Sort by
Sort by

Nestlé en Clear Channel bundelen hun krachten om zwerfvuil te bestrijden met de eerste affiche campagne op 100% gerecycleerd papier.

Nestlé en Clear Channel bundelen hun krachten om zwerfvuil te bestrijden met de eerste affiche campagne op 100% gerecycleerd papier.
Back to Press releases

In de straten van onze steden, in de bermen, in onze waterwegen... in België vindt nog veel te veel afval niet de weg naar de vuilnisbak. Perrier, Vittel, KitKat en Lion: vier iconische merken van Nestlé zetten zich in om dit fenomeen te bestrijden met een unieke nationale bewustmakingscampagne. Met de steun van Clear Channel is deze affiche campagne de eerste in België waarbij 100% gerecycleerd papier wordt gebruikt. Deze aanpak toont dat Nestlé zich inzet om de impact op het milieu bij al zijn activiteiten te verminderen.

leeuwenstrijd tegen afval

Een gezamenlijke inspanning om zwerfvuil te bestrijden

De verpakkingsvisie van Nestlé is duidelijk: werken aan een wereld waarin geen enkele verpakking op de vuilnisbelt of als afval eindigt. Recycleerbare, herbruikbare of biologisch afbreekbare verpakkingen: het bedrijf innoveert elke dag om het volume te verminderen en de recycleerbaarheid te optimaliseren, maar het afvalprobleem is nog niet opgelost. Het vereist diepgaande veranderingen in de gewoonten en het gedrag van de hele keten, van producenten tot eindgebruikers. Hoewel de overgrote meerderheid van de burgers aan deze gemeenschappelijke inspanning deelneemt, is er nog veel werk aan de winkel. Er wordt nog veel te veel afval achtergelaten in openbare ruimtes en dat tast ons milieu aan.

Degenen die het juiste doen bedanken

Om zwerfvuil te bestrijden heeft Nestlé, in samenwerking met Clear Channel, besloten om direct in te grijpen daar waar het probleem zich voordoet, namelijk op straat, en daarbij gebruik te maken van de kracht van haar iconische merken Perrier, Vittel, KitKat en Lion. De affiche campagne "Laat ons niet vallen" toont on-the-go-producten waarvan het merk is aangepast om zo "Dank u" te zeggen tegen degenen die het juiste doen. Het doel van deze affiches? Bewustmaking en bevordering van goed gedrag: de (juiste) afvalbak kiezen wanneer je een verpakking wil weggooien.

Dit initiatief maakt deel uit van een campagneconcept dat de Federatie van de Voedingsindustrie, Fevia, aan haar leden heeft voorgesteld. Nestlé wilde het creatieve idee van #laatonsnietvallen uitbreiden en gaf het bureau SecondFloor de opdracht een bewustmakingscampagne te ontwikkelen rond zwerfafval op straat. Omdat deze problematiek ons allemaal aangaat, stelt Nestlé dit concept gratis ter beschikking van elk ander bedrijf dat goed gedrag wil bevorderen via zijn merken.

Affiches gemaakt van 100% gerecycleerd papier: een primeur in België

Bij Nestlé wordt de filosofie van "sustainable by design", waarbij vanaf het ontwerp van een project (product, verpakking, marketing, logistiek enz.) de meest duurzame aanpak wordt overwogen, bijzonder goed belichaamd op de Belgische markt. Het Belgische hoofdkantoor van de groep heeft zojuist de eerste "Zero Waste Office"-certificering1 van het land behaald. Dit bevestigt dat meer dan 99% van het afval van de site wordt teruggewonnen, van de recyclage van kantoorapparatuur tot de compostering van producten die in het bedrijfsrestaurant worden geserveerd.

Het is deze op duurzaamheid gerichte mentaliteit die de Media Manager van Nestlé België en Luxemburg ertoe bracht haar marketingpraktijken te veranderen.

‘Elk gebaar telt om onze impact op de planeet te beperken, daarom hebben we onze processen op alle niveaus herzien, met inbegrip van onze mediacampagnes’, legt Diane Faynsztein ons uit. ‘We hadden contact opgenomen met Clear Channel om te bekijken of het mogelijk was om onze affiches op gerecycleerd papier te drukken. Enthousiast door dit initiatief lanceerden zij onmiddellijk tests bij hun drukker en besloten zij zich bij ons aan te sluiten. Deze primeur in België krijgt al zijn betekenis in de campagne "Laat ons niet vallen".

‘Bij Clear Channel heeft duurzaamheid altijd integraal deel uitgemaakt van onze activiteiten. De huidige context versterkt onze verantwoordelijkheid als platform voor collectief nut om de stedelijke omgeving te verbeteren. Daarom hechten wij veel belang aan de ontwikkeling van duurzamere oplossingen voor onze partners en belanghebbenden, en vooral voor de burgers. We zijn er trots om de eerste speler in de out-of-home sector in België te zijn die deze milieuverantwoorde oplossing in lijn met de huidige uitdagingen aanbiedt met een toegewijde partner als Nestlé’, voegt Jan De Moor, Managing Director Clear Channel Belgium, daaraan toe.

Het 100% gerecycleerde papier dat Clear Channel gebruikt wordt in Europa geproduceerd, is en FSC-gecertificeerd en gegarandeerd chloorvrij. Het vertegenwoordigt een vermindering tot 20% in CO2-equivalenten ten opzichte van nieuw papier2.

Voortaan gebruikt Nestlé uitsluitend 100% gerecycleerd papier voor zijn affiche campagnes. De campagne zal vanaf 28 november in het hele Clear Channel netwerk te zien zijn.

Wilt u meer weten over het verpakkingsbeleid van Nestlé?

Consulteer het volgend artikel: Onze duurzame verpakkingsstrategie

1. https://www.keurmerknederland.com/zero-waste-office/
2. UK Government GHG Conversion Factors for Company Reporting


Contactpersoon media

Nestlé : Florence Maniquet - Tel : +32 2 529 56 78

Over Nestlé in België en in Luxemburg

Nestlé Belgilux, dat sinds 1925 in België gevestigd is, biedt de consument meer dan 60 voedings- en drankmerken (NAN, Nescafé, Nesquik, Nespresso, Garden Gourmet, Purina, Lion, San Pellegrino, enz.), waaronder twee lokale watermerken die in de provincie Luxemburg worden gebotteld (Valvert en Nestlé Pure Life). Meer dan 700 medewerkers zetten zich dagelijks in en geloven in de kracht van goede voeding om de levenskwaliteit van iedereen vandaag en voor de toekomstige generaties te verbeteren, wat de bestaansreden van het bedrijf is en de drijvende kracht achter zijn activiteiten. Nestlé is actief betrokken bij de strijd tegen de opwarming van de aarde en heeft een ambitieus plan om tegen 2050 nul netto CO2-uitstoot te bereiken, onder meer via regeneratieve landbouw. Nestlé Belgilux maakt deel uit van Nestlé S.A., 's werelds grootste voedings- en drankbedrijf met 270.000 werknemers in 186 landen. Meer informatie is te vinden op www.nestle.be.