Nestlé herdefinieert ouderschapsverlof en biedt meer verlofdagen aan nieuwe ouders, ongeacht hun geslacht

Vanaf 1 januari 2021 wordt het vaderschapsverlof in België verhoogd van 10 naar 15 dagen. Hoewel deze ontwikkeling met open armen wordt ontvangen door toekomstige ouders, heeft Nestlé zijn ouderschapsverlofbeleid al een jaar geleden wereldwijd ingrijpend gewijzigd, met het oog op concrete ondersteuning van werknemers bij de opvang van hun kind. En dit voor alle ouders, ongeacht hun geslacht en statuut.

In afwachting van de komst van een baby, ontdekken de meeste ouders vaak een gelukkige mix van vreugde en uitputting, slapeloosheid en opwinding. Echter, niet alle ouders ervaren de eerste weken op dezelfde manier, en sommigen kunnen hun werk niet volledig links laten liggen. Zo ontstaat de indruk een unieke kans te missen om een band met hun kind op te bouwen en/of hun partner zo goed mogelijk te helpen. Bij Nestlé was het verbeteren en harmoniseren van het aanbod van kostbare tijd voor elke ouder een vanzelfsprekendheid.

Hoewel het verlof voor co-ouders in België verder zal toenemen tot 20 dagen in januari 2023, heeft Nestlé niet gewacht op deze veranderingen en heeft het sinds januari 2020 een nog uitgebreider ouderschapsverlofbeleid, dat van toepassing is op de 291.000 werknemers over de hele wereld. Dit beleid ondersteunt alle soorten gezinnen en benadrukt de rol van de opvoeding, zonder te focussen op genderkwesties. Ouders die een kind adopteren of pleegouders zijn, kunnen van dezelfde voordelen genieten als andere gezinnen. Hetzelfde geldt voor families van hetzelfde geslacht.

Het programma biedt :

• 18 weken betaald door Nestlé* voor de eerste gerechtigde ouder, ongeacht het geslacht. Op dit moment is de standaard in België 15 weken, betaald door de onderlinge verzekeringsmaatschappij, en alleen voor vrouwen. Bij Nestlé kan deze persoon bijvoorbeeld de biologische of adoptieouder zijn, een geregistreerde partner, de wettelijke voogd van het kind, etc. De eerste verwijzende ouder is de wettelijke voogd van het kind.
  • 4 weken volledig betaald door Nestlé* voor elke tweede gerechtigde ouder (in tegenstelling tot 15 officiële dagen vanaf 1 januari 2021).

*Nestlé betaalt zijn werknemers buiten het wettelijk verlof.

Een jaar na de lancering van dit nieuwe beleid in België en Luxemburg, een van de allereerste markten waar Nestlé deze nieuwe standaarden heeft ingevoerd, is het bedrijf uiterst tevreden. Olivier Blanc, hoofd Human Resources van Nestlé België en Luxemburg: "Elk gezin is uniek en we zijn erg trots op deze aanpak die diversiteit viert en dezelfde rechten geeft aan biologische gezinnen, adoptiegezinnen, alleenstaande ouders en partners van hetzelfde geslacht. Het ondersteunen van de gezonde ontwikkeling van baby's is sinds onze oprichting een kernwaarde van ons bedrijf. Dit opvoedingsbeleid is een belangrijk onderdeel van onze inspanningen om kinderen de best mogelijke start in het leven te geven door ouders meer tijd met hun pasgeborene te laten doorbrengen.

30 personen (21 vrouwen en 9 mannen) hebben in 2020 al van deze maatregelen geprofiteerd bij Nestlé in België en Luxemburg. Deze extra tijd werd zeer geapprecieerd tijdens dit moeilijke jaar - dat gekenmerkt werd door telewerken en het sluiten van scholen en kinderdagverblijven - waarin sommige ouders moeite hadden om een evenwicht te vinden tussen de energie die ze aan hun kinderen besteden en hun werk.