Henri Nestlé, stichter van het bedrijf, wordt 200 Wetenschappelijke innovaties en wereldwijde ambitie gaven de onderneming van meet af aan vorm
9 augustus 2014 - Nestlé viert dat 200 jaar geleden Henri Nestlé geboren werd. Hij richtte een bedrijf op dat graanproducten voor zuigelingen maakte.
Na de fusie in 1905 met het Engels-Zwitserse Condensed Milk Co zou dit bedrijf uitgroeien tot de grootste onderneming wereldwijd in dranken en levensmiddelen.
Henri Nestlé werd twee eeuwen geleden in Duitsland geboren. Zijn zin voor wetenschappelijke innovaties, gecombineerd met een instinct voor marketing en een wereldwijde ambitie blijven de onderneming ook vandaag nog vorm geven en stimuleren.
"Twee eeuwen na de geboorte van de stichter geven de activiteiten van Nestlé blijk van een opmerkelijke continuïteit", aldus de CEO van het bedrijf, Paul Bulcke.
"Hoewel Nestlé zijn aantal producten en markten aanzienlijk heeft uitgebreid, zijn de passie voor kwaliteit en het gebruik van het recentste wetenschappelijke onderzoek om de voedingswaarde van de producten te verbeteren onveranderd gebleven", voegde hij er nog aan toe.
Henri Nestlé was afkomstig van Frankfurt am Main en volgde een opleiding tot apothekersassistent alvorens hij naar het Zwitserse stadje Vevey kwam, op de noordoostelijke oever van het meer van Genève, om daar zijn wetenschappelijke kennis aan te scherpen.
In 1867 richtte hij in Vevey ook zijn bedrijfje voor graanproducten voor zuigelingen op. Sindsdien is het kleine stadje de wereldwijde hoofdzetel gebleven van de onderneming die hij stichtte.
Experimentele vernieuwer
Het ondernemerstalent van dhr. Nestlé kwam tot uiting toen hij een residentieel landgoed aankocht met verschillende bijgebouwen, waaronder een molen, een distilleerderij en een opslagplaats. Hier leverden zijn chemische bagage en creatieve geest hem wisselend succes op bij het vervaardigen van tal van artikelen - gaande van limonade en azijn tot verf en kunstmest.
In die tijd kampte de mens met een hoog sterftecijfer bij kinderen. Er bestond wel specifieke voeding voor zuigelingen maar het was erg ingewikkeld en tijdrovend om die te bereiden. Bovendien vonden de baby's er vaak niets aan. Melk was moeilijk te bewaren en was bovendien niet altijd zuiver.
Henri Nestlé was ervan overtuigd dat baby's vooral nood hadden aan goede melk, tarwebloem en suiker. Cruciaal daarbij was om het zetmeel en zuur uit de bloem te verwijderen zodat baby's deze vlot zouden kunnen verteren.
Het ontstaan van de Farine Lactée
Hij gebruikte Zwitserse melk van topkwaliteit om geconcentreerde melk te maken. Hij bakte de bloem tot een hard koekje [...] dat hij vermaalde en daarna mengde met de melk. Hij liet dat alles opdrogen tot het eindproduct. "Het is een enorm belangrijke ontdekking met enorme toekomstperspectieven", zo jubelde hij over zijn product, dat hij de naam Farine Lactée gaf.
Farine Lactée werd in 1867 voor het eerst verkocht. Een baby uit het stadje die te vroeg werd geboren en waarvan men dacht dat hij zou sterven, kreeg een verdunde versie toegediend. Dankzij dit "mirakelproduct" haalde de baby het toch. De vraag naar de zuigelingengranen van Nestlé steeg pijlsnel.
Henri werkte samen met wetenschappers en artsen en vormde de best beschikbare kennis om tot een succesvol en eenvoudig te bereiden product. Dit was toentertijd het meest complete babyboedsel: eenvoudig te bereiden, de baby's vonden het lekker en het product was wetenschappelijk onderbouwd. Bovendien was het ook veelzijdig. Farine Lactée kon immers met ijzer en andere additieven worden verrijkt en zo ook gebruikt worden bij voedingsproblemen bij volwassenen, zoals anemie.
Meesterlijke marketing
Nestlé was een pionier op het gebied van marketingtechnieken. Hij wijzigde zijn eigen familiewapen en creëerde op basis daarvan het bedrijfslogo met een familie vogels in een nest. Nestlé erkent het belang en de kracht van dit beeld en de associatie met zijn naam, daarom is dit tot op vandaag het logo van de onderneming gebleven.
Tussen de herfst van 1867 en maart 1875, toen Henri het bedrijf verkocht, steeg de jaarlijkse verkoop van 8.600 blikjes zuigelingenvoeding naar meer dan een miljoen. Tegen 1874 werd de babyvoeding in 18 landen verhandeld, waaronder Australië, Brazilië en Rusland, op alle vijf de continenten.
Henri Nestlé stierf op 7 juli 1890 en staat in het geheugen gegrift als een ondernemer die zijn wetenschappelijke kennis gebruikte om aan de behoeften van de samenleving tegemoet te komen. Zijn volhardendheid en zijn toewijding brachten een bedrijf voort dat, net zoals de stichter, zich blijft inzetten om de nieuwste wetenschappelijke bevindingen te benutten om de voedingswaarde van zijn producten te verbeteren.
Hoewel de apothekersassistent in Vevey die het bedrijf oprichtte nooit had kunnen denken hoe groot zijn bedrijf ooit zou worden, blijven de doelstellingen van Nestlé vandaag - om het grootste bedrijf inzake voeding, gezondheid en welzijn ter wereld te zijn - gestoeld op wat de stichter 150 jaar geleden voor ogen hield.
De evolutie van het logo van Nestlé
Link naar Flickr photostream