Glutenvrij eten

Personen met een glutensensitiviteit kunnen nog een kleine hoeveelheid gluten verteren. Dit in tegentelling tot mensen met coeliakie, voor hen kan een kleine hoeveelheid gluten al een auto-immuun reactie veroorzaken met alle gevolgen vandien. Voor hen geldt een strict glutenvrij voedingsregime dat zij levenslang aan moeten houden, iets dat niet altijd gemakkelijk is.

Gluten vinden we vooral terug in graansoorten zoals tarwe, rogge of gerst. Dagelijks moet het overgrote deel van onze energie komen uit koolhydraatrijke voeding. Echter, wanneer er sprake is van glutenintolerantie worden koolhydraatrijke producten als brood of muesli taboe; dit geldt ook voor bier, een groot deel van de bereide maaltijden, taart, en zelfs frietjes en gehakt. Gelukkig bestaan er ook een heel aantal producten die van nature geen gluten bevatten, zoals rijst, aardappelen, groente en fruit...

 

Glutenvrij-logo

 

Het officiële „glutenvrij-logo“ – een doorgestreepte aar –, wordt erkend door de coeliakieverenigingen en helpt consumenten de glutenvrije producten te herkennen. Het gebruik van de claim “glutenvrij” is vastgelegd in de Europese wetgeving 41/2009 “met betrekking tot de samenstelling en etikettering van levensmiddelen geschikt voor mensen met een glutenintolerantie”, dit garandeert een gehalte aan gluten lager dan 20 mg/kg, een gehalte dat veilig is bevonden voor mensen met een glutenintolerantie.

 

Alternatieven bij Nestlé

 

Door glutenvrije alternatieven aan te bieden voor producten als pizzadeeg, taartdeeg en ontbijtgranen, maakt Nestlé het gemakkelijker voor mensen met glutenintolerantie om deze producten te vinden.

 

Houd in gedachten dat gluten op zicht niet slecht zijn voor het organisme, in tegendeel, bij gezonde personen heeft een glutenvrije voeding geen positief effect op de gezondheid.

Daarentegen, een betere beschikbaarheid van glutenvrije alternatieven helpt mensen met coeliakie of glutensensitiviteit om zich makkelijk aan hun dieet te houden.