De weg naar betere voeding: Nestlé lanceert haar eerste Nutri-Score producten in België

Hoe Nestlé haar productverbeteringstrategie heeft versneld met de Nutri-Score. De leider op het gebied van voeding pleit voor verplichte invoering van de Nutri-Score in heel Europa.
NutriScore

Brussel, 28 april 2020 – Sinds enkele dagen kunnen Belgische consumenten als een van de eersten in Europa Nestlé-producten met het Nutri-Score-label vinden in de rekken van supermarkten. De wereldleider in voeding benadrukt de doeltreffendheid van het label voor consumenten, maar ziet het ook als een stimulans voor alle voedselproducenten om gezondere producten te herformuleren. Nestlé maakt daarom deel uit van een coalitie die de Europese autoriteiten oproept de Nutri-Score in de hele Europese Unie toe te passen.

De Nutri-Score is een voedingslabel dat op de voorkant van verpakkingen staat om de consument beter te informeren over de voedingswaarde van voedingsmiddelen. Het bestat uit een schaal van 5 kleuren (van groen tot rood), gekoppeld aan 5 letters (van A tot E), om aan te geven welke voedingsmiddelen de voorkeur verdienen en welke beter beperkt worden. Gezien de thuisbereiding van maaltijden toeneemt, helpt dit eenvoudige formaat de consument in één oogopslag bij het maken van voedselkeuzes. Het gebruik van de Nutri-Score is vrijwillig: voedselproducenten of -distributeurs kunnen ervoor kiezen om de Nutri-Score te gebruiken.1

Michel Mersch, CEO van Nestlé Belgilux, benadrukt het belang van de Nutri-Score voor Nestlé en alle producenten samen: "Sinds onze oprichting staan de voedingskwaliteit van onze producten en de informatie die we aan de consument geven centraal in ons DNA. Hoewel Nestlé niet heeft gewacht op de Nutri-Score om haar aanbod voortdurend te verbeteren, is het een belangrijk instrument dat voedings- en drankbedrijven stimuleert om de ontwikkeling van gezondere producten te versnellen. De Nutri-Score zou niet enkel Nestlé moeten helpen bij deze verbetering, de hele industrie zou moeten volgen. Vandaag zijn we trots om al verschillende referenties met Nutri-Scores A en B in het assortiment van Nestlé te zien. Het is onze ambitie om een van de gezondste opties te bieden in elke productcategorie waar we aanwezig zijn.”

Al meer dan 20 jaar lang werkt de leider in voeding aan de herformulering van zijn producten. Inspanningen die, in samenwerking met gezondheidsdeskundigen, hebben geresulteerd in ambitieuze doelen op het gebied van suiker-, zout- en vetreductie voor meer dan 8.000 producten per jaar. Als bewijs heeft Nestlé sinds 2005 de hoeveelheid suiker in haar producten met 30% verminderd, de zoutinname met 20% en de vetinname met 7%. De Nutri-Score is dus een van de vele tools waarover Nestlé beschikt om vooruitgang te boeken en te beoordelen. Voor ontbijtgranen heeft de Nutri-Score Nestlé in staat gesteld haar herformuleringswerk te verfijnen tot A- of B-scores (groen). Eind 2020 zullen alle Nestlé-kindergranen die verkocht worden in België 100% A of B zijn, tegen 53% momenteel. Bovendien zullen ze voor 80% biologisch zijn. Wat het volledige assortiment betreft, zijn 25% van de granen A of B geclassificeerd. Tegen eind 2020 streeft Nestlé naar een A of B classificatie van meer dan 45% van de granen.

Voor het vegetarische merk Garden Gourmet heeft het merendeel van de producten een A- of B-score. Tot slot is Nestlé trots om Herta ham met een B-score aan te bieden, wat uniek is in de markt en waarvoor nitrieten en zout zijn verwijderd.

De Nutri-Score verplichten in Europa

De Nutri-Score is in een grote studie2van nationale overheden en internationale gezondheidsdeskundigen geïdentificeerd als een van de belangrijkste beleidsinstrumenten die kunnen worden gebruikt om consumenten te helpen gezondere en beter geïnformeerde voedselkeuzes te maken. Het is echter niet verplicht en de toepassing ervan is niet uniform in alle landen. Nestlé wil daarom verder gaan en pleit voor verplichte toepassing van de Nutri-Score in de hele Europese Unie via een coalitie die consumentenorganisaties samenbrengt als Test-Aankoop en haar Europese tegenhanger BEUC, academici, andere bedrijven en grote retailers zoals Carrefour en Delhaize.

Michel Mersch, CEO van Nestlé Belgilux: "De Nutri-Score is een zeer krachtig instrument. Helaas laat de toepassing ervan op vrijwillige basis het volledige potentieel onbenut! Verplichte toepassing zou alle Europese consumenten in staat stellen de voedingskwaliteit van levensmiddelen te vergelijken en beter geïnformeerde aankopen te doen. Als grootste voedingsbedrijf ter wereld en in Europa is het onze verantwoordelijkheid om op dit gebied een actieve rol te spelen. Deze dinsdag zullen we, in een krachtig gebaar om onze steun voor de verplichte Nutri-Score in heel Europa uit te drukken, een gezamenlijke brief overhandigen aan Europees commissaris Kyriakides, die verantwoordelijk is voor gezondheid.”

Ivo Mechels, CEO van de non-profit organisatie Test-Aankoop: "Tal van studies die in verschillende landen zijn uitgevoerd, hebben aangetoond dat de consument het Nutri-Score logo het best begrijpt. Daarom is dit logo het meest effectief om te helpen de voedingswaarde van verschillende producten te vergelijken. De resultaten zijn tastbaar: wanneer de Nutri-Score op producten wordt toegepast, verbetert de voedingskwaliteit van het winkelmandje. Maar om dit instrument voor de volksgezondheid volledig te benutten, moet het worden toegepast op alle levensmiddelen, waarover alleen op Europees niveau kan worden beslist. We hopen dat de Europese Commissie zal luisteren naar de oproep voor een Europese Nutri-Score, die komt van onze coalitie van verschillende spelers uit alle sectoren.”

Snelle implementatie in België

Eind november 2019 kondigde Nestlé het gebruik van de Nutri-Score op haar verpakkingen aan. Vijf maanden later liggen er al zestien Nestlé-producten3 met Nutri-Score in de Belgische winkels. België is dus een van de eerste landen die ervan profiteren, samen met Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland, waardoor Nestlé het eerste bedrijf is dat het label op deze schaal in Europa toepast. Tegen eind 2022 zullen bijna 400 nieuw gelabelde producten in alle productcategorieën van Nestlé (water, ontbijtgranen, snoepgoed, vegetarische gerechten, zuivelproducten en koude vleeswaren en koffie) met Nutri-Score in ons land verkrijgbaar zijn.

1 https://www.health.belgium.be/fr/le-nutri-score
2 Egnell M, Talati Z, Hercberg S, Pettigrew S, et Julia C. Objective Understanding of Front-of-Package Nutrition Labels : An International Comparative Experimental Study across 12 Countries, Nutrients 10, no 10 (2018) : 1542
3 Een paar voorbeelden; Ontbijtgranen: Nesquik Alfabet (Nutri-Score A), Chocapic Bio (B), Fitness natuur (A) - Vegetarische Garden Gourmet gerechten: Veggie Nuggets Tomaat & paprika (A), Incredible Braadworst (B), Incredible Chorizo (B), Herta Charcuterie: Superieur Ham zonder Nitrieten (B)

Perscontact (Nestlé Belgilux) :
Florence Maniquet