Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

De wereldwijde voedselproductie draagt voor ongeveer een derde bij aan de totale uitstoot van broeikasgassen. Het is daarom essentieel om onze activiteiten en logistiek te heroverwegen door milieuvriendelijke oplossingen toe te passen in ons productieproces.

Onze capaciteit op het gebied van hernieuwbare energie vergroten

  • Wij verbinden ons ertoe om een netto nulverbruik te bereiken door maatregelen te nemen zodra wij mogelijkheden daartoe zien. Sommige acties hebben onmiddellijke voordelen opgeleverd, zoals het verhogen van onze inkoop van hernieuwbare elektriciteit.

    Wij versterken deze acties door gebruik te maken van verwarmingsketels op biomassa van verantwoorde herkomst en door energiebesparende maatregelen te nemen, zoals ledverlichting en de uitfasering van schadelijke gassen in de koeling.
    Onze capaciteit op het gebied van hernieuwbare energie vergroten

In België gebruiken ons hoofdkantoor in Brussel, onze bottelarij van Valvert en Nestlé Pure Life in Etalle in de provincie Luxemburg, evenals alle Nespresso-winkels groene elektriciteit.

Meer hernieuwbare thermische energiebronnen gebruiken

  • Onze Nescafé-fabriek in Girona, in Spanje, gebruikt koffiedik als brandstof voor een ketel op biomassa.

    In Indonesië en Maleisië zijn vijf van onze fabrieken afgestapt van fossiele brandstoffen en gebruiken ze nu kaf van lokale rijst als biobrandstof.

    We hebben ook industriële warmtepompen geïnstalleerd in La Penilla in Spanje, waarmee we 1.750 ton CO2-uitstoot besparen, en in Konolfingen en Orbe in Zwitserland, waar we in elke fabriek 1.000 ton CO2-uitstoot per jaar besparen.
    Meer hernieuwbare thermische energiebronnen gebruiken

Onze transportoplossingen verbeteren

Bij Nestlé maakt de uitstoot van broeikasgassen door vrachtvervoer 8% uit van onze totale koolstofvoetafdruk. Wij richten ons op het verminderen van deze uitstoot en het verbeteren van de opslagefficiëntie in onze transportactiviteiten.

Vanwege onze wereldwijde aanwezigheid erkennen we dat er geen universele oplossing is. We werken lokaal door specifieke maatregelen te nemen om onze tussentijdse doelstelling van 20% minder CO2 tegen 2025 te halen.

  • In België maken 3 initiatieven voor duurzame logistiek het mogelijk om 1 miljoen km dieselvrachtwagens per jaar te vermijden.
    Onze transportoplossingen verbeteren

Ontdek onze 3 initiatieven in video en in detail.

Ontdek onze 3 initiatieven in video en in detail

Initiatief 1: samenwerking tussen Colruyt en Nestlé om elektrisch te gaan

Sinds begin 2024 rijdt de ‘Nestlélektrische’  trekker met oplegger van 44 ton, die 66 pallets kan vervoeren, rond op Belgische wegen om de magazijnen van Colruyt te bevoorraden. Nestlé is een van de eerste bedrijven in Europa die dit soort vrachtwagen heeft besteld.

  • Mathieu Wanderpepen, Project Manager Transport bij Colruyt Group, legt uit hoe deze samenwerking tot stand is gekomen: 

    « Bij Colruyt zijn we altijd op zoek naar manieren om onze CO2-uitstoot te verminderen. We voeren al tests uit met elektrische en waterstofaangedreven vrachtwagens om onze winkels te bevoorraden. Sinds kort kijken we ook naar de inkomende stromen. Daarom namen we contact op met Nestlé, dat meteen reageerde op onze oproep.

    De samenwerking verloopt erg goed en het interessante aan dit project is dat we samen leren en de processen voortdurend aanpassen zodat we deze praktijken in de toekomst kunnen uitbreiden ».
  • Yves Oeblinger, Supply Chain Manager bij Nestlé Waters legt uit:

    « Werken met een elektrische vrachtwagen is radicaal anders dan met een dieselvrachtwagen. Dit vereiste een diepgaande samenwerking met onze transporteur Remitrans, onze logistieke dienstverlener Distrilog en Colruyt.

