Chronologie van onze geschiedenis

Onze geschiedenis begint in 1866, toen de Anglo-Swiss Condensed Milk Company zijn eerste fabriek voor gecondenseerde melk in Europa opende. In 1867 ontwikkelt Henri Nestlé een baanbrekend product voor babyvoeding. In 1905 fusioneert zijn bedrijf met Anglo-Swiss en ziet de Nestlé Groep zoals we die vandaag kennen het daglicht. In die periode werden steden steeds groter en zorgde de introductie van treinen en stoomboten voor lagere grondstofkosten, wat de internationale handel in consumentengoederen ten goede kwam.
Period highlights

In 1905 beschikt Nestlé & Anglo Swiss over meer dan 20 fabrieken en begint het bedrijf buitenlandse dochterondernemingen te openen in Afrika, Azië, Latijns-Amerika en Australië om zijn verkoopnetwerk uit te breiden. Naarmate Wereldoorlog I nadert, geniet het bedrijf een periode van bloei, de zogenaamde “Belle Époque” (Frans voor: het mooie tijdperk), en wordt het een internationaal zuivelbedrijf.
Period highlights
Wanneer de oorlog uitbreekt in 1914 stijgt de vraagt naar gecondenseerde melk en chocolade, maar een tekort aan grondstoffen en de beperkingen op grensoverschrijdende handel belemmeren de productie van Nestlé & Anglo-Swiss. Om dit probleem op te lossen verkrijgt het bedrijf productiefaciliteiten in de Verenigde Staten en Australië. Tegen het einde van de oorlog zijn er 40 fabrieken.
Period highlights

Na de oorlog neemt de vraag naar melk in blik af waardoor Nestlé & Anglo-Swiss in een grote crisis terechtkomt. Het bedrijf herstelt, maar wordt later opnieuw getroffen door de Wall Street Crash in 1929 die de koopkracht vermindert. Niettemin brengt dit tijdperk ook veel positiefs: het bedrijf krijgt een professioneel management, onderzoek krijgt een centrale plaats en baanbrekende producten zoals Nescafé worden gelanceerd.
Period highlights

De uitbraak van de Tweede Wereldoorlog in 1939 beïnvloedt vrijwel elke markt, maar Nestlé & Anglo-Swiss blijft doorwerken in moeilijke omstandigheden om zowel burgers als strijdkrachten te bevoorraen. In 1947 voegt het bedrijf Maggi soep en kruiden toe aan haar assortiment, en neemt de naam Nestlé Alimentana aan.
Period highlights

De naoorlogse periode wordt gekenmerkt door toenemende welvaart. Mensen in de VS en Europa geven geld uit aan machines die het leven gemakkelijker maken, zoals koelkasten en diepvriezers. Ze zijn ook voorstander van gemaksproducten en Nestlé Alimentana voorziet in deze behoefte met nieuwe producten, waaronder Nesquik en Maggi kant-en-klaarmaaltijden.
Period highlights

De overnames stellen Nestlé in staat om snel groeiende markten te betreden, zoals die van diepvriesproducten, en om de traditionele activiteiten in melk, koffie en voeding in blik uit te breiden. In de jaren 70 verbreedt het bedrijf haar aanbod met farmaceutica en cosmetica. Nestlé begint kritiek te krijgen van activistengroepen die beweren dat de marketing van babyvoeding onethisch verloopt. Nestlé wordt later een van de eerste bedrijven die de WHO-code toepast op vervangingsmiddelen voor moedermelk.
Period highlights
Na jaren van groei beschikt Nestlé over een aantal onrendabele merken en promoot alleen de producten die voldoen aan de eisen van de toenemende groep gezondheidsbewuste consumenten, overeenkomstig met de nieuwe ambitie van ‘Voeding, Gezondheid en Welzijn’. Het bedrijf breidt uit in de VS, Oost-Europa en Azië en streeft mondiaal leiderschap na op de markt van water, ijscrème en dierenvoeding.
Period highlights

Nestlé presenteert zijn Creating Shared Value-aanpak, gevolgd door de lancering van het Nestlé Cocoa Plan en het Nescafé Plan om duurzame toeleveringsketens te ontwikkelen. Terwijl Nestlé zijn positie in traditionele segmenten zoals zuigelingenvoeding en diepvriesproducten blijft versterken, begint het zich te richten op medische voeding.
Period highlights

Naast haar traditionele marktsegmenten blijft Nestlé nieuwe groeimogelijkheden vinden in de gezondheidszorg. Het neemt bedrijven over zoals Zenpep, Vital Proteins en Aimmune, evenals een meerderheidsbelang in Orgain, een leider in plantaardigevoeding. Het bedrijf versterkt ook zijn doelstellingen op het gebied van duurzame ontwikkeling door toe te zeggen recyclebare verpakkingen te gebruiken en de uitstoot van broeikasgassen tot nul te reduceren.
Period highlights
