Onze strategie inzake verpakkingen
Onze visie op verpakkingen is duidelijk: ervoor zorgen dat in de toekomst geen van onze verpakkingen, met inbegrip van plastic, op een stortplaats of als zwerfvuil op het land, in zeeën, meren of rivieren belandt.
Wij werken actief aan het verminderen van onze verpakkingen en creëren intelligent ontworpen verpakkingen die recycleerbaar, herbruikbaar of navulbaar zijn, met behulp van innovatieve materialen. Wij werken samen en helpen bij het opzetten van verbeterde recyclage-infrastructuren om afval op het land en in de oceanen te vermijden.
Hoewel dit een ambitieus doel is, zijn wij vastbesloten om dit te bereiken zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit, want verpakkingen zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat producten goed worden beschermd.
Onze strategie in vijf pijlers
Onze verpakkingsstrategie is wetenschappelijk onderbouwd en profiteert van het baanbrekende werk van het Nestlé Institute of Packaging Science, het enige onderzoeksinstituut in zijn soort en een uniek innovatiecentrum in de voedingsindustrie.
Dit instituut is opgericht in 2019 en heeft ongeveer 50 wetenschappelijk experts op het gebied van verpakking in dienst die zich toeleggen op het onderzoek naar en de ontwikkeling van de volgende generatie duurzame verpakkingsmaterialen.
Ze dragen bij aan de ontwikkeling en het ontwerp van verpakkingen, en richten hun onderzoek voornamelijk op wetenschappelijke en technologische gebieden om nieuwe verpakkingsoplossingen te vinden zoals:
- hervulbare, navulbare of herbruikbare verpakkingen
- vereenvoudigde verpakkingsmaterialen
- gerecycleerde materialen
- hoogwaardig papier en materialen van plantaardige oorsprong die als barrière fungeren
- composteerbare en biologisch afbreekbare materialen
Pijler 1: Het gebruik van plastic verpakkingsmateriaal verminderen
Wij willen minder verpakkingsmaterialen gebruiken, met inbegrip van minder nieuw plastic, dat wij tegen 2025 met een derde willen verminderen.
Voorbeelden van onze maatregelen omvatten het verwijderen van overbodige deksels, accessoires, luiers en plastic folie.
In 2022 heeft NESCAFÉ Dolce Gusto nieuwe capsules ingevoerd die meer dan 2.500 ton polypropyleen besparen dankzij een vermindering van 13% in het gewicht van plastic in de capsules.
Andere voorbeelden zijn:
- SMARTIES: 100% papieren verpakkingen
- NESQUIK: gebruik van gerecycleerd plastic voor de beroemde gele doos
Pijler 3: Betere verpakkingsmaterialen ontwikkelen
Wij werken samen met verschillende industriële partners om nieuwe verpakkingsmaterialen en -oplossingen te ontwikkelen.
Wij hebben alle plastic rietjes tegen eind 2021 uit onze producten verwijderd en speciaal ontworpen papier ontwikkeld als alternatief materiaal.
Wij willen dat 100% van onze plastic verpakkingen recycleerbaar is vanaf het ontwerp en wij elimineren geleidelijk het gebruik van materialen die niet zijn ontworpen voor recyclage.
Eind 2023 is 83,5% van onze plastic verpakkingen zo ontworpen dat ze kunnen worden gerecycleerd.
Voor sommige van onze merken (bijvoorbeeld Nescafé, Purina) zijn wij overgestapt op wat wij ‘monomaterialen’ noemen, d.w.z. verpakkingen gemaakt van één soort materiaal. Op die manier creëren wij verpakkingen die vanaf het begin ontworpen zijn voor recyclage, wat hergebruik ervan vergemakkelijkt.
Pijler 2 :Herbruikbare en navulbare systemen ontwikkelen
Om de behoefte aan wegwerpverpakkingen te verminderen, werken wij aan het elimineren van niet-recycleerbaar plastic en investeren wij in alternatieve en innovatieve distributiesystemen.
Het introduceren van dit soort initiatieven kost tijd en vereist meerdere testfasen en praktijksituaties om de optimale efficiëntie ervan te beoordelen.
Daarom werken we samen met partners in de detailhandel om systemen voor hergebruik en navulling te verbeteren en uit te breiden.
Pijler 4: Een infrastructuur bevorderen die recyclage vergemakkelijkt
Wij verbinden ons er wereldwijd toe dat plastic afval niet meer in het milieu wordt gedumpt.
Wij ondersteunen infrastructuur voor inzameling, sortering en recyclage in de landen waar onze producten worden verkocht en in sommige landen streven wij ernaar om dezelfde hoeveelheid plastic in te zamelen en te recycleren als wij in onze producten gebruiken, volgens het principe ‘één ton in, één ton uit’.
Pijler 5: Nieuwe reflexen aanleren
Om het probleem van plastic afval aan te pakken, moeten wij allemaal - Nestlé, zijn distributiepartners, zijn leveranciers en zijn consumenten - radicaal van gedrag veranderen.
Wij hebben opleidingen over duurzaamheid van verpakkingen opgezet voor onze werknemers en wij willen anderen voorlichten en aanmoedigen door middel van verschillende programma's en campagnes, zodat iedereen kan uitkijken naar een afvalvrije toekomst.
Wij denken ook dat het essentieel is om onze consumenten de juiste informatie te geven wanneer wij het over dit onderwerp hebben.
Enkele voorbeelden
-
Smarties, een gamma met 100% papieren verpakkingen. Sinds 2021 heeft deze ontwikkeling in België 2,7 ton plastic per jaar bespaard. -
NAN zuigelingenvoeding: deksel gemaakt van plastic van biologische oorsprong. De blikken melk hebben deksels en lepeltjes die gemaakt zijn van respectievelijk 66% en 95% suikerriet (en bijproducten). De deksels kunnen worden gerecycleerd via de PE-keten in de nieuwe blauwe zakken, net als de metalen blikken. -
Purina ONE kiest voor monomateriaal. Alle zakken kattenbrokken van Purina ONE veranderen van een PET+PE-formule in een PE-monomateriaal, waarvan een deel afkomstig is van gerecycleerd materiaal (rPE).
Reeds behaalde resultaten
*De vermelde cijfers zijn representatief voor de wereldwijde impact van Nestlé en zijn niet beperkt tot lokale schaal.
Alle vooruitgang die we hebben geboekt, is beschikbaar in ons verslag rapport de Création de valeur partagée et durabilité 2023 (informatie in het Engels)
-
Plasticvervuiling bestrijden Het gebruik van nieuw plastic verminderen en kiezen voor een holistische aanpak met nieuwe verpakkingsoplossingen.Meer weten -
Alle koffiecapsules in de blauwe zak Plastic en metalen koffie- en andere drankcapsules mogen in de blauwe zak in heel België.Meer weten -
Nestlé, het eerste nulafvalbedrijf in België De afvalstroom optimaal benutten en nul afval bereiken. Een realiteit bij Nestlé in Brussel.Meer weten