Colruyt en Nestlé: een samenwerking die de wind mee heeft
De afgelopen maanden hebben de teams van Colruyt en Nestlé elkaar herhaaldelijk ontmoet. Wat was het doel? Een nauwe samenwerking opbouwen om de dynamiek van verschillende productcategorieën te versterken. En dit met een duurzame aanpak. Onze beide bedrijven engageren zich immers resoluut om samen concrete initiatieven te bedenken en ontwikkelen voor een verantwoorde toeleveringsketen.
1. Koffieworkshop
Op 6 maart 2025 vond er een koffiedag plaats in de kantoren van Nestlé. Deze bracht sleutelfiguren van Nestlé samen met zes vertegenwoordigers van Colruyt die actief zijn in de koffiesector: Carine De Cock, koffie-expert en inkoper, haar assistent, een verkoopanalist, een vertegenwoordiger van de buitendienst en een lid van het marketingteam. Het aanvankelijke doel van de bijeenkomst was het bespreken van de koffiecategorie en de planogrammen. Maar deze bijeenkomst bood ook de gelegenheid om specifieke onderwerpen met betrekking tot de prijzen en de speculatie rond de wereldwijde koffiebevoorrading te bespreken. Daarnaast werd de basis gelegd voor een nauwere samenwerking rond duurzame bevoorrading, recyclage, initiatieven in andere categorieën en andere toekomstige projecten.
Hoogtepunt van de dag: een demonstratie van de nieuwe Nescafé Dolce Gusto NEO Latte-machine, die in augustus op de Belgische markt komt. Ons revolutionaire koffiebereidingssysteem, het meest geavanceerde in het assortiment, biedt een echte coffee shop-ervaring thuis, met een ruime keuze aan dranken: fluweelzachte espresso, authentieke americano, smeuïge latte of romige warme chocolademelk, allemaal met koffiecapsules en melkzakjes gemaakt van composteerbaar papier. De bereidingskwaliteit wist Carine De Cock te overtuigen. Hoewel ze doorgaans sceptisch is over het resultaat van dit soort capsules op de markt, was ze aangenaam verrast door deze innovatie.
Een eerste bijeenkomst die naar meer smaakt
Deze koffieworkshop benadrukte het belang van een betere onderlinge kennis om meer synergiën te creëren. Zo toonde Colruyt interesse om meer te weten te komen over de duurzaamheidsinitiatieven van Nestlé op het gebied van koffie, zoals het Nescafé Plan of het Starbucks-plan (C.A.F.E.).
Nestlé, ’s werelds grootste inkoper van groene koffie en koploper op het gebied van duurzame toelevering, blijkt immers een waardevolle bondgenoot te zijn voor Colruyt, dat ook een ambitieuze agenda heeft op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dankzij de gedetailleerde, traceerbare en conform Europese en internationale normen verzamelde gegevens van Nestlé kan Colruyt zijn ESG-risico’s beperken, zijn eigen duurzaamheidsrapportage vergemakkelijken en zijn verantwoorde toeleveringsketen versterken.
Zo werd er een eerste bijeenkomst georganiseerd met de Europese experts van Nestlé inzake inkoop van groene koffie en duurzaamheid, samen met Saskia De Block, Purchase Account Manager Sustainability, en Kris Peeters, Head of Sustainability bij Colruyt België.
Andere bijeenkomsten staan op de agenda, onder meer over de duurzame inkoop van cacao door Nestlé (het Cacao Plan) en het unieke Living Income-onderdeel daarvan, evenals over duurzame verpakkingen.

2. Proof of Concept met Purina
Een uitstekend voorbeeld van de vruchtbare samenwerking tussen Colruyt en Nestlé. Dankzij dit POC-project voor Purina hebben onze twee bedrijven een ongekend niveau van transparantie en vertrouwen bereikt, de vrucht van de vele uren die we samen hebben doorgebracht tijdens 14 workshops van telkens 3 uur. Dit gezamenlijke werk heeft ons in staat gesteld om gemeenschappelijke doelstellingen te definiëren en een concrete lijst van opportuniteiten op te maken voor de komende jaren, met als resultaat een aantal ideeën die zijn uitgegroeid tot concrete initiatieven.

De focus ligt hierbij niet zozeer op de economische prestaties, maar op onze gezamenlijke wil om het marktaandeel van petfood en andere categorieën te versterken, zowel door in te spelen op de verwachtingen van de consumenten als door bij te dragen aan een duurzame toekomst. Een mooie opportuniteit voor onze twee bedrijven om zich te onderscheiden van andere marktspelers.
Een belangrijkere petfoodcategorie
De keuze voor Purina als partner voor de categorie petfood vloeide voort uit een sterk wederzijds engagement: samen ‘out of the box’ denken, met volledige transparantie, om onze gezamenlijke doelen te bereiken. Een daarvan was het vergroten van het marktaandeel en de omvang van deze categorie in plaats van gewoon een volume over te hevelen van een andere retailer naar Colruyt.

Van ideeën tot act
De testfase is momenteel aan de gang, met een gefaseerde uitvoering van de geplande acties tot eind 2026. Een greep uit deze acties:
- Organisatie van een online petfoodevenement met kerninformatie over het belang van consumptiemomenten en de specifieke behoeften afhankelijk van de leeftijd en gewoonten van het huisdier.
- Werken aan winkelactivatie rond ‘mixed feeding’.
- Verbetering van de communicatie door te werken aan Retail Digital Media in samenwerking met het bureau OM en de teams van Colruyt & Purina.
- Nog meer e-content voorzien over Collect&Go en Deals
- Optimalisatie van de assortimenten volgens regio en behoeften in de verschillende merken van de groep (Colruyt Laagste Prijs – Okay – Spar – Alvo).
- Werken aan educatie en communicatie op de winkelvloer maar ook aan de opleiding van de medewerkers.
- Promoten van de combo-deals op omnichannelniveau.
3. Bijeenkomst rond de categorie ontbijtgranen
De manier waarop het Purina-traject verloopt, is op zich al een reden om zich te verheugen over de inzet van de leden van onze twee bedrijven. De vele werkuren en gezamenlijke inspanningen hebben geleid tot een echte vertrouwensrelatie, wat essentieel is voor het welslagen van dit soort grootschalige projecten.
Begin mei werd opnieuw een beslissende stap gezet in deze vruchtbare samenwerking: de teams van Colruyt, Okay en Nestlé Cereal Partners Worldwide (CPW) kwamen samen om de categorie ontbijtgranen onder de loep te nemen. Deze bijeenkomst bood nieuwe perspectieven voor de toekomstige groei van deze categorie, steeds met een duidelijke focus op een strategische én duurzame aanpak.
De samenwerking tussen Colruyt en Nestlé zit duidelijk op het goede spoor!