Onze geschiedenis
Good Food, Good Life. Dat is al meer dan 150 jaar ons motto. Het melkmeel voor zuigelingen van Henri Nestlé heeft veel baby's een goede start in het leven gegeven, een uitvinding die ongeveer het begin van de geschiedenis van ons bedrijf markeert.
In de loop der jaren hebben we heel wat andere dingen uitgevonden en talrijke populaire merken gecreëerd. Altijd met hetzelfde doel: mensen en hun gezinnen vreugde, plezier en een betere levenskwaliteit bieden.
De oorsprong
De oorsprong van Nestlé gaat terug tot 1849, de datum waarop een apothekershulp en scheikundige, Henri Nestlé genaamd, zijn laboratorium vestigde in het Zwitserse stadje Vevey, op de oevers van het Lemanmeer.
Daar ontwikkelde hij in 1867 meel op basis van koemelk en geroosterd brood dat bestemd was voor baby’s die niet gevoed konden worden door hun moeder.
Henri Nestlé creëerde een revolutionair product en redde zo het leven van een zuigeling van twee weken die geen moedermelk verdroeg.
Het nieuwe product was weldra bekend in de hele wereld onder de naam ‘Farine lactée Henri Nestlé’.
Een pionier...
Henri Nestlé gaat door voor een voorbeeld, als pionier in het domein van nutritionele voedingsproducten én als ondernemende zakenman. Zijn zorg was het redden van het leven van pasgeborenen die niet gevoed konden worden met moedermelk, wat volgens hem toen al de beste voeding voor hen was.
Maar hij merkte dat hij heel wat meer moeders en zuigelingen kon helpen door zijn efficiënte formule te exporteren naar andere landen. Hij zette daarom een netwerk van vertegenwoordigers en importeurs op om ze eerst in Europa en daarna in Australië en in Zuid-Amerika te verdelen. Vanaf de jaren 1870 werd het Farine Lactée Henri Nestlé verkocht in verre contreien zoals Egypte, Rusland, Mexico en Indonesië.
De principes van Henri Nestlé worden nog altijd gevolgd, want Nestlé vindt dat moedermelk de ideale voeding voor de zuigeling blijft.
Een nest als logo van Nestlé
Omdat zijn achternaam (Nestlé) letterlijk ‘Nestje’ betekent in het Duitse dialect dat Henri Nestlé sprak, besloot hij van het nestje zijn handelsmerk te maken. Op het familiewapen van Nestlé, dat dateert uit de 17e eeuw, stond al een nest.
Nu nog is het een van de meest bekende logo’s over de hele wereld dat wijst op het belang dat Nestlé hecht aan voeding voor een gezond leven.
Ontdek de evolutie van het Nestlé logo door de eeuwen heen op de website van het hoofdkantoor van Nestlé in Zwitserland (uitleg in het Engels)
Hoewel melk en babyvoeding aan de oorsprong van de Groep liggen, hebben vele andere voedingsproducten de activiteit in de loop der jaren verrijkt: chocolade en zoetwaren, instantdranken, culinaire producten, water, producten voor huisdieren, medische voeding.
Reis door de tijd met de geschiedenis van Nestlé
Ga met ons mee op een reis vanaf onze oprichting tot nu. Ontdek het ontstaan van de Nestlé Groep, hoe hij zich heeft ontwikkeld en waar hij nu staat.