in de menu als je de smaak niet gewoon bent? Begin klein, met een hapje of snack op basis van peulvruchten, bekijk wat jij lekker vindt. Heb je vervolgens liever een exotisch gerecht zoals veggie tacos met rode bonen en zuren room of toch graag een heerlijk klassieke hamburger met ketchup en mosterd maar dan met een peulvruchtenburger of waarom geen Parmentierschotel met (gehakt en) linzen? Ze zijn allemaal mogelijk, zolang je maar (geleidelijk aan) peulvruchten integreert. Ontdek de eenvoudigste tips!

Inspiratie nodig?

  • Shakshuka (eieren in tomatenschotel) met witte bonen
  • Groentenstoofpotje met kidneybonenen feta
  • Minestrone met brolottibonen
  • Gegrilde kikkererwtendoor pompoensoep
  • Wrap met bruine bonen in groentensaus
  • Bonenburger op een broodje
  • Ovenschotel met linzen, wortelen en gepureerde aardappelen
  • Currysaus met geroosterde amandelen, tofu en rijst
  • Chili sin carne met rode bonnen
  • Risotto met tuinbonen en groene groenten