Sort results by
Sort results by

Laat lichaamsbeweging je medicijn zijn!

Bewegen werkt preventief, maar geeft ook de heilzame werking van voedingstoffen een duwtje in de rug. Dat is de centrale gedachte achter de Nutrition and Exercice Therapy (NEXT) en was dit jaar het thema van de studiedag van de Franstalige beroepsvereniging van diëtisten UPDLF

Meer bewegen en beter eten. Het is een eenvoudige boodschap die ons inmiddels vertrouwd in de oren klinkt. Toch is de combinatie van lichaamsbeweging en goede eetgewoonten van groter belang dan je zou vermoeden. Dat is alvast de conclusie uit de jaarlijkse studiedag van de Franstalige beroepsvereniging van diëtisten, de UPDLF, die dit jaar in het teken stond van de Nutrition in Exercice Therapy. Dr. Séverine Macq, verbonden aan het universitair ziekenhuis van Charleroi, wees erop dat de Homo sapiens 25.000 jaar v.C. 25 tot 30 km per dag aflegde. Dat kunnen we ons vandaag nog maar moeilijk voorstellen. De positieve effecten van lichaamsbeweging zijn nochtans legio en zijn bij ‘good responders’ vergelijkbaar met de resultaten van een kuur van drie weken met bloeddrukverlagende medicatie.

Hoeveel beweging heb je precies nodig?

Het wordt aanbevolen om vijf keer per week, minstens 30 minuten per dag matig intensief te bewegen. Rustig stappen volstaat dus niet. De intensiteit van de lichaamsbeweging moet minstens 3,6 MET (Metabolic Equivalent of Task) bedragen. Dat stemt overeen met een tempo van minstens 5,4 km/u. De heilzame invloed van lichaamsbeweging werd wetenschappelijk aangetoond met de hoogste bewijskracht (niveau A), aldus dr. Macq. Fysieke inspanning kan zelfs vermoeidheid verhelpen waarvoor rust niet volstaat.

Lichaamsbeweging en het darmmicrobioom

Lichaamsbeweging lijkt bovendien een gunstige invloed te hebben op het darmmicrobioom. Verschillende studies wijzen op een grotere bacteriële diversiteit bij atleten, meer bepaald bij rugbyspelers. Dr. Julie Rodriguez van het Louvain Drug Research Institute stelt dat lichaamsbeweging de werking van prebioticasupplementen positief beïnvloedt. Zo blijk uit het FOOD4GUT-project dat fysieke inspanning in combinatie met de inname van inulinesupplementen de gastro-intestinale tolerantie verhoogt (minder opgeblazen gevoel, minder gerommel in de buik, minder krampen) en een bijkomend effect heeft op het lichaamsgewicht ten opzichte van enkel fysieke activiteit of enkel de inname van inuline.

Voor diëtist en sportvoedingsadviseur Pierre Garin dekt de beroemde uitspraak van Hippocrates – “Laat je voeding je medicijn zijn” – de lading dus niet. Ook lichaamsbeweging is deel van het medicijn!

Raadpleeg de memo Energieverbruik per activiteit.