Brussel, 20 november 2019 – Het legal & compliance departement van Nestlé Belgilux onder leiding van Saskia Deknock wint de Trends Legal Award 2019 voor ‘Best Legal Department’. De Trends Legal Awards bekronen professionals uit de juridische sector in elf categorieën, waaronder de beste juridische dienst van bedrijven gelegen op het Belgisch grondgebeid, inclusief kantoren en filialen van een internationale groep. Uit de inzendingen van alle sectoren werden voor deze categorie 5 bedrijven genomineerd; KBC, Ageas Insurance, Delhaize, Bridgestone en Nestlé. De onafhankelijke jury gaf het team van Nestlé de beste score. Het legal team van Nestlé kaapte de prijs weg omwille van zijn unieke visie op de rol die de bedrijfsjurist heeft in een onderneming en de manier waarop ze zich positioneren in hun onderneming.
Meer dan 450 advocaten, bedrijfsjuristen en professionals waren te gast op het prestigieuze Trends Legal Awards Gala, waar jaarlijks de 11 Trends Legal Awards worden uitgereikt. Nestlé Belgilux viel in de prijzen en won de Award voor ‘Best Legal Department’. “Wij zijn bijzonder trots dat onze innovatieve aanpak beloond werd met de prijs van ‘Best Legal Department’. Als juridische dienst hebben we een unieke positie binnen het bedrijf om reputatierisico’s in te schatten en te anticiperen. We zijn er daarom van overtuigd dat we bovenop onze rol als legal expert, ook ‘business enabler’ kunnen zijn waarmee we ons bewust 'beyond the legal scope’ begeven” zegt Saskia Deknock, Head of Legal & Compliance van Nestlé Belgilux.
Om een toegevoegde waarde als bedrijfsjurist te behouden in een wereld die alsmaar sneller evolueert en onderhevig is aan digitalisering is een innovatieve aanpak nodig. Saskia Deknock heeft met haar team daarom de klassieke aanpak van juridisch advies laten evolueren naar een departement dat meedenkt met de business en toegespitst is op de noden van het bedrijf.
Een innovatieve aanpak
De unieke visie op het bestaan van een bedrijfsjurist in een onderneming en de manier waarop we ze zich positioneren in de business is bij Nestlé in België en Luxemburg gebaseerd op twee pijlers: elk risico zien als een opportuniteit en impactvolle communicatie om andere departementen te inspireren.
‘From risk to opportunity’ is de leidraad en de basis voor het dagelijks werk. Nestlé werd bijvoorbeeld niet door de ‘GDPR paniek’ bevangen, integendeel, we zijn significant blijven groeien op het vlak van personal data en gaven de hele e-business strategie van alle merken van Nestlé mee vorm. De sleutel tot succes was tevens dat het legal team het bindmiddel was tussen alle verschillende departementen en verschillende belangen.
‘Impactvol communiceren’ is de tweede pijler van deze innovatieve aanpak. Communiceren in de wereld van de 21ste eeuw start met een houding van “customer centricity”. We praten de taal van de business: laagdrempeling, verstaanbaar én bruikbaar. De legal & compliance trainingen moeten opvallen om gehoord en begrepen te worden. We durven daarom out-of-the-box denken over de manier waarop we ze geven en brengen een frisse kijk op de juridische communicatiestijl. Legal training moet voor de business relevant zijn. Daarom is het belangrijk dat onze boodschap helder en bondig is.
“Mijn team en ik zijn bijzonder tevreden dat we de opportuniteit kregen om deze innovatieve aanpak van juridische dienstverlening door te voeren in België en andere departementen binnen de Nestlé groep te inspireren. We ontvingen hiervoor niet enkel van Nestlé Belgilux een grote erkenning intern met hoge scores in tevredenheidsenquêtes en talloze complimenten, maar ook internationale Nestlé prijzen. De Trends Legal Award is dé kers op de taart en een stimulans om verder te gaan met deze aanpak”, vervolgt Saskia Deknock.