Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

Nestlé, katalysator van verandering

Bij Nestlé is het creëren van gedeelde waarde geen abstract concept. Al bijna 160 jaar creëren we waarde voor onze aandeelhouders, onze partners én de samenleving als geheel. Ons meest recente CSV-rapport (2024) is hiervan het zoveelste bewijs. Het wijst op tastbare vooruitgang voor de mensen, de planeet en de gemeenschappen – en op sommige gebieden liggen we zelfs ruim voor op schema.

Nu het voedselsysteem zich op een kritiek punt bevindt, is de ‘Creating Shared Value’-aanpak relevanter dan ooit. Het is die aanpak die dagelijks het handelen van Nestlé richting geeft: de voeding verbeteren, regeneratieve landbouw ondersteunen, bestaansmiddelen versterken, hulpbronnen beschermen. Voordat we u uitnodigen om u te verdiepen in de details van ons CSV-rapport voor 2024, vindt u hier alvast een overzicht van onze prestaties met betrekking tot de pijlers ‘People and Planet’ en ‘People in Communities’.

People and Planet 
Nestlé versnelt zijn duurzame transitie

Our progress at a glance

Gezien de klimaatuitdagingen zijn ambitieuze doelstellingen met tastbare resultaten nodig om een verschil te maken. Dr. Diane Holdorf, Executive VP van de World Business Council for Sustainable Development, zegt het zo: ‘Bedrijven zoals Nestlé, die wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen formuleren en geloofwaardige maatregelen nemen om die te bereiken, spelen een cruciale rol in het versnellen van de wereldwijde vooruitgang op klimaatgebied’.

Wat betreft de uitstoot van broeikasgassen, bijvoorbeeld, ligt Nestlé een jaar voor op schema: sinds 2018 heeft het zijn uitstoot met 20,38% verlaagd, wat overeenkomt met 18,12 miljoen ton vermeden broeikasgassen in 2024.

Hoe deden we dit? Door middel van gerichte projecten bij partnerboerderijen met betrekking tot de levering van zuivelproducten en vlees (27% van het totaal), het beheer van nevenstromen en de opslag van koolstof in de bodem. We streven naar een reductie van 50% tegen 2030 en net zero tegen 2050 ten opzichte van onze basislijn van 2018.

Bevorderen van regeneratieve landbouw

Wat betreft de inkoop van belangrijke ingrediënten heeft Nestlé zich ertoe verbonden dat tegen 2025 20% afkomstig moet zijn van regeneratieve landbouw. Met 21,3% in 2024 hebben we deze doelstelling al overtroffen, met deugdzame landbouwpraktijken die gericht zijn op bodemverbetering, bodembedekking en gewasdiversificatie. Daarnaast bevorderen wij het gebruik van natuurlijke klimaatsoplossingen zoals agroforestry (boslandbouw), sylvopasture (silvopastoraal beheer) of het herstel van bossen en wetlands. Deze acties helpen de veerkracht van landbouwecosystemen te versterken. Met een dubbel positief effect, zoals Kent Karnemaat, landbouwpartner van Nestlé Gerber in de VS, het verwoordt: ‘We brengen koolstof terug in de bodem en verminderen onze behoefte aan kunstmest. Dat is beter voor het milieu én voor de business.’

Doelstelling: 100% ontbossingsvrij

‘Bomen planten en bossen beschermen is belangrijk voor de toekomst van onze kinderen’, zegt Mohammed Abdulai, een cacaoboer in Ivoorkust. Nestlé deelt dit standpunt en heeft als doel om tegen 2025 al zijn prioritaire toeleveringsketens (vlees, palmolie, papierpulp, soja, suiker, cacao en koffie) volledig ontbossingsvrij te maken. We zijn heel dicht bij ons doel (93,5% ontbossingsvrije toeleveringsketens eind 2024), dankzij verschillende hulpmiddelen en benaderingen zoals satellietbewaking om ontbossing op te sporen, traceerbaarheid tot de boerderij of coöperatie, of projecten die in samenwerking met lokale producenten worden uitgevoerd om bossen te beschermen en te herstellen.

Minder nieuw plastic

Sinds 2018 heeft Nestlé het gebruik van nieuw plastic met 21,3% (vs 2018) verminderd en het is goed op weg om tegen 2025 een daling van 33% te bereiken. Dit door plastic verpakkingen te vervangen en te elimineren. In België hebben we bijvoorbeeld 2,7 ton plastic bespaard door recycleerbaar papier te gebruiken voor de verpakking van Smarties. Het vervangen van promotionele plasticfolie door stickers en herbruikbare displays voorkwam het gebruik van tientallen tonnen plastic. Daarnaast bedenkt en ontwikkelt Nestlé navulsystemen (Nescafé, Nesquik) en het ecologisch ontworpen NEO-systeem (Nescafé Dolce Gusto) combineert een machine gemaakt van 50% gerecycleerd plastic met koffiepads die thuis gecomposteerd kunnen worden.

People in Communities
Handelen voor kinderen, jongeren en producenten

Agriculteur

Achter elk vooruitgangscijfer schuilt een menselijke realiteit. Hier zijn vier prioritaire verbintenissen van Nestlé ten opzichte van de gemeenschappen, ondersteund met een systeem van due diligence, technische en ondernemerschapsopleidingen, technische ondersteuning, bonussen en andere initiatieven om de toekomst van onze partnerproducenten veilig te stellen.

Bescherming van de kinderen in de cacaoketen

Nestlé heeft al vele jaren een due diligence systeem om kinderarbeid te voorkomen. In 2024 werd 88,9% van de aangekochte cacao gedekt door het Child Labour Monitoring and Remediation System.(CLMRS). Dit systeem dat in de cacaoproducerende regio’s wordt toegepast, zorgde ervoor dat 96.580 kinderen persoonlijke begeleiding kregen en dat 26.857 kinderen uit risicovolle activiteiten werden gehaald. Vorming is hierbij cruciaal, net als het betrekken van de gezinnen en lokale economische steun.

Onze cacao- en koffieproductie verbeteren

  • Nestlé heeft ambitieuze doelen gesteld voor de inkoop van cacao. Tegen het einde van 2025 streeft het bedrijf ernaar om 100% van de cacao te betrekken via het Nestlé Cocoa Plan. Momenteel is al 88,9% van de cacao ingekocht via dit plan. Het Nestlé Cocoa Plan is een initiatief dat gericht is op het verbeteren van de levensomstandigheden van cacao-boeren en hun gemeenschappen door middel van eerlijke prijzen, onderrichten in landbouwpraktijken en het bestrijden van kinderarbeid.
  • Voor koffie wordt 93% van het wereldwijde volume (excl. Nespresso) ingekocht via ons Nescafé Plan, dat jaarlijks een voortgangsrapport publiceert. Dit plan ondersteunt koffieboeren in hun overgang naar regeneratieve landbouwpraktijken, met als doel hun levensonderhoud te verbeteren en de impact op het milieu te verminderen.
  • Daarnaast komt 91,4% van de Nespresso-koffie uit het AAA Sustainable Quality™-programma, dat in 2003 in samenwerking met de Rainforest Alliance werd gelanceerd. Dit initiatief stelt Nespresso in staat om koffie van hoge kwaliteit aan te bieden, terwijl het ook de levensomstandigheden van boeren en hun gemeenschappen verbetert en het milieu beschermt.

Onze inspanningen hebben onder meer betrekking op de verspreiding van agro-ecologische praktijken, toegang tot plantensoorten die beter bestand zijn tegen de klimaatverandering en opleidingsprogramma’s voor jonge producenten in 17 landen. Hierbij werken we samen met lokale ngo’s, coöperaties en wetenschappelijke experts. Tino Juliandi van de Youth Coffee Farmer Association (Indonesië) getuigt: ‘Dankzij de opleiding gebruiken we nu organische meststoffen en beschermen we onze bodems. Zo wordt onze koffie duurzamer – en onze toekomst ook.’

Kansen creëren voor de jonge generaties

Opleiden, maar vooral duurzame trajecten naar werk, ondernemerschap of regeneratieve landbouw creëren. Dat zijn de doelstellingen van het programma Nestlé Needs YOUth, waarmee al 10,2 miljoen jongeren wereldwijd werden bereikt, met een focus op plattelandsgebieden en jonge vrouwen, zoals Nongluck Sae-Chua, een Thaise onderneemster: ‘Ik had nooit gedacht dat ik mijn eigen bedrijf zou kunnen starten. De opleiding heeft me zelfvertrouwen gegeven en voorzien van de nodige hulpmiddelen. Vandaag leid ik zelf andere vrouwen op in mijn gemeenschap.’

Neem voorsprong met Nestlé

Vanaf volgend jaar verplicht de Europese richtlijn CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) bedrijven met meer dan 250 werknemers om te rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid en -resultaten. Om dit rapport op te stellen, moeten ook hun partners (leveranciers en klanten) duidelijke en transparante informatie verstrekken over hun eigen resultaten.
Goed nieuws voor uw bedrijf: Nestlé heeft geanticipeerd op deze richtlijn met een jaar voorsprong: alle gegevens (uitgebreide informatie, concrete voorbeelden van onze impact) uit ons CSV-rapport voor 2024 zijn nu gebundeld in onze Niet-Financiële Verklaring, die als bijlage bij het Jaarverslag is gevoegd. Een vroegtijdige naleving die zeker ook nuttig zal zijn voor u.