Verantwoordelijke communicatie en publiciteit
Nestlé Corporate Business Principles
De Nestlé Consumer Communication Principles vormen een wezenlijk onderdeel van de Nestlé Corporate Business Principles sinds de eerste publicatie ervan in 1999.
De principes vormen verplichte referentiepunten voor de marketingmedewerkers en de reclamebureaus van de groep over de hele wereld; zij moeten ze respecteren in alle communicatie naar de consumenten toe.
Om de naleving ervan te waarborgen, worden alle marketingcampagnes gecontroleerd via een interne toezichtprocedure in onze markten. Nestlé neemt bovendien deel aan sectorale initiatieven voor verantwoordelijke reclamepraktijken.
Reclame naar kinderen toe
De Nestlé Consumer Communication Principles bevatten specifieke criteria met betrekking tot kinderen. Deze zijn bedoeld om matig en gezond eten en lichaamsbeweging aan te moedigen zonder het ouderlijk gezag aan te tasten of onrealistische populariteits- of succesverwachtingen te scheppen.
De principes garanderen ook de afwezigheid van communicatie-elementen die het onderscheid tussen realiteit en verbeelding doen vervagen of een gevoel van dringende behoefte opwekken.
Omwille van de toenemende obesitasproblemen bij kinderen heeft Nestlé in 2007 zijn principes aangevuld met twee belangrijke bepalingen:
- Geen enkele reclame- of marketingactiviteit mag zich richten tot kinderen jonger dan 6 jaar;
- Reclame voor kinderen van 6 tot 12 jaar moet zich beperken tot producten waarvan het voedingsprofiel een gezonde en evenwichtige voeding bevordert en beperkingen bevatten voor suiker, zout, vetten…
Nestlé in België heeft de the Belgian pledge ondertekend.
Wereldwijd engagement
Nestlé heeft zich in 2009 tevens aangesloten bij de initiatieven voor verantwoordelijke reclame in de voeding- en dranksector, zowel op nationaal als op regionaal niveau, van de International Food and Beverage Alliance (IFBA) , die 34 landen telt (waarvan de 27 landen van de Europese Unie).
De 27 leden van de Europese Unie verbinden er zich via de EU Pledge toe om een evenwichtige voeding en een gezonde levenswijze te promoten.
Communiceren met de gezondheidssector
Nestlé draagt al meer dan zestig jaar bij aan de educatieve vorming op het gebied van voeding in de gezondheidssector, zowel via wetenschappelijke publicaties als via workshops en studiebeurzen.
Nestlé Research in Lausanne publiceert werken die gewaardeerd worden door collega's en zo'n 4000 medische vertegenwoordigers staan dagelijks in contact met gezondheidswerkers, het hele jaar door.
Het Nestlé Nutrition Institute (NNI)
Een pedagogische instelling die gezondheidswerkers een platform biedt waarop ze informatie kunnen uitwisselen over de nieuwste ontwikkelingen in baby-, klinische en sportvoeding. Het NNI heeft meer dan 70 Nestlé Nutrition-workshops georganiseerd over de hele wereld en meer dan 500 studiebeurzen voor de derde cyclus toegekend aan jonge kinderartsen, paramedici en wetenschappers in ontwikkelingslanden.
De publicaties van Nestlé
Nestlé heeft ook meer dan 3000 werken gepubliceerd, zoals de Annales Nestlé en The Nest voor kinderspecialisten, en niet te vergeten Clinical Nutrition Highlights, een wetenschappelijk tijdschrift voor klinische voedingsdeskundigen. Het stelt een hele waaier aan gedrukte, audiovisuele of elektronische documenten ter beschikking.
De website van het NNI biedt jonge kinderartsen, gezondheidswerkers en wetenschappers toegang tot een medische en wetenschappelijke bibliotheek, pedagogische hulpmiddelen, online workshops en informatie over komende evenementen.