Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

Wij geloven dat al onze producten deel kunnen uitmaken van een evenwichtig dieet dat een grote verscheidenheid aan groenten, fruit, peulvruchten en volkorenproducten bevat. Wij moedigen ook gematigdheid aan in de keuze voor meer verwennende voedingsopties.

Gemakkelijk te begrijpen informatie verstrekken

Voedingsinformatie kan verwarrend zijn. Daarom streven wij er voortdurend naar om informatie over de voedingswaarde, ingrediënten en porties zo duidelijk en gemakkelijk mogelijk te maken, met inachtneming van de wet- en regelgeving.

Voedingswaarde-etikettering op de voorkant van de verpakking

In overeenstemming met de regelgevende vereisten verstrekken wij consumenten vrijwillig aanvullende voedingsinformatie om hen te helpen een weloverwogen keuze te maken. De verschillende landen en regio's hebben hun eigen voedingsprofileringssystemen, elk met hun eigen kenmerken en doelstellingen. Deze systemen kunnen verschillen qua erin opgenomen voedingsmiddelen, drempels voor voedingswaarden en etiketteringsvereisten. Daarom gebruiken wij verschillende voedingswaarde-etiketteringssystemen.

In Europa ondersteunen wij het Nutri-Score voedingswaarderingssysteem.

Nutrition Marketing Nutri-score

 

Een letterschaal met vijf niveaus, met kleurcodes van A (gezondste keuze) tot E (minst gezonde keuze). Zo kunt u in één oogopslag zien tot welke categorie een voedingsmiddel of drank behoort. Klik hier voor meer details

Richtlijnen voor de porties

Hoeveel u eet kan net zo belangrijk zijn als wat u eet. Het Nestlé Portion Guidance-initiatief, dat in 2013 werd gelanceerd, is bedoeld om consumenten te helpen begrijpen wat een geschikte portie van onze producten vormt.

Om nog een stap verder te gaan hebben wij, waar de lokale regelgeving dat toestaat, een nieuwe verbintenis ingevoerd met betrekking tot de grootte van de porties voor ons snoep en ijs, waarbij wij garanderen dat alle producten met meerde porties duidelijke vermeldingen over de porties op de voorkant van de verpakking hebben:

  • Al onze kinderporties zijn kleiner dan of gelijk aan 110 kcal.
  • Al onze producten met meerdere porties en gezinsverpakkingen zullen duidelijke vermeldingen op de voorkant van de verpakking weergeven.

Verantwoorde marketing

Het aanleren van goede voedingsgewoonten vanaf de kindertijd is essentieel voor een gezond leven. Studies tonen aan dat blootstelling aan reclame voor eten en drinken tijdens de eerste levensjaren de voedingskeuzes en consumptiepatronen van kinderen kan beïnvloeden.

Gezonde voeding is cruciaal voor de groei en ontwikkeling van kinderen. Ouders spelen een essentiële rol om ervoor te zorgen dat hun kinderen vanaf de jongste leeftijd tot in de puberteit gezonde voedingsgewoonten aanleren. Wij geloven dat merken door voorlichting en verantwoorde marketingpraktijken ouders kunnen helpen weloverwogen beslissingen te nemen over de evenwichtige voeding die nodig is om kinderen te helpen hun volledige potentieel te bereiken.

Naarmate de wetenschap en het onderzoek ons een beter inzicht hebben gegeven in de complexe relatie tussen voeding en gezondheid, is ons marketing- en reclamebeleid geëvolueerd.

Al in 2002 stelden onze Communicatieprincipes strenge normen voor marketing gericht op kinderen. We hebben deze principes in 2008 versterkt en in 2018 opnieuw met Nestlé's marketingcommunicatiebeleid voor kinderen (pdf-document in het Engels).

Wij hebben ook externe verbintenissen onderschreven, zoals

In 2023 hebben wij een nieuw beleid ingevoerd en een bestaand beleid versterkt met betrekking tot verantwoorde marketingpraktijken.

Verantwoord op de markt brengen van vervangingsmiddelen voor moedermelk

Verantwoord op de markt brengen van vervangingsmiddelen voor moedermelk

Wij ondersteunen en beschermen borstvoeding door ons strikt te houden aan ons beleid en onze toonaangevende praktijken met betrekking tot het verantwoord op de markt brengen van vervangingsmiddelen voor moedermelk.

Daarom hebben wij in januari 2023 ons beleid voor de implementatie van de WHO-code voor het op de markt brengen van vervangingsmiddelen voor moedermelk (Nestlé Policy For Implementing the WHO Code) bijgewerkt (pdf, 5Mb)Ons beleid verbiedt minimaal de promotie van zuigelingenvoeding voor kinderen van 0-6 maanden in alle landen waar wij actief zijn. Naleving van ons beleid is geïntegreerd in onze handelspraktijken, aangezien wij een jaarverslag blijven publiceren dat wordt beoordeeld door onze Raad van Bestuur.

Nestlé's Leading the Way: Responsible Marketing of Breast Milk Substitutes, 2023 Report laat zien dat we ons blijven inzetten voor de bescherming, bevordering en ondersteuning van borstvoeding. Daarom is de verantwoorde marketing en verkoop van vervangingsmiddelen voor moedermelk zo belangrijk voor ons. Dit rapport beschrijft onze voortdurende inspanningen op dit gebied, in lijn met ons beleid om de WHO-code te implementeren.

Op de website van het wereldwijde hoofdkantoor van Nestlé vindt u meer informatie over onze verbintenis tot de promotie en bescherming van borstvoeding dankzij ons toonaangevende beleid voor het verantwoord op de markt brengen van vervangingsmiddelen voor moedermelk.

Verantwoorde marketing voor kinderen

Verantwoorde marketing voor kinderen

Wij nemen ook al jaren vrijwillige maatregelen op het gebied van verantwoorde marketing voor kinderen.

In 2023 hebben wij onze verantwoorde marketingpraktijken versterkt door extra beperkingen toe te passen op betalende reclame in de media. Deze maatregelen hebben tot gevolg dat kinderen jonger dan 16 jaar niet worden blootgesteld aan reclame in categorieën zoals snoep, ijs of zoete en zoute koekjes.

Daarnaast verbinden wij ons ertoe om geen persoonsgegevens te verzamelen en alleen samen te werken met influencers op sociale media die ouder zijn dan 18 jaar. Lees voor meer informatie over onze verantwoorde marketingpraktijken bij kinderen ons beleid (pdf, 2Mb – informatie in het Engels).

Wij zijn ons ervan bewust dat verantwoorde marketing veel meer omvat dan reclame alleen. Wij beoordelen de verdere acties die wij kunnen en moeten ondernemen om hoge normen te handhaven en echt verantwoordelijk en transparant te zijn in onze communicatie en marketing, met name voor de meest gevoelige producten of verwennende producten wanneer de regelgeving ontoereikend is.