Sort by
Sort by

Onze duurzame verpakkingsstrategie

Notre stratégie de durabilité des emballages

Onze visie op verpakkingen is duidelijk: wij werken aan een wereld waarin geen enkele Nestlé-verpakking, ook geen plastic, op een stortplaats of als afval op het land of in zeeën, meren en rivieren terechtkomt. Als 's werelds grootste levensmiddelenbedrijf zijn onze acties belangrijk, en wij zetten ons in om onze omvang en schaal te gebruiken ten behoeve van een wereld zonder afval.

Hoe werken we aan het verminderen van onze impact op het milieu?

- 35 %
80 %
> 95 %
Nestlé Institute of Packaging Sciences NL

Nestlé Institute of Packaging Sciences 

Een unieke innovatiepool in de voedingssector

Het Nestlé Institute of Packaging Sciences werd in 2019 opgericht en is de eerste in zijn soort in de voedingsindustrie. Het instituut brengt 180 experts van onze R&D-afdeling samen om nieuwe milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen en -systemen te ontwerpen en ontwikkelen. Om die innovatie te versnellen, werkt het NIPS nauw samen met onze andere R&D-instituten, maar ook met een wereldwijd netwerk van onderzoekscentra, start-ups en leveranciers.

Voor welke toepassingen? Het NIPS creëert innovatieve oplossingen op het vlak van vereenvoudigde verpakkingen, hervulbare en herbruikbare verpakkingen, gerecycleerde materialen, plantaardige materialen en papier, composteerbare materialen ... die gebruikt worden in al onze assortimenten.

1. Minder verpakkingen

De hoeveelheid materiaal en de impact ervan verminderen.

Ons doel is het gebruik van nieuwe plastics tegen 2030 met een derde te verminderen en de voorkeur te geven aan alternatieve materialen die het recycleren van verpakkingen vergemakkelijken.

  • Smarties: 100% papier

    Elk jaar tonnen minder plastic in België

    Onze R&D heeft een echt technisch huzarenstukje afgeleverd: papier gebruiken voor alle verpakkingen van het Smarties assortiment. Het resultaat? Duurzame verpakkingen die gewoon in de vuilnisbak voor papier kunnen. Sinds 2021 heeft deze evolutie in België 2,7 ton plastic per jaar bespaard. En ook de verpakkingen van Quality Street schakelen nu over van een combinatie van cellulose en aluminium naar papier.

    Voor meer informatie, zie ons persbericht
     

  • NAN-babyvoeding: bioplastic

    Recycleerbaar plastic gemaakt van suikerriet

    Een andere innovatie die beschikbaar is in België, is bioplastic gemaakt van suikerriet voor de producten van het merk Nestlé NAN voor zuigelingen en kinderen. De melkblikken hebben deksels en lepels die respectievelijk voor 66% en 95% uit suikerriet (en bijproducten) bestaan. Ze zijn dus gecertificeerd als producten die gemaakt zijn van hernieuwbare materialen. De deksels en metalen blikken kunnen gerecycleerd worden via het PE-kanaal in de nieuwe blauwe zakken.

    Voor meer informatie, zie ons persbericht

2. Vereenvoudigde verpakkingen

Verpakkingen vereenvoudigen om ze beter te recycleren.

Meerlagige verpakkingen zijn één van de moeilijkste om te recycleren, zelfs in efficiënte structuren zoals in België. Daarom ontwikkelt Nestlé nieuwe monomaterialen. De voordelen: gemakkelijker te recycleren, kwaliteitsvolle gerecycleerde grondstof beschikbaar ... en dus minder nieuw plastic nodig in de toekomst.

Purina kiest voor monomateriaal

Vereenvoudigde verpakkingen en gerecycleerd plastic

Vanaf oktober schakelen alle zakjes voor Purina ONE kattenvoer over van een PET+PE-formule naar een PE-monomateriaal dat deels afkomstig is van gerecycleerd materiaal (rPE).

Alle vershoudzakjes voor nat kattenvoer zullen tegen 2025 overschakelen van drie materialen (aluminium+PP+PE) naar PP.

3. Herbruikbare verpakkingen

Oplossingen ontwikkelen voor hervulling en hergebruik.

Overal ter wereld test Nestlé de verkoop in bulk en herbruikbare verpakkingen. Sinds deze zomer nemen we in Frankrijk deel aan “Bulk Avenue”, een initiatief van Carrefour om de bulkervaring te verbeteren en klanten te begeleiden bij hun verantwoorde consumptie.

Bulk Avenue, bulk maar dan eenvoudiger

Dit testproject van 6 maanden loopt in een hypermarkt en een supermarkt. Nestlé biedt er 9 producten aan: 2 Nescafé oplosproducten, 1 Nesquik product, 3 chocoladeproducten (Smarties, KitKat Balls en chocoladekoekjes) en 3 Purina producten (dierenvoeding). De R&D-teams van het NIPS zijn een heuse technologische uitdaging aangegaan door bulkproducten aan te bieden die zo vochtgevoelig zijn als oploskoffie en Nesquik.

In deze “Bulk Avenue” afdeling kunnen shoppers hun verpakking kiezen (glas, papieren zakken) en hebben ze toegang tot een weegschaal en geïllustreerde uitleg. Een ander voordeel van deze formule is de duidelijke en aantrekkelijke etikettering, voor een nog aangenamere consumentenervaring.