    We moesten samen ons hele logistieke model herbekijken om een geoptimaliseerde route voor de elektrische vrachtwagen te ontwerpen, waarbij de capaciteit optimaal benut werd, rekening houdend met de levensduur van de batterij en de rentabiliteit van het project. Alle partijen speelden het spel mee en toonden veel flexibiliteit om het tot een goed einde te brengen. »

Hoe werkt dat in de praktijk?

De vrachtwagen begint de dag in het distributiecentrum van Nestlé Waters in Ghislenghien, om te leveren aan het Spar-depot in Mechelen. Voor een optimaal gebruik rijdt het voertuig vervolgens naar het Distrilog-magazijn in Willebroek, waar het Nestlé-producten in verschillende categorieën laadt, voordat het terugkeert naar Ghislenghien om te leveren aan het Colruyt-magazijn.

Tot slot maakt de vrachtwagen korte regionale rondes om ons water te leveren voordat hij terugkeert naar Remitrans om te worden opgeladen.

Om ervoor te zorgen dat dit project volledig in overeenstemming is met ons algemeen beleid dat het gebruik van hernieuwbare energie in onze eigen vestigingen verplicht maakt, hebben we onze transporteur Remitrans gevraagd om de vrachtwagen op te laden met zonnepanelen en, indien mogelijk, met 100% hernieuwbare elektriciteit van Belgische oorsprong.

Dit initiatief zal ons in staat stellen om zo'n 45.000 km per dieselvrachtwagen en ongeveer 70 ton CO2 per jaar te besparen.

Initiatieven 2 et 3: multimodaal transport aanmoedigen

Sinds enkele jaren gebruikt Nestlé multimodaal transport (trein of boot + vrachtwagen) voor trajecten van meer dan 800 km in Europa. Deze aanpak vermindert niet alleen de CO2-uitstoot aanzienlijk, maar verlicht ook de congestie op de wegen door veel vrachtwagens te schrappen. We hebben meer dan 40 alternatieve routes opgezet op het continent.

In 2023 hebben we voor onze leveringen aan België ook twee nieuwe oplossingen geïmplementeerd vanuit het noorden van Spanje, die het gebruik van dieselvrachtwagens aanzienlijk hebben verminderd.

  • De eerste betreft het transport van onze babymelk die wordt geproduceerd in onze fabriek in Sevares in Asturië, op 1.500 km van onze thuisbasis. Voorheen werden deze producten alleen per vrachtwagen vervoerd. Nu reizen ze 1.400 km per boot vanuit Santander of Bilbao en ongeveer 100 km per vrachtwagen. Deze nieuwe route vermindert de koolstofuitstoot met 27%.
  • De tweede route kan onze CO2-uitstoot met 75% verminderen. In 2023 hebben we een test uitgevoerd door 1.200 van de 1.300 km vrachtwagentransport van onze Nescafé- en Nescafé Dolce Gusto-producten, die in Girona worden geproduceerd, over te hevelen naar een trein die Perpignan met Antwerpen verbindt.

Dankzij dit initiatief kunnen we 3.500 km per trein afleggen in plaats van per vrachtwagen.

De volgende stappen

Gebruik van de binnenvaartwegen, waardoor we nog meer kilometers per vrachtwagen kunnen besparen en een aantal verkeersknelpunten kunnen vermijden, met name rond Antwerpen.

In België en in heel Europa worden spelers die zich inzetten voor duurzame logistiek, zoals Nestlé, geconfronteerd met een gezamenlijke uitdaging: de infrastructuur is nog niet klaar. Laadstations voor vrachtwagens, elektrisch of op waterstof, kunnen de volumes die nodig zijn voor een grootschalige expansie niet aan. Bovendien is de capaciteit van het elektriciteitsnet onvoldoende om te voorzien in de groeiende behoeften van transportbedrijven en particulieren. Biobrandstoffen van de derde generatie uit afval zijn nog maar in beperkte hoeveelheden beschikbaar.

Dit zijn industriële en collectieve uitdagingen waarvoor we moeten samenwerken om te leren en langetermijnoplossingen te ontwikkelen.