Sort by
Sort by

Bedrijven mobiliseren zich opnieuw om jongeren tussen 18 en 30 jaar klaar te stomen voor de arbeidsmarkt

 ‘Alliance for YOUth’ creëert 12.409 job opportuniteiten voor jongeren in België

Back to Press releases

 

Brussel, 5 november 2019 - Op initiatief van Nestlé werd er in 2014 een “Alliance for YOUth” opgestart om de tewerkstelling van jongeren in Europa te bevorderen. Vandaag telt de Alliance meer dan 340 grote en kleine ondernemingen en hebben deze al 215.000 banen, leer- en stageplaatsen aangeboden op drie jaar tijd. Sinds 2015 hebben bedrijven -Nestlé, Adecco, Axa, G4S, Nielsen, Sodexo en Solvay- zich ook verenigd in België om samen een “Alliance for YOUth” op te richten.

De ‘Alliance for YOUth’ zet zich in om jeugdwerkloosheid te bestrijden door jongeren te helpen om hun inzetbaarheid te vergroten op de arbeidsmarkt en opportuniteiten te creëren voor de jonge sollicitanten. En die inzet loont. Meer dan 12.400 opportuniteiten onder de vorm van jobs en stages zagen het daglicht sinds de lancering van de Alliance in België in 2015. Er werden op 3 jaar tijd 9.940 opportuniteiten ingevuld met contracten van bepaalde en onbepaalde duur en 2.469 jongeren liepen stage bij één van de deelnemende bedrijven. 

De Alliance draagt hiermee bij aan een daling van de werkloosheidsgraad bij de jongeren van 15-24 jaar zowel op nationaal niveau, als op het niveau van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In het eerste semester van 2019 bedroeg de werkloosheidsgraad bij de 15-24 jarigen in België 13,6 %(1), een daling met 4.4 procentpunten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bedroeg de jongerenwerkloosheid 25,3%(2) eind september 2019.  Sinds 2015 is het aantal jonge werkzoekenden in Brussel gedaald met 26,0%. Toch is het voor professionele starters nog steeds niet evident om kansen te krijgen in het bedrijfsleven.

Daarom mobiliseren de bedrijven van ‘Alliance for YOUth’ zich opnieuw om jongeren tussen 18 en 30 jaar klaar te stomen voor de arbeidsmarkt en hun inzetbaarheid te verhogen. Op 5 november organiseren ze het YOUth@work event waar workshops met advies van professionals aangeboden worden. Dit jaar ligt de focus op het gebruik van sociale media bij sollicaties, het schrijven van een relevante cv, hoe een sollicitatiegesprek voorbereiden of hoe  zijn kwaliteiten in de verf zetten tijdens een sollicitatiegesprek. Tijdens het gratis event kunnen een 15-tal deelnemende jongeren een uitnodiging winnen voor een fictief sollicitatiegesprek met HR- professionals. Het doel is niet om er kandidaten te werven, maar om de jongeren tools aan te reiken om de kloof tussen de verwachtingen van de bedrijven en de kwaliteit van de kandidaturen te dichten. 

De bedrijven hebben meer dan ooit nood aan jongeren die voeling hebben met het professioneel leven en willen ze beter voorbereiden op de praktijk.  Het YOUth@work event van de Alliance biedt een ondersteuning in de voorbereiding naar een eerste job. Nestlé benadrukt echter ook het belang van langere stages tijdens de studieperiode en nodigt daarom overheden en onderwijs uit om een kader te scheppen om duaal leren te faciliteren.

* De Alliance for YOUth

De Alliance for YOUth (A4Y) werd in 2014 opgericht door Nestlé in Europa om jongeren een verrijkende werkervaring en stages aan te bieden in de bijzonder moeilijke context van de tewerkstellingscrisis. De 340 ondernemingen waaruit de Alliance op Europees niveau bestaat, mobiliseren ook hun werknemers om jongeren te helpen zich voor te bereiden op de arbeidswereld, met name door hen klaar te stomen voor sollicitatiegesprekken. Sinds de oprichting van de Alliance hebben de A4Y-leden meer dan 265.000 stages en banen aangeboden in Europa. De Alliance heeft als achtergrond de "Jongerengarantie" en het programma van de Europese Commissie: de Europese Alliantie voor leerlingplaatsen.