Hoe wordt Creating Shared Value bij Nestlé ingevuld ?
25 september 2012
Door Janet Voûte
Global Head of Public Affais bij Nestlé
Bij Nestlé zijn we ervan overtuigd dat wij een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. We doen dat niet alleen via programma’s voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar ook door inspanningen te leveren om waarde te creëren voor zowel onze aandeelhouders als voor de gemeenschappen waarin we actief zijn.
Deze aanpak werd aanvankelijk ontwikkeld door Michael Porter, professor aan Harvard University, en Mark Kramer en wordt ook Creating Shared Value of CSV genoemd.
Zij beweren dat de rol van de onderneming opnieuw moet worden bekeken en dat daarbij meer nadruk moet liggen op het verband tussen de zakelijke en de maatschappelijke behoeften.
Zes jaar geleden begonnen wij als eerste bedrijf met de toepassing van het CSV-concept binnen onze organisatie. We verwerkten deze principes in onze strategieën en we brachten regelmatig verslag uit over onze successen daarbij.
CSV betekent dat we systematisch stappen ondernemen die waarde creëren voor het bedrijf en ook rechtstreeks ten goede komen aan de consumenten, de werknemers en de leveranciers, hun gezinnen en hun gemeenschappen.
Drie pijlers
We hebben drie prioriteiten vooropgesteld als het op creating shared value aankomt: voeding, water en plattelandsontwikkeling.
Wij zijn het grootste bedrijf ter wereld op het gebied van voeding, gezondheid en welzijn. Het is dus logisch dat voeding een grote rol speelt in ons werk rond CSV.
Een goede en hoogwaardige voeding vormt de basis voor een goede gezondheid.
Een ander belangrijk element is water. Zonder water kunnen we niet leven.
Onze Chairman Peter Brabeck-Letmathe ijvert ervoor om dit kostbare middel zorgvuldiger te gaan gebruiken. Hij leidt discussies en debatten op verschillende fora en schrijft ook op zijn water blog.
We richten ons ook op plattelandsontwikkeling. De boeren, de plattelandsgemeenschappen en de leveranciers met wie we werken helpen is de beste manier om ervoor te zorgen dat onze activiteit tijdens de komende jaren duurzaam kan blijven groeien.
Impact op bedrijf en samenleving
Zes jaar nadat we onze CSV-aanpak definitief vormgaven, is al duidelijk hoe dit in de praktijk werkt.
We verkopen betaalbare producten verrijkt met micronutriënten om te helpen tegemoetkomen aan de behoeften van consumenten in opkomende markten die ondervoed dreigen te raken.
We werken samen met regeringen en niet-gouvernementele organisaties om schoolgaande kinderen in 60 landen meer te leren over voeding en te laten bewegen via onze Healthy Kids Global-programma’s.
We creëren ook gedeelde waarde aan de hand van opleidingen en microkredieten. We helpen boeren zo om productiever te worden en investeren ook in hun gemeenschappen.
We onderhouden tegenwoordig een rechtstreekse relatie met meer dan 680.000 boeren wereldwijd.
We blijven ervoor zorgen dat onze activiteiten voldoen aan de strengste prestatienormen wat duurzaamheid en compliance betreft.
Elk jaar springen we efficiënter om met water en produceren we meer producten met minder water.
We slagen daarin door ons te richten op het efficiënt waterverbruik in onze eigen fabrieken, en moedigen ook collectieve acties aan op basisniveau.
Dit jaar werden onze inspanningen om onze uitstoot van koolstof te verminderen bekroond door het Carbon Disclosure Project dat ons klasseerde in de top 500 van bedrijven wereldwijd.
Het is niet zo eenvoudig om deze initiatieven te implementeren. Nochtans valt er voor Nestlé niet te onderhandelen als het aankomt op Creating Shared Value, duurzaamheid en compliance.
Een duidelijke aanpak
Creating Shared Value leidt ons in onze zakelijke beslissingen en beïnvloedt hoe we ons gedragen, wereldwijd.
Het betekent ook dat we duidelijk zijn als het aankomt op onze verbintenissen op het gebied van voeding, water en plattelandsontwikkeling, duurzaamheid en compliance.
Alle betrokken partijen kunnen zien hoe we de normen die we onszelf hebben opgelegd ook naleven.
In 2011 voldeden we aan de A+ vereisten van het Global Reporting Initiative (GRI) voor ons jaarverslag over Creating Shared Value (pdf, 3 Mb). We werden zo het eerste voedingsbedrijf wereldwijd die deze score behaalde voor een wereldwijd rapport over duurzaamheid.
Vooral doorgaan
Nestlé is trots op zijn pionierswerk op het gebied van Creating Shared Value en is verheugd dat dit concept nu ook bredere bijval kent.
We zijn enthousiast over het nieuwe ‘Shared Value Initiative’. Daarbij worden beste parktijken op het gebied van CSV gedeeld. Dit initiatief kreeg deze week erkenning tijdens het Clinton Global Initiative.
Door leiders van bedrijven zoals Nestlé, de maatschappij en overheden samen te brengen, zou dit nieuwe forum moeten helpen om een bredere basis te leggen voor de implementatie van CSV.