Sort by
Sort by

Nestlé Baby&Me ondersteunt papa’s met nieuwe Daddy Corner

Daddy Corner
Back to Press releases

Ruim 1 op de 3 jonge mannen vindt dat hij tijdens en na de zwangerschap te weinig geïnformeerd is

Nestlé Baby&Me verrast papa’s (en daarmee ook de mama’s) met haar nieuwe Daddy Corner: een digitaal platform specifiek voor papa’s. Daarmee beantwoordt Nestlé Baby&Me aan de vraag van veel vaders naar gerichte informatie over hun rol in het leven van hun baby. De Daddy Corner van Nestlé Baby&Me maakt deel uit van Nestlé Parenting Initiative, een wereldwijd project waarmee het bedrijf gedurende de eerste 1000 dagen aan de zijde van ouders staat met empathische steun die verder gaat dan enkel haar expertise op het gebied van voeding.

Nestlé ligt aan de basis van de vandaag gelanceerde de Parenting Index, een nieuwe wereldwijde index die het ‘gemak van ouderschap’ meet. Het onderzoek, waaraan meer dan 8.000 ouders in 16 landen deelnamen, biedt een unieke kijk op de problemen en uitdagingen waarmee ouders over de hele wereld worden geconfronteerd. De Parenting Index legt 8 universele factoren bloot die van invloed zijn op het ouderschap. De nummer 1-bekommernis van ouders blijkt de grote druk die ze ondervinden bij de opvoeding van hun kind. Ouders leggen zichzelf druk op door hoge standaarden na te streven, wat zelfkritiek met zich meebrengt, maar ze krijgen vooral te maken met externe druk, zoals ‘parent shaming’ en ongevraagd advies. Nestlé slaat daarom de handen in elkaar met experts en partners om de jonge ouders met complementaire en relevante informatie te voorzien

Meer betrokkenheid tijdens zwangerschap

Een van die ondersteunende projecten is de Daddy Corner van Nestlé Baby&Me. De Daddy Corner maakt deel uit van Nestlé Parenting Initiative, waarmee het bedrijf nieuwe ouders, en vooral jonge mannen, zoveel mogelijk tracht bij te staan in de cruciale eerste 1000 dagen van hun baby. Uit een onderzoek bij 653 Belgen*, uitgevoerd in opdracht van Nestlé Baby&Me, blijkt namelijk dat ongeveer 30% van de jonge mannen zich te weinig betrokken voelt tijdens de zwangerschap en zich zelfs nutteloos voelt tijdens de eerste maanden van hun kind. 40% van de jonge mannen wil meer betrokken worden tijdens de zwangerschap maar weet vaak niet hoe, en dat is te wijten aan het gebrek aan informatie: ruim 1 op de 3 jonge mannen vindt dat hij onvoldoende geïnformeerd wordt over zijn rol tijdens de zwangerschap en slechts 27% vindt dat hij wel genoeg informatie krijgt na de geboorte van de baby. 

Gerichte informatie via podcasts en getuigenissen 

Eén van de beste manieren om zelfkritiek te verminderen is weten dat je niet alleen voor uitdagingen staat en dat andere vaders je kunnen inspireren met soortgelijke ervaringen. Zo biedt de Daddy Corner naast allerlei artikels en podcasts met passend advies ook getuigenissen van jonge vaders aan. Nestlé Baby&Me ging een partnerschap aan met RMB en Q-music om specifieke informatie te verstrekken aan vaders in podcastformaat, met de medewerking van Adrien Devyver (podcast “Moi, papa”) en met de oprichters van de podcast “Vaderklap”. 

Daarnaast bevat de Daddy Corner artikels waarin wordt uitgelegd hoe je werk combineert met vaderschap, welke veranderingen een kind met zich meebrengt, hoe je een band met je kind opbouwt, hoe je als ouders je relatie in stand houdt, welk type vader je kan zijn, welke rol je als papa tijdens de bevalling kan spelen, hoe je het best omgaat met een huilende baby... Dankzij de grote variatie aan formats (podcasts, video's, artikels, quiz) en onderwerpen, beantwoordt de Daddy Corner elke vraag met tips en informatie.

Zo geeft de Daddy Corner, met de medewerking van psychologen en psychiaters, antwoorden aan jonge vaders die zich afvragen hoe ze vanaf de zwangerschap met hun baby een band kunnen opbouwen en hoe moeilijk het is om hun nieuwe rol tijdens de eerste maanden op te nemen. Psychologen moedigen vaders namelijk aan om al tijdens de zwangerschap een relatie op te bouwen met hun baby en eventuele angsten daarrond te bagatelliseren door middel van korte filmpjes. 

Audrey Caillaux, perinataliteitspsychologe aan het Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola, en wiens advies ook in de Daddy Corner staat, legt uit: “De zwangerschap is een belangrijke periode, want ze bereidt zowel de mama als de papa voor op de komst van de baby. Door de bevalling actief mee voor te bereiden schept de papa niet alleen een band met z'n baby, maar begrijpt hij ook welke rol hij kan spelen tijdens de bevalling.” 

De Daddy Corner van Nestlé Baby&Me vind je hier.

Link naar video’s – Nick video

Meer ouderschapsverlof voor werknemers Nestlé wereldwijd

Uit het onderzoek van Nestlé Baby&Me blijkt dat 75% van de jonge ouders graag langer geboorteverlof voor vaders van de werkgever wil dan wettelijk verplicht is. Bovendien wil 76% jonge ouders zelf laten beslissen over het geboorteverlof om het zelf te kunnen moduleren, afhankelijk van hun situatie en behoeftes. 

Nestlé herdefinieerde op eigen initiatief begin 2020 al het ouderschapsverlofbeleid voor haar 291.000 werknemers wereldwijd. In dat beleid krijgt de eerste gerechtigde ouder 18 weken ouderschapsverlof (in tegenstelling tot de 15 officiële weken), en elke tweede gerechtigde ouder 4 weken (in tegenstelling tot de 3 officiële weken sinds 2021). Nestlé garandeert in deze periode tevens het behoud van loon en neemt het verschil met het wettelijk verlof voor zijn rekening.

Dankzij dat beleid geeft het bedrijf al haar werknemers de kans om een band met hun baby op te bouwen en hen de beste start in het leven te geven. Dit beleid ondersteunt alle soorten gezinnen en benadrukt de rol van het ouderschap, zonder te focussen op genderkwesties. Ouders die een kind adopteren of pleegouders zijn, kunnen van dezelfde voordelen genieten als andere gezinnen. Hetzelfde geldt voor ouders van hetzelfde geslacht. 

Al 30 personen (waarvan 9 mannen) profiteerden in 2020 van deze maatregelen bij Nestlé in België en Luxemburg. Werknemer Jan getuigt: “We hebben het vaak over het belang van de gelijkwaardige rol van de vader in het gezin. De moeder staat echter meestal centraal. Mijn vrouw is zelfstandige en kon 15 weken na de geboorte van onze zoon niet thuisblijven. Ik heb dus gelukkig 18 weken lang van Nestlé's beleid kunnen genieten om voor hem te zorgen, als zijn eerste gerechtigde ouder. Dat was zo kostbaar voor ons allemaal. Ik wens alle vaders, moeders en kinderen zo'n rustige start toe.

Dankzij dit initiatief maakt Nestlé, als wereldleider in babyvoeding met meer dan 150 jaar ervaring, een echt verschil voor gezinnen over de hele wereld, en niet alleen via zijn voedingsproducten.


*Onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Nestlé Baby&Me bij 653 Belgen tussen 18 en 55 jaar, waarvan 328 mannen jonger dan 34 jaar en tussen 35-54 jaar, in oktober 2020. De maximale foutenmarge bedraagt 3,02%. De steekproef is representatief op taal, geslacht en diploma